I forbindelse med Segas seneste forsøg på at genopfinde det blå pindsvin har Sonic & Co atter engang gæstet Nintendo 3DS. Og det kunne sådan set være værre. Jeg kan ikke sige meget fornuftigt om historien, den knytter sig åbenbart til de andre titler der udkommet for nyligt. Noget med magiske krystaller, tegnefilmsagtige skurke og en bikarakter der bliver kidnappet. Jeg ved det ikke rigtigt.

Sonic-Boom-Shattered-Crystal-16

Hvad jeg dog ved er at jeg, imod al forventning, faktisk fandt spillet jævnt underholdende.  Udviklerne viser deres værd allerede fra starten ved helt at barbere den tredje dimension væk. I stedet har vi en klassisk todimensionel platformer med vægt på i lige så høj grad problemløsning og puzzles som fart over feltet.

Du har mulighed for at spille som fire ikoniske karakterer, Sonic og Tails er naturligvis iblandt disse. Men du kan skifte dem ud med øjeblikkelig virkning hvilket låner sig til et undertiden ret komplekst gameplay. Måske endda lidt for komplekst. De forskellige karakterer har unikke egenskaber der ofte skal bruges i kombination for at komme videre igennem banerne. Når det virker, resulterer det i en kærkommen association til spil som Trine. Når det ikke gør, bliver det bare frusterende.

newsonicboom_1236964

Spillet ofrer nemlig seriens ikoniske fokus på fart og manøvrering  idet man ofte på stoppe og for at overveje hvilken karakter der skal bruges til at overkomme den forestående udfordring. Når der så endelig karakteren suser igennem et segment af banen skyldes, som har været Sonic-seriens arvesynd siden dag et, ikke rigtig spillerens egen indsats, men på forhånd scriptede sekvenser.

Jeg var optimistisk omkring stemmeskuespillet i starten, for til min skuffelse at opdage at er fraværende det meste af spillet igennem. I stedet spises vi af med alenlange talebobler hvis charme og værdi unægtelig afhænger af spillerens forhold til og investering i seriens karakterer.

310x195

Det gælder sådan set spillet i sin helhed. Hvis du elsker Sonic og hans nyligt erhvervede reboot kan du sikkert få glæde ud af Shattered Crystal. Under alle omstændigheder findes der bedre spil om budet, eksempelvis Donkey Kong eller Mario.