Platform spil er en sjælden race nu til dags. De seneste store hits indenfor genren er spil som Cuphead og Super Mario Odyssey. Men nu er en gammel kending tilbage og han har taget alle vennerne med. Sonic Forces byder på et gensyn med hele slænget og velkendte fjender. Men har gensynet været det hele værd?

Sonic Forces er netop udkommet på PS4, Xbox One, Nintendo Switch og PC. Sonic er endnu engang løs og står denne gang overfor den største udfordring hidtil. Eggman har tænkt sig at sprede kaos overalt sammen med hans nyeste våben, Infinite the Jackal. Det er så op til Sonic og alle hans venner, at stoppe Eggmans planer og gøre det af med ham og hans slæng.

Plottet lyder som en fed traditionel historie. Det gode mod det onde. Men selve historien misser mange punkter og selve handlingen bliver fortalt via tekst imellem banerne. Det er desværre en lidt uinspirerede måde at fortælle en ellers lovende historie på. Det hele bliver sat op i handlingen, til at der skal ske noget stort. . . men det sker bare aldrig.

Nu er det et Sonic spil vi har med at gøre og dermed er det sjældent at historien er det vigtigste. Sonic er ligesom altid, rigtig fed at styre med super fart igennem banerne. Det går forfærdelig stærk og fjenderne flyver til højre og venstre. Banerne er godt skruet sammen og med en blanding af hæsblæsende løbe sekvenser og 2D platforming, er der nok til at holde en på dupperne.

En af de nye tiltag der er ret fedt, er muligheden for at kunne lave sin helt egen såkaldt Avatar. Her kan du selv bestemme udseendet, gear, tøj osv. Når man får skrabet point sammen og gennemføre baner, får man lidt loot i form af nye ting til din avatar. Det er rigtig sjovt at lave sin egen figur og så styre ham. Man kan endda spille andres kreationer og bruge dem istedet. I nogle baner skal ens avatar og Sonic arbejde sammen i en form for tag-team samarbejde, hvilket fungere rigtig godt. Her kan man skifte mellem dem og gøre brug af hver deres kræfter.

Banerne er veldesignede og grafisk flotte. Der sker noget hele tiden i banerne og ofte får man action sekvenser hvor Sonic eller ens egen figur, lige laver nogle fede tricks. Det ser rigtig godt ud. Gameplayet går rigtig stærkt og det samme gør musikken. Udviklerne har skruet nogle ret så energiske tracks sammen og de passer så godt til banerne. Noget af det der også skuffer lidt her, er hvor nemt det kan være at få “S” rank. I de fleste Sonic spil, er ens præstation og hurtighed vurderet ved hjælp af en ABC rank hvor S er når man har klaret en bane specielt godt. I Sonic Forces er der SOS udfordringer og daglige missioner der giver en nogle bonusser, der gør det ekstrem let at få S. Det ville have været rart med lidt ekstra udfordring.

Man skal ikke forvente at få et langt spil. Det hele kan klares på godt og vel 4,5 timer. Selvom banerne ser rigtig gode ud og der sker meget, virker det som om at der ikke helt er tænkt på det som Sonic egentlig er bedst til, at løbe hurtig. Nogle af banerne virker ekstrem hurtig overstået. Der er heldigvis nogle ret gode boss battles ind imellem, der forlænger spilletiden. De er tilgengæld rigtig kreativ fundet på og helt klart de bedste highlights i spillet.

Sonic Forces er en lidt blandet fornøjelse. Banerne er rigtig flotte, musikken ultra fed og gameplayet solid. Det er rigtig sjovt at lave sin egen avatar og der er masser af indhold til at lave sin figur, ligesom man vil. Historien er bestemt ikke den bedste og en del af banerne er alt for korte, så derfor skal man se på spillet som en arkade oplevelse. Er du Sonic fan, så spillet et hurtig visit værd.