Splinter Cell Blacklist anmeldelse

PEGI: , , ,

Udgivet: 22. august 2013

Spillere: 1 spiller, co-op og multiplayer

5/5

Gennemarbejdet med en fornem balance mellem de forskellige dele. Du vælger spillestil og der er en stor værdi i spille de enkelte missioner igen.

Stadig problemer med kamera og Unreal 3 er ved at være træt.

Der er ikke meget liv tilbage i de eksisterende konsoller eller for den sags skyld Unreal spilmotoren som Splinter Cell Blacklist er bygget over. Tager du de individuelle elementer af Blacklist så er det begrænset hvad der er af nye ting. Det gamle ordsprog om at den samlede værdi er større end værdien af de enkelte komponenter, gælder for Blacklist. Denne udgivelse med Sam Fisher giver dig en komplet oplevelse der er samlet af det bedste Ubisoft har tænkt gennem seneste Tom Clancy udgivelser. Det giver en vurdering i den høje ende. Rigtigt god fornøjelse.

0
Posted 14. august 2013 by

Splinter Cell Blacklist blev første gang præsenteret under E3 i 2012, og jeg var en af dem der så bekymret med. Sam Fisher og Splinter Cell er blevet en succes med et gameplay der lod dig, som spiller, snige dig rundt blandt en overmagt af fjender. E3 2012 var en noget mere action præget forestilling. Det er alt sammen vand under broen og selvom dette er sjette udgave af Splinter Cell så kan nye spiller fint starte her.

splintercell 01Selvom handling følger lige efter Conviction, så er Blacklist et spil du som ny til serien uden videre kan kaste dig ud i. Denne gang har en terroristgruppe der kalder sig Ingeniørerne, udpeget en række mål i USA som de referer til som The Blacklist. Historien er på ingen måde banebrydende og den fortælles også primært gennem spillet. Det er faktisk kendetegnende for alle udgivelser, og det er en af de ting jeg mener er et af Splinter Cell’s signaturer. Heldigvis vender denne udgivelse også i udstrakt grad tilbage til rødderne, fra f.eks. Chaos Theory, i kraft af det varierede gameplay.

Du har faktisk tre mulige metoder at tackle hver mission. Du kan vælge at være et Spøgelse, hvor du uset og uden at dræbe gennemfører din opgave. Det er tidkrævende og kræver træning og tålmodighed, specielt på de sværhedsgraderne over Normal. Du kan vælge at være en Panter hvor du i ly af mørket dræber alle på din vej, uden at blive opdaget. Hvis du er mere til den hårdkogte action version kan du vælge de kraftigste våben og den mest direkte vinkel og skyde dig vej gennem banerne. Denne kaldes Angreb eller Assault. Hver stil bliver belønnet selvom Spøgelse er den som giver flest point. Det er på alle måder tilfredsstillende at have et spil hvor du selv kan vælge.

splintercell 02Det samme gør sig gældende for de forskellige loadouts altså de våben og det udstyr du vælger at tage med. Der er en anbefaling til hver mission og det er den sikreste vej selvom du kan vælge udstyr der er mere udfordrende. Selvom det ikke indeholder min favorit fra Ghost Recon Future Soldier, nemlig våbensmedjen, så er der helt sikkert anvendt nogle af de erfaringer fra denne udgivelse. Du bevæger dig også mellem co-op, multiplayer og de enkelte mission om bord på din flyvende base Palandin, på en elegant og smidigt. Det er som menu system meget mere en oplevelse end de traditionelle titler med klassiske menuer med tekst hvor du hele tiden skal ind og ud for at vælge noget nyt. Det kaldes SMI for Strategic Mission Interface.

splintercell 04På gameplay siden så det er utroligt velfungerende, selvom der er de klassiske kamera problemer der altid findes med tredje persons spil. Det du ser video af er fra en af de tidlige missioner kaldet Mølle i England, som viser mange af de elementer der er mulighed for at anvende. Du har våben og gadgets i overflod og med nogle velvalgte opgraderinger af Paladin, så kan du endda skifte udrustning under en mission. Der er opgaver hvor det helt klart er en fordel, selvfølgelig baseret på din spillestil. Der er også et par sektioner hvor du i skikkelse af Briggs får mulighed for at tackle en del af en bane i første person. Afvekslende selvom det ikke bliver en favorit hos mig.

splintercell 03Dine mål i hver mission er markeret og du kan med opgraderinger af Paladin få dem endnu tydeligere. Det er en befrielse at det ikke er nødvendigt at vade rundt og kigge på hver eneste lille dims i de meget detaljerede baner. Det gør ikke Blacklist til et let spil at gennemføre, specielt ikke hvis du går efter Spøgelse. Conviction var en anelse for let mens min fornemmelse er at Blacklist har ramt balancen i udfordringen meget bedre. Desværre er der ingen specielt belønning for min spillestil, der starter som Spøgelse indtil jeg er opdaget og løber rundt i cirkler til AI’en ikke har nogen idé om hvor jeg er, for at fortsætte som Panter til det går galt og jeg napper Assault.

splintercell 05Som nævnt er der også blevet plads til masser af co-op hvilket var noget af det bedste fra Conviction, samtidig med at Spies vs. Merc er blevet genoplivet. Spies vs. Mercs findes både i en klassisk 2 mod 2 og i den nye Blacklist 4 mod 4. Ubisoft gav mulighed for at spille et par timer med udviklerne i Toronto og selvom det er meget sjovt så ser jeg frem til at gøre mine egne erfaringer i stedet for at blive ført rundt på banerne.

Spillet er leveret af Ubisoft og er anmeldt på PlayStation 3