Tilbage i januar 2009 måtte et passagerfly med 155 personer nødlande i Hudson floden. Det er yderst sjældent at nødlandinger i vand lykkedes og slet ikke så godt som i dette tilfælde, hurtigt fik hændelsen tilnavnet ”Miraklet på Hudsonfloden” som også er filmens undertitel. Hændelsen er der nu blevet lavet en film over med Clint Eastwood bag kameraet og med Tom Hanks foran, i rollen som luftkaptajn Chesley ‘Sully’ Sullenberger.

Filmen starter lige på og hårdt, faktisk efter nødlandingen, hvor Sully og hans co-pilot Jeff Skiles, spillet af Aaron Eckhart, skal forklare hændelsen overfor bla. havarikommissionen og forsikringsselskabet. I befolkningen bliver Sully hurtigt udråbt som den helt store helt fordi han formåede at lande flyet og få alle passagerer sikkert og uskadt ud. Det er dog ikke alle der ser så positivt på situationen og havarikommissionen sætter spørgsmålstegn ved, om Sully ikke kunne have landet flyet i en af de nærliggende lufhavne uden den helt store dramatik.

Dette får selvfølgelig Sully til at sætte spørgsmålstegn ved om han handlede rigtigt, men alt i ham fortæller, at havde han handlet anderledes, ville situationen være endt katastrofalt. Sully har over 40 års erfaring både fra flyvevåbnet og som flystyrt efterforsker, så han er en mand man burde stole på. Den helt store forskel på hvad Sully gjorde i den givne situation og samtlige tests som havarikommissionen foretager ender dog også med at være den menneskelige faktor. Hvordan en person reagerer kan ikke simuleres og da slet ikke på den måde havarikommissionen har gjort det, så kommissionen ender med at konkluderer at situationen blev håndteret bedst muligt.

Det at filmen starter efter nødlandingen og at man oplever nødlandingen som flashbacks er rigtig effektivt og gør at filmen holder et højt tempo. Spilletiden på halvanden time gør også at det har været nødvendig at skære ind til benet og alt overflødigt fyld som ellers har en tendens til at dukke op er væk. Dette gør at Eastwood har skabt en film som holder spændingen oppe fra ende til anden og man holdes fanget indtil man ser rulleteksterne. Skuespillet er også højt og kendte folk dukker konstant op i mindre roller og gør at filmen virker solid, gennemarbejdet og seværdig.

Ekstramaterialet som kommer med denne blu-ray udgivelse består primært af dokumentarprogrammer omkring den virkelige hændelse. Det er fedt at have filmen og ”den virkelig hændelse” samlet på en skive og det er interessant at høre den virkelige Chesley ‘Sully’ Sullenberger fortælle om hvad der skete, hans bevæggrunde og hvordan hændelsen har påvirket hans videre liv.

Sully er teknisk en rigtig flot film, der er ikke så mange fingre at sætte på den visuelle del. Farverne har fokus på realisme med rå og naturlige billeder stort set hele vejen igennem. Farverne er klare og tydelige, hvor også den sorte også får lov til at have en god dybde og kraft i de mørke scener hvor ingen detaljer går tabt. I det hele taget en billedside som er meget venlig for øjet. Lydsiden bliver leveret af den helt nye Dolby Atmos teknologi og man skal dog ikke gå i panik hvis man ikke kan afspille dette for ens anlæg nedskalerer automatisk. I mit tilfælde bliver det afspillet som Dolby True-HD og taget billeddelen i betragtning så er der blevet gjort ét lige så fint arbejde med lydsiden.

Baggrundsstøj og stemningsmusik bliver leveret i en passende højde, som selvfølgelig bliver skruet op for de forskellige elementer især i nødlandingsscenerne. Dialogen som er et vigtigt element for filmen går rent igennem og overdøves ikke af førnævnte scener som er ligeledes vigtige. En rigtig flot lydside hvor alle kanaler på anlægget for lov at lege og bruges aktivt og man får en fornemmelse af hvor hektisk det situationen trods alt har været. Clint Eastwood formår endnu engang at levere en seværdig og spændende fortælling, godt hjulpet på vej af kildematerialet.