Spil findes i alle afskygninger efterhånden og indie scenen har i den grad bevidst dette. En af de helt store navne på det område var Jonathan Blow som udviklede spillet Braid. Med kunstnerisk udførelse og gameplay der ikke var set før, blev spillet et stort hit. Sidenhen har han nu dannet sig et team og deres første store spil er PS4 versionen af hjernevrideren The Witness som vi har kastet et blik på her. Hjernen kom på overarbejde og det var i den grad en tur værd!

screenshot07

The Witness har allerede solgt langt over 100 tusinde eksemplar og man forstår hvorfor. Mange vil nok kalde The Witness et indie spil, men Blow selv, synes spillet har samme størrelse som et AAA spil. Der er en helt bestemt form for nytænkning i spillets mekaniker og det er et frisk pust i ellers meget action betonet spille marked. Her er ingen håndvåben, eksplosioner, fjender, health bars og andet overflødigt indhold. Der er ikke engang et decideret HUD at se på. Der er bare spillets omgivelser og dig. Mere er der ikke brug for og det virker!

VerticalBanners_High01
The Witness finder sted på en lille ø. Her er kun dig og hunredvis af puzzle elementer. Du bliver kastet ud i det hele, uden nogen videre forklaring. Man skal selv finde rundt for hele øen ligger åben fra starten. Dog er rigtig mange steder lukket af, da de kun kan åbnes ved at løse gåder. Gåderne er sat op som plader hvori der skal sættes streger de rigtige steder hen. Lidt ligesom labyrint. De første er nemme nok. Allerede fra starten, lære man lige kort mekanikken i gåderne at kende og så er det ellers på egen hånd. Mange af gåderne kan løses ved at se sig omkring. Et eksempel er en gåde hvor man skal føre sin streg hen til det rigtige sted på pladen. Men selve figuren er formet som et træ og med mange udgange på. Ved at se mig lidt omkring, fandt jeg frem til et træ. Her hang et æble. Ved at tælle mig frem til grenen med æblet, kunne jeg løse gåden. Det er blot en af de mange smarte måder gåderne er sat op på. Men der er rigtig mange af de her plader med gåder og nogle kræver at man låser op for andre først, da de kan hænge sammen. Det er heller ikke altid bare at komme fra A til B. Nogle af gåderne introducere former og figurer man skal rette sig efter, for at løse dem.

Selve historien åbner sig op undervejs. Øen er forladt og du er den eneste person tilstede. Rundt omkring finder man små båndoptager efterladt på øen. De har alle indtalte beskeder eller anekdoter som give en lille brik af historien. Men de er godt gemt af vejen og det er med at se godt efter i hjørner og kroge efter dem. Historien hænger selvfølgelig også sammen med de mange gåder og ofte stødte jeg ind i forhindringer der simpelthen ikke kunne løses. Gåderne kan være rigtig svære, så derfor er det også en sensation når de langt om længe løses og man kan komme videre med historien. Er man typen der let giver op, så skal man nok finde sig et andet spil.

screenshot13

Spillets grafiske stil er meget specielt. Her er ingen realistiske teksture, men heller ikke cartoon-agtigt. Det er en fin balance midt imellem. Flotte græsområder, floder, bjerge, bygninger og i det hele taget skal man næsten opleve det selv. Det er rigtig flot som et maleri og visse steder kan man næsten ikke undgå at stoppe op og bare kigge. Det her er et spil der skal opleves og ikke bare tyres igennem. Man kan næsten kalde det for et “stop-op-og-duft-til-blomsterne” spil. Lydsiden er også lækker og der gives en dejlig stemning når man vandre rundt på øen.

Alt i alt er The Witness et rigtig dejligt og fantastisk smukt spil. Det grafiske er i den grad hvad der har imponeret mest. Jeg har ikke noget særligt at klage over. Nogle af gåderne er nok lidt for smarte sat op og er piv svære at finde ud af. Men det gør ikke noget ved selve oplevelsen. Det var en skøn tur gennem øen og de over 600 gåder var bestemt med til at holde en igang. The Witness byder på en smuk og unik rejse man sjældent ser i spil.