Total war: ARENA er et free-2-play real-tids strategispil. Det er ikke bare et nyt skud på den voksende stamme af f2p titler. Det er nemlig et produkt af to af de absolut stærkeste på hver deres område. Creative Assembly der har mange succeser i RTS genren under deres Total War serie, kombineret med Wargaming.net som med bl.a. World of Tanks er pionerer inden for free-2-play.

Der er ikke tvivl om at Creative Assembly har styr på hvordan man laver et RTS. De har et bredt udvalg af kommandører fra hele verden og en fin tunet gameplay mekanik som er både dyb og enkel. Hver kommandør har en række enheder med forskellige evner. Har du aldrig brugt meget tid på RTS genren så synes jeg du skal tage et par kampe med hver af de forskellige kommandører inden du beslutter dig for en primær. Det bliver bare meget sjovere at spille hvis du har noget som passer til dit temperament. Så er det ellers bare om at kast sig ud i multiplayer kampene hvor du spiller 10 mod 10. Det lyder voldsomt selvom det i praksis er velfungerende med en god mulighed for at se dine enheder og danne sig et overblik over slagmarken. Som sagt har Creatvie Assembly prøvet dette mange gange så selvfølgelig virker det.

Du får selvfølgelig tildelt forskellige former for belønninger efter hver slag så du kan stige i level for både din kommandør og de enkelte enheder. Du har 4 typer af valutaer Free XP, Unit XP, Silver og Gold. De tre første optjener du ved at spille mens Gold er det som financierer f2p spil og skal købes for rigtige penge. XP benyttes generelt til at opgraderer enheder mens Silver benyttes til at supplerer tropper og forbrugsvarer (consumables). Gold anvendes til at hoppe over hvor gærdet er lavest. I stedet for at spille kan du købe dig til enheder og andet som ellers tager tid at låse op for. Det er også fint hvis der er en enhed som du bare må eje. Du skal ikke forvente at det giver dig en større chance på slagmarken for det er erfaring og det strategiske overblik som er det vigtigste. Noget af det fede som spilanmelder er presse accounts hvor der er masser af alt. Så skulle jeg have lyst til at tage hele Tech træet for Cynane kunne jeg gøre det.

Det kræver ikke meget mere end en 4-5 kampe at blive fortrolig med systemet til at bevæge din tropper rundt, finde den rigtige formation og angribe fjenden. Det kræver lidt mere at anvende din kommandørs og enhedernes specielle evner. Det gælder også om at finde det helt rigtige tidspunkt at anvende dem. Bruger du dem for meget kan du stå i en situation hvor du ikke kan forsvarer dig. Det gælder også om at arbejde sammen. Har du taget en gruppe bueskytter så find en medspiller som har taget grupper med sværd. Så bliver det en vindende kombination, specielt hvis modstanderne bare kører solo. Hele systemet er delt i Tiers så der altid er en balance. Det er faktisk meget magen til World of Tanks og mange andre hvor der er et stort progressions system bag. Det er en velafprøvet og velfungerende model.

Teknisk set så kræver det ikke det store. Fordelen ved mange f2p spil er at alle kan være med. Du behøver ikke en stor kværn for at være konkurrencedygtigt. Det er meget mere dine evner som spiller ind end noget som helst andet. Har du spillet nogle af Creative Assemblys andre spil så er grafikken stadig nydelig selvom den ikke er på højde med de nyeste Total War udgivelser. Jeg synes på mange måder det gør slagmarken lettere at læse fordi den ikke er mudret med uvæsentlige grafiske påfund. Noget jeg finder meget irriterende er at min profil er låst til Europa. Som verden ser ud i dag så er tiden for låste regioner og geo-blocking forbi. Det eneste der i dag skal tages hensyn til er lande med stats censur som f.eks. Tyskland, England og Australien.

Total War: ARENA giver real time strategy genren endnu mere luft under vingerne. Kombinationen af Creative Assemblys enestående evner inden for genren tilført Wargaming.net’s mange års erfaring med free-2-play gør dette til en vinder. Som andre f2p titler så får dig der aldrig har stiftet bekendtskab med genren, en mulighed for at prøve kræfter med noget af det bedste uden det koster en øre. Pas på – Det er vanedannende.

Forrige indlægHeroic vil vinde Copenhagen Games i ny spilletrøje