Tower of Time er et hardcore indie RPG eventyr udviklet af Event Horizon og nu ude på Steam. Hardcore i denne sammenhæng betyder klassisk mere end det betyder vanskelig. Det er håndlavede baner fyldt med mange forskellige fjender og med kamp i real tid. Det ligner ved første øjekast et traditionelt isometrisk RPG.

Langt de fleste RPG’ere er krafitgt historie drevne og Tower of Time er ingen undtagelse. I en verden hvor indbyggerne er blevet dovne i kraft af teknologi og senest magi, tænker ingen over konsekvenserne. Da Dommedag indtræffer og hele verden bryder sammen henlagt i mørke så bliver det tid til at finde årsagen. Du husker tilbage til din tid som dreng og langsomt vender minderne tilbage om en krystal trone i et svært tilgængeligt område. Her starter eventyret. Hvis du alene er til at opleve historien som er spændende og velfortalt så findes der en speciel sværhedsgrad til dig. Vil du have mere udfordring så vælger du bare det som du mener passer.

Gameplay minder om en kombination mellem Diablo’s dungeon crawler og et MOBA som League of Legends eller DOTA. Hvert level er som en etage i tårnet. Her kan du udforske dele af historien og finde ting som hjælper dig videre. Det er også her gåderne skal løses. Når du udforsker så skal nu også vælge mellem forskellige moralske alternativer. Det valg du foretager kan dele eller samle dine helte. Møder du fjender så kan du vælge at starte en kamp eller at undgå den. Nogle gange falder du i baghold og så skal du til at kæmpe. Så skifter scenen til et område som minder lidt om en klassisk 3-lane MOBA. Her kæmper du så i real tid. JRPG fans kender til dette princip fra de mange japansk inspirerede spil.

Det er en mere moderne tilgang end den klassiske RPG-stil som er tur-baseret. Event Horizon har lavet Arrow Time som sætter tiden på langsom gengivelse. Du får så mere tid til at planlægge dine aktiviteter så du kan vælge den bedste anvendelse af dine Hit Point (HP) og dine Magic/Mana Point (MP). Du hjælpes langsomt i gang med kun to helte og kan have op til 4 samtidig. Det kræver en god del koordinering og specielt på de højere sværhedsgrader skal du ikke lave mange fejl før du bliver straffet hårdt. Du får ganske kort tid til at vælge hvordan du vil placere dine helte og du skal sikre dig at få placeret de svageste i god afstand fra fjender. Der er flere forskellige klasser og de følger rammerne for hvad du kan forvente. Du kan kalde det stereotypt. Jeg synes det er vigtigt at holde sig til den etablerede overenskomst omkring racer og evner. Det giver en umiddelbar intuitiv fornemmelse af hvad der passer til dig.

Du samler selvfølgelig alle mulige former for udstyr op og optjener XP (Experience points). Her er der masser af klassiske RPG elementer hvor du vælger styrker og dermed også svagheder for de enkelte karakterer. Nogle gange kan det være en fordel at forlade etagen i tårnet og gå tilbage til byen hvor du finder smedje, træningsbarakker og alt det andet der hører til i et RPG. Bare lige for at få set hvad du har fundet og om det kan give et boost til dine stats så næste encounter bliver lettere. Jeg synes hele grænsefladen er intuitiv og enkel at anvende. Der er så nogle tilfælde hvor jeg er irriteret over at jeg skal retur til en menu for at se effekten af det udstyr jeg har valgt. Det er sikkert valgt for at gøre det hele lettere tilgængeligt hvilket det også er.

Jeg er meget imponeret over både den sprøde grafik og den lækre lyd. Faktisk synes jeg det er imponerede at et indie studie kan lave noget som i kvalitet er på højde med Diablo som tog 4 år at udvikle. Der er masser af video mellemsekvenser. Hele indledningen med en kommenteret tegneserie er noget som selv etablerede udviklere kæmper med. Der er også masser af lækker historie når du udforsker dungeon crawler delen. De lover 50 timer gameplay og det er da kun hvis du stormer gennem alle levels. Der er 11 levels, 140 forskellige fjender, 50 bosser og mere end 70 forskellige legendariske artefakter. Hvis du mener du har evnerne så går du bare i gang med sværhedsgraden Epic.

Tower of Time er et rigtigt lækkert og velfungerende RPG eventyr. Historien er i sig selv ikke unik, den er velfortalt og engagerende. Du skal passe lidt på for jeg skulle bare lige tage en etage til og så gik der lige 4 timer. Det er en vindende kombination af dungeon crawler og RTS i MOBA form.

Du finder det på Steam: http://store.steampowered.com/app/617480/Tower_of_Time/ til ca. 150 kr.