Wasteland 2 Directors Cut anmeldelse

Genre:

Udgivet: 13. oktober 2015 (første gang til PC i oktober 2014)

Spillere: 1 spiller

4/5

Mere lækker dialog og opdateret grafik.

Kampsystem kan blive trivielt i længden.

Samlet set så er Wasteland 2 Directors Cut stort set magen til den udgave der kom til PC sidste år. Det er begrænset hvad du finder af nye elementer i denne polerede og opdaterede konsol version. Samtidig er det stadig teknisk velfungerende, med et underholdende gameplay med masser af (sort) humor. Har du ikke stiftet bekendtskab med InXile dystre fremtidsvision så er dette et glimrende udgangspunkt.

0
Posted 20. november 2015 by

Wasteland 2 Directors Cut er en genudgivelse til konsoller af det oprindelige PC spil fra 2014. Det er et Role Playing Game (RPG) sat i en post apokalyptisk vision af Jorden. Det er igen vores higen efter teknologisk fremdrift som til slut knækker den ellers rosenrøde drøm om en utopisk perfekt fremtid for alle. Det er også et spil som allerede ved udgivelsen i 2014 lignende noget der var skabt i en anden tid.

wasteland 2 dc 03

Opbygningen er hentet fra en tid hvor Spice Girls hittende for vild og en præsident bedyrende at han ”ikke have haft sexuelle relationer med omtalte kvinde”. Det betyder isometrisk opbygning af spillet med et tur baseret kampsystem. Det betyder også, at du kommer til at lægge dig i selen for at komme fremad. Her gives der ikke ved dørene, så du skal styre dine ressourcer og vælge våben opgraderinger med omhu. Det betyder også at du bliver glad for både auto save og jævnligt selv gemmer så et enkelt fejltrin ikke sender dig alt for langt tilbage.

wasteland 2 dc 01

Du starter med en gruppe på 4 personer som du kan vælge at tilpasse individuelt. Jeg valgte her at lave en fra bunde og så tage mod tilbuddet om færdig skabte karakterer til de 3 andre. Der findes også så mange tilpasningsmuligheder at det kræver en del indsigt i at vælge de rigtige karakteristika. Selvom jeg har et ønske om at specielle færdigheder så kan det vise sig at mine valg måske ikke givet det mest balancerede hold. Så en unik og 3 mere standard har givet mig muligheden for at vælge noget jeg synes om samtidig med at det også er muligt at løse de forskellige opgaver.

wasteland 2 dc 05

Opgaver er der rigeligt af og det er også i en verden hvor der er mange flere detaljer end i det oprindelige spil. Nu er spilmotoren blevet Unity 5.0 og det har givet et løft. Samtidig så var det i originalen lidt tyndt med indtalt dialog. Også på dette punkt er der gjort en ekstra indsats. Der er stadig rigtigt meget både dialog tekst og stats i form af tekst og tal. Det virker fint på en PC. Det kan godt være en udfordring at læse når du anvender et traditionelt TV sammen med en konsol. I mit gaming setup sidder jeg tæt ved skærmen og derfor repræsenterer det kun i mindre omfang en udfordring.

wasteland 2 dc 04

Jeg her lidt mere udfordret på det tur-baserede kampsystem. Det er som udgangspunkt velfungerende og intuitivt. Der er, måske med inspiration fra Fallout, også inkluderet ”Precision Strikes” der gør det lettere og hurtigere at nedkæmpe fjender. Dermed slipper du også for den evindelige jonglering med våben som jammer eller løber tør for ammunition. Det er ikke noget jeg egner mig til at spille i flere timer adgang. Det bliver lidt for meget micro management.

wasteland 2 dc 06

Der er så også nogle fine nye elementer som gør det enten lettere eller mere underholdende. Du får mulighed for at vælge mellem en række perks som giver en uovertruffen bonus på bekostning af andre evner. Det gælder f.eks. for ”Asshole” perken så du altid får succes med dialogtræer af typen Hard Ass. Det sker så på bekostning af ”Kiss Ass” og ”Smart Ass” mulighederne. Det synes jeg er ret godt givet ud.

wasteland 2 dc 02