FIFA14 preview – part 1

0
Posted 17. april 2013 by

FIFA14_NG_IT_pure_shot_WMGamersLounge er netop hjemvendt fra EA’s kontor i Gilford i England, hvor vi fik den fantastiske mulighed for at snuse til FIFA 14 og nogle af de nye elementer denne titel vil bringe.

Gilford ligner sig selv og opskriften er den samme, når EA ruller deres PR apparat ud i kampen om at bibeholde de mange fans der på fascinerende vis er tryllebundet til EA´s storsælgende FIFA francise.

I et tæt pakket lokale sidder vi side om side med de andre medier, alle sidder med henholdsvis digitale remedier og blokke til at nedfælde den strøm af informationer der om et øjeblik vil ramme os. Formularen er velfungerende , bygget op af  slides, animerede videosekvenser og eksempler fra den rigtige fodbold verden. Intet er nyt her. Mon ikke der til gengæld er masser af nyheder i FIFA 14?

FIFA14_NG_UK_pure_shot_WMJeg sidder på kanten af stolen på 2. række og spørgsmålet herfra er uundgåeligt. Kan EA med den kommende FIFA-udgivelse gentage deres mangeårige succes og skabe et spil i absolut topklasse og derigennem atter erobre trofæet som årets fodboldspil? Et spørgsmål der kan være svært at svare på. Opskriften som vi bliver præsenteret for er den rette. Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om. EA kan ikke længere sidde roligt og indkassere gevinsten fra mange års massiv markedsføring, for med Konami er PES-serien på vej tilbage, og med den nye Fox engine i baghånden, er det mere end en god grund til at udviklerne hos EA sætter den gamle udgivelse under lup.

Bolden er stadig rund og der spilles stadig 11 mod 11. Når det så er sagt er der meget at glæde sig til, når jeg ser frem mod den kommende titel fra EA. For det er stort set det eneste, der er det samme som i 2012’s FIFA-udgivelse.

FIFA14_NG_CareerMode_Central_GlobalScoutingNetwork_Tile_active_WMDet bliver hurtigt tydeligt at man fra EA’s side har et bestem mål med denne udgivelse. Hvis man skal sætte en stor fed streg under budskabet ved FIFA 14, så handler det om følelser. Man vil med FIFA 14 arbejde med dybden i spillet, der skal bygges op, spilles afventende og med tålmodighed, for til sidst at kunne modtage belønningen ved at score mål. FIFA har historisk set altid døjet med en følelse af at være en smule scriptet og akadeagtig, det skal der gøres op med nu og EA har denne gang lyttet til de mange røster fra baglandet.

Der skal nye boller på suppen, og med introduktionen af “ Feel the emotion of scoring great goals” , bliver det tydeligt for os alle, at den kommende titel har fokus på de gyldne øjeblikke, og formlen er ikke til at tage fejl af. Slag skal kæmpes både med og uden bold, og det opbyggende spil har i denne udgivelse fået en central rolle. Til dette formål har EA givet os nogle flere redskaber som jeg i det kommende afsnit skal se på.

Overblik over de nye features

FIFA14_NG_FR_protect_the_ball_WMMed Sprint drible Touches kan du nu dreje i alle retninger, uanset om du lunter eller spurter. Du kan udnyttes hurtige og eksplosive afsæt og skift til at sætte forsvareren en-til-en, mens du sprinter med bolden. Spillerne kan nu bevæge sig i alle retninger, og samtidig bevare deres naturlige momentum i besiddelse af bolden. Dette skulle efter sigende, baseret på den fremviste animation, bringe mere kreativitet og realisme ind i spillet.

Med Variable drible Touches har man taget First Touch funktionen og udvidet den til også at omhandle hvordan bolden reagere ved dribling. I fremvisningen af FIFA 14 omtales det også som et dribble error system, og vil være med til at skabe usikkerhed når der sprintes med bolden. Samtidig vil en god spillers berøring og kontrol af bolden skille sig positivt ud, mens en mindre dygtig spiller vil opleve færre perfekte berøringer og mere usikkerhed hvad angår driblinger. Målet med denne tilføjelse er bedre differentiering mellem spillerne, så det bliver tydeliger om det er Messi eller Bentner der har bolden. Samtidig skal det tilskynde at man bygger spillet op gennem midtbanen i stedet for sprinte ned langs kanterne.

FIFA14_NG_DE_protect_the_ball_prt2_WMProtect The Ball: En ny mekanik, der gør det muligt at afskærme eller blokere modstandere fra at få bolden imens du dribler. Samtidig bruges denne funktion ved kamp om position før modtagelsen af ​​bolden. Dette skal være med til at nedsætte tempoet i spillet, og skabe et mere meningsfuld og strategisk spil som man kender det fra den virkelige fodbold verden. Venstre Trigger har fået Beskyt Bold funktion og skill moves skal for fremtiden styres på højre pind. Det betyder at det ikke kun fungere som afskærmning, da funktionen kan anvendes ved alle hastigheder, og tempoet i spillet er nu i hænderne på spillerne. Dette er med til at fjerne det fokus der tidligere har været på all out pace hold, da du nu via denne fukntion bedre kan veksle mellem tempo og bruge en form for push and pull og skifte mellem acceleration og beskyttelse. Du kan så ligge Momentum Preservation in Trapping oven i hatten. Dette er et nyt og særdeles lovende system, der giver os mulighed for nøjagtigt at bevare en spillers momentum, når de kontrollerer bolden, hvad enten du accelerere eller decelererer.

FIFA14_NG_IT_protect_the_ball_WMTeammate Intelligence har også fået en ordentlig overhaling og dine spillere agere smartere og vil vil være i stand til at træffe gode beslutninger på egen hånd. Dine forsvarsspillere vil genkende muligheder for at yde støtte (multi press) og vinde boldbesiddelsen tilbage.  Man vil ikke længere opleve at ens forsvare klistre sig til den forkerte mand og skaber uheldige huller. Den nye AI fungere som frame to frame og vil konstant kalkulere, hvordan den nu skal reagere i forhold til den nye placering af spillere. Angriberne har også fået nye måder at snyde deres modstandere på, for derved lettere nedbryde modstanderen. Man vil opleve flere ryk på tværs af feltet og i dybden end jeg tideligere har set, og angrebet vil synes mere fleksibelt og dynamisk.

FIFA14_NG_FR_pure_shot_WMPure Shot: Er nok den opdatering jeg bifalder mest, spillerne har fået “fornyet” intelligens, så det nu bliver muligt for spillerene at justere deres skridtlængde og tilgang vinkel for at finde den bedste position, for derved at ramme ​​nettet. Tidligere har jeg set det berømte slide hvor spillerene via af scriptet animation slider ind til bolden, uden synlige forskel hvordan og fra hvilken vinkel du begynder dit tilløb. Dette bevirker at du i højre grad end tideliger kan finpudse din stil og rette dine fejl da det vil være tydeligt om du har mis-time’et dit skud eller om vinklen var helt off. Samtidig vil forskellen på kvaliteten af din angriber, være af stor betydning. Der er tilføjet  nye animationer, i forhold til indløb, samt til forskellige skud. Dette vil i praksis resultere i færre perfekte skud, men belønningen af det rette vil derimod være mere givende. (Se desuden videoklippet nedenfor).

Der er tilføjet en ny feature ved navn Real Ball Physics, som vil bevirke at bolden kan sendes af sted større kraft og finesse. Den realistiske bold fysik er nu med til at bestemmer boldens fremdrift og bane den bevæger sig i. Man har tilføjet flere typer af skud:

Low risers
Mere swerving shots
Turbulens (bolden påvirkes af turbulens, og vil ha en uens flyve retning)
Bedre dipping shots

Disse nye skud kan også benyttes ved indlæg mm, som det vises på videoklippet nedenfor.

FIFA14_NG_DE_protect_the_ball_WMJeg ser personligt frem til at efterligne Cristiano´s frispark drysset med turbulens. Eller Bale’s dipping shot. Alt i alt er jeg sikker på at dette vil tilføje lidt ekstra funfactor.

2nd chance Tackles – er tilføjet for at give mulighed for at sætte en 2. tackling ind såfremt den første ikke får kontakt. Tidligere har man siddet med en oplevelse af at en fejltackling kunne være katastrofal p.g.a. den meget lange animation der var forbundet med disse. Det skal nu være slut og med muligheden for 2 chance tackles, ser jeg frem til en mere aggressiv spillestil da en fejltackling har fået en hurtigere animation og mulighed for at sætte en ny ind.

FIFA14_X360_CareerModeScoutReport_Obertan_3rdUpdate_View1_WMSkill Games er kommet for at blive og man har nu tilføjet lidt ekstra gamemodes. For jer der ikke er bekendt med sidste års udgivelse eller som aldrig har haft mod på at kaste sig over det, er det en konkurrence mode der gør det muligt for spillere at lære eller mestre de grundlæggende færdigheder der gør sig gældende i FIFA 14.

Det ser ud som om man har givet Career mode lidt kærlighed i forhold til den kommende udgivelse og spillere kan nu søge efter talent året rundt med den nye Global Scouting Netværk. Du kan oprette og administrere et netværk af spejdere, der søger og identificere potentielle spillere. En ny hub giver nem navigation, færre afbrydelser og levende scouting rapporter. Man har samtidig gjort noget ved selve oplevelsen af spillet, så man ikke længere forstyres af e-mails mm. som ikke har relevans.FIFA14_NG_SP_pure_shot_WM

Denne tur var en del af et nøje tilrettelagt program fra EA´s side, hvor vi kun ser, og får svar på det de ønsker at tale om. Dette kommer ikke bag på nogen, og man må accepterer at stå tilbage med en masse uafklarede spørgsmål. Som FIFAn glæder jeg mig altid til at se hvordan jeg kan bruge de mange nye features til at scorer det afgørende mål.  GOAAAALLLLL!

FIFA14_NG_Messi_StutterStep_Animation