Firefly Studios søger i øjeblikket støtte gennem Gambitious til Stronghold Crusaders 2. Du kan finde dem via dette link. Kender du ikke Firefly eller Stronghold så læs med her hvor jeg har talt med Nick Tannahill, Marketing Manger hos Firefly Studios.

(Jan) Fortæl lidt om Firefly Studios.

Nick Tannahill Firefly
Nick Tannahill

(Nick) Firefly Studios blev stiftet I 1999 af Eric Ouellette og Simon Bradbury. De fandt sammen I 90erne da de arbejdede hos Impressions Games på titler som Caesar og Lords of the Realm. Efter at have lavet strategi og byggespil besluttede Erik som producer og Simon som programmør, at prøve lykken i eget hus. Det blev så Firefly. To år senere udgav de Stronghold hvilket gav Eric & Simon mulighed for at udleve deres fascination af borge fra middelalderen med deres erfaringer omkring strategi og simulations spil. Firefly er i dag omkring 30 medarbejder.

(Jan) Og lidt mere om Stronghold serien for dem der ikke kender den?

(Nick) Stronghold er hvad vi kalder en borg simulator. Nogle af udgivelser har været drejet mere over mod kamp som f.eks. Crusader, selvom alle Stronghold spil indeholder ressource styring og at du skal bygge borge. Det betyder at du skal samle ressourcer, sørge for mad og arbejde til dine bønder, fabrikerer våben og selvfølgelig holde alle glade med en fast forsyning af øl. Når du har klaret dette, er der forskellige missioner hvor du f.eks. skal angribe en anden borg eller forsvarer dig når du bliver belejret.

(Jan) Hvor kan jeg finde de spil der er udgivet?

StrongholdCrusaderhd(Nick) Du kan købe HD udgaven af Stronghold og Stronghold CrusaderGOG og hos en række forhandlere. Du finder en liste her: http://strongholdhd.com/Desuden findes Stronghold Collection på Steam. Denne pakke inkluderer fem af vores bedste spil og er stadig meget populær.

(Jan) Hvad er Firefly’s ambition for Stronghold Crusader 2?

(Nick) Vores mål er at skabe det ultimative Stronghold spil. En af de bedste ting omkring serien er at der stadig er spillere som først nu stifter bekendskab med det originale spil. Vores fan område er vokset så der nu er mere end 6000 brugerskabte baner for Stronghold og Stronghold Crusader. Kan vi skabe en erstatning så vores fans ser Stronghold Crusader 2 som den naturlige afløser, så er målet opfyldt.

(Jan) Hvad er den største tekniske udfordring?

(Nick) Det er helt klar AI og alle AI figurerne. Isoleret set er dynamisk AI meget vanskelig at lave. Du kan ikke scripte dig ud af hvordan de skal opføre sig så du er nødt til at lave noget der kan agerer individuelt baseret på hvad spilleren gør. Vi vil gerne have AI til et niveau så det føles som at spille mod et menneske.

Derudover så kommer Crusader 2 med 8 helt nye og unikke AI figurer, der ikke bare ser forskellige ud men også agerer forskelligt. Idéen er at du som spiller skal tilpasse din taktik afhængig af modstanderen. Mens Slave Kongen har hundredevis af fakkel svingende Slaver så benytter Shah en anden stil hvor han langsomt bygger enheder til de er klar til at angribe. Caliph har også sin egen stil med beg fælder der kan sættes ild til. Hver figur har sin helt egen stil, med eget design af borg og hvilke enheder de foretrækker. Det er en stor udfordring at få det hele til at virke som om du spillede mod et rigtige levende menneske.

(Jan) Hvis jeg nu er helt ny til genren. Hvordan er det at lære?

(Nick) Vi inkluderer lektioner i Crusader 2 hvor du gennem en serie af missioner bliver introduceret til de forskellige spilmekanismer. Crusader 2 er skamløst old school i både sværhedsgrad og design så en del af opgaven for os er at sikre en jævnt stigende sværhedsgrad. Det skal være en fornøjelse at spille og det er ikke sjovt at have missioner der virker umulige. Det samme gælder store udsving i sværhedsgraden. Uanset hvilken situation du befinder dig i, så er der altid en mulighed for at vinde.

(Jan)  Er det historisk nøjagtigt?

warwagon(Nick) Både teamet bag og fans elsker tidsperioden og du kan se det er et fokus område. Sassanid’s ridder rustning, Crusaders og de arabiske borge, ressourcerne og mange andre elementer er så historisk nøjagtige som vi kan lave dem. Mange andre figurer som f.eks. Richard Løvehjerte er taget direkte fra historiebøgerne, mens andre som Shah mere er en kunstnerisk fortolkning baseret på historie. Store dele af de maskiner der benyttes til belejringer er taget direkte fra tidsperioden som f.eks. Hussite krigsvognen. Det er ikke bare fri fantasi.

(Jan) Har I planer for andre platform?

(Nick) Tidligere har vi også udgivet nogle Stronghold spil til Mac selvom vi er en udvikler der primært arbejder med PC. Vi elsker at give spilleren mulighed for at ændre opsætningen, lave egen baner og nogle af de andre ting der virker naturligt på en PC. Derfor er vores fokus at få en velfungerende PC version.

(Jan) Hvornår udkommer Stronghold Crusader 2?

(Nick) Vi sigter efter marts 2014, selvom holdningen er at ”det er klar når det er klar”. Da det er os selv der står som udgiver så er det også os selv der bestemmer udgivelsesdatoen. Når vi har et spil der er underholdende, balanceret og fri for fejl så kommer du også til at kunne spille Stronghold Crusader 2.Vi ved hvor meget spilleren elsker Stronghold Crusader og SC2 skal også kunne holde i mange år.

StrongholdCrusader2(Jan) Hvad er I mest begejstret for i Stronghold Crusader 2?

(Nick) Noget af det vi ser frem til er for to spillere at kæmpe sammen i co-op. I Stronghold Crusader 2 terminologi betyder det ikke bare at de er på samme hold, de deler også tropper, ressourcer og borg. Spiller vi sammen og du bygger en væg så mister jeg sten, og ser jeg ikke en fjende angribe fordi mine tropper står ude i marken, så kan du kalde dem ind til borgen for at forsvarer. Vi tror det bliver stort baseret på det vi allerede har prøvet.

(Jan) Andet du gerne vil dele med vores læsere?

(Nick) Jeg vil gerne tilføje at vi ved hvor stort et ønske der er for at få et nyt Stronghold spil der matcher stilen fra originalen og Crusader og det er vores mål med Stronghold Crusader 2. Det bliver ikke 2D selvom gameplayet på mange områder vil føles på samme måde. Borgmure bygges i et gittersystem og vi bringer mange favorit enheder tilbage. Hos Firefly glæder os til den dag hvor spillet leverer det som vi og vores fans så brændende ønsker, det bedste Stronghold spil til dato.

(Jan) Mange tak for din tid.