Preview: Sorcery

Kategori:

/5

Sammendrag

Langt det meste jeg har set til Move, og den uregerlige lillebror Kinect for den sags skyld, virker mest som en demonstration af teknikken bag. Det er de færreste titler hvor styring med bevægelse er tænkt ind fra starten, uden at det bliver en hul party titel med begrænset dybde. Derfor har det været en […]

0
Posted 18. april 2012 by

Artikel

sorcery_00

Langt det meste jeg har set til Move, og den uregerlige lillebror Kinect for den sags skyld, virker mest som en demonstration af teknikken bag. Det er de færreste titler hvor styring med bevægelse er tænkt ind fra starten, uden at det bliver en hul party titel med begrænset dybde. Derfor har det været en fornøjelse at have det første kig på anden generations titlen Sorcery.

Første gang jeg hørte om Sorcery var en demo som blev vist under E3 i 2010, og denne preview kode er faktisk det næste bekendtskab jeg stifter med spillet. Det er dermed en af de mindst eksponerede titler, hvilket understreges af at vi ikke må vise billeder eller video fra denne preview kode. Billeder og video bliver først når den færdige udgave rammer os en gang midt i maj. Nu skal det handle om spillet.

Sorcery er et tredje persons spil som handler om den unge forældreløse Finn, som står i lærer hos troldmanden Dash. Ja i lærer er måske så meget sagt for han har været hos Dash i et par uger og nogle dage, da han synes at mesters tryllestav skal luftes. Den meget elegante og fornuftige kat Erline, forsøger uden held at tale Finn til fornuft. Dermed er eventyret skudt i gang. Jeg har haft fornøjelsen, at spille gennem en pæn del af historiens meget varierede miljøer. Du oplever åbne vider, mørke skove, frosne sletter og selvfølgelig underjordiske grotter. Det er alt sammen skabt i en grafisk stil som ligger mellem det tegneserieagtige Medieval Moves (som jeg synes meget godt om) og det naturtro Skyrim (som jeg også synes meget godt om). Dermed sigter det også mod et lidt ældre publikum.

Det understreges af de mange muligheder som findes i spillet. Det kræver, at du både har en Move og en Navigator. Du kan bruge en almindelig Sixaxis selvom jeg ikke vil anbefale det. Navigator benyttes til at bevæge sig rundt mens Move repræsenterer tryllestaven. Bare rolig det bliver ikke kompliceret á la Killzone 3, da Navigator kun bevæger dig rundt mens kameraet er automatisk. Dermed er fokus lagt på Move og tryllestaven. Det er forbavsende enkelt at skifte mellem de forskellige trylleformularer som kraft, vind, lyn og så videre. Hver formular har forskellige angreb, hvor det er bevægelsen du laver, som afgør typen. Svirper du frem mod skærmen giver det ét angreb, mens en svirp til siden giver et andet. Du starter med trylleformularen kraft og den er utroligt underholdende. Du kan nemlig få dine kraft angreb til at skue, nøjagtigt som set i filmen Wanted hvor projektiler skues rundt om forhindringer. Det kræver lidt øvelsen og er en stor tilfredsstillelse når det virker.

Du kan også skyde dine kraftkugler gennem ild så du får en ild kugle. Dermed gør dine angreb mere skade samtidig med at det skal benyttes til at løse forskellige opgaver. Opgavedelen er både omfattende og underholdende og dermed giver det en god balance til de mange kampe mod alle mulige former for monstre. Du kan også meget andet end at angribe og ødelægge. Du kan med tryllestaven reparerer ting, låse op for skattekister og flere andre forskellige ting, som typisk er kontekst afhængige. Altså udføres når muligheden opstår. Du kan kalde det for Quick Time Events med Move. Der er faktisk stor dybde i alt trylleriet for du kan lave en mur af ild og sende en tornado gennem for at skabe en hvirvelvind af ild, eller fryse en fjende ned for at smadre isblokken med kraft angrebet. Det trækker alt sammen i retning af en titel hvor du skal meget mere end bare vifte febrilsk med Move som en anden Harry Potter.

Du har også mulighed for at blande eller finde mixture som giver ekstra kræfter, helbred eller kan anvendes til at skifte form. Første gang skifter du form til en rotte og her var jeg lidt spændt på om katten Erline, med den skarpe tunge også kunne holde sine skarpe klør fra mig. Du har også en handelsrejsende hvor du kan sælge de skatte du finder og købe ingredienser så du kan eksperimenterer med dine egne mixture. Når du leger den lille alkymist får du din egen store sorte gryde som det hører sig til, mens du bruger Move til at ryste eller hælde ingredienser i gryden. Til sidst rører du rundt og hvis alt lykkes, kvitteres med et pof og fin lys røg. Det er denne form for detaljer og muligheder som er med til at adskille Sorcery fra hvad der ellers findes.

Sorcery er The Workshop’s første udgivelse og det tegner godt for denne nye udvikler som er startet af tidligere Treyarch ansatte. Det er sjældent at titler som anvender Move eller Kinect kan holde min interesse fanget i længere tid, alene fordi det bliver for ensformigt og dermed kedeligt. Sorcery er en titel som virker utroligt tiltalende, både når det gælder grafik, historie og styring. Jeg ser frem til at kunne vise både billeder og video af denne spændende udgivelse.