Ubisoft har lanceret websiden Watch_dogs WeareData. Det selvfølgelig en reklame for Watch_dogs der udgives 21. november, selvom det er noget af det bedre PR jeg længe har set.

WeareData samler offentlig tilgængelig information fra London, Paris og Berlin og præsenterer det i en 3D model. Samtidig vises informationer om indbyggerne og deres anvendes af sociale medier. Jeg synes det er imponerende, så for det teknisk interesserede publikum er her en gennemgang af teknik og muligheder.

Hvad kan jeg se?

Du kan finde information om offentlig transport i form af undergrundsbaner, city cykler, busser og lignende. Der er forskellige former for netværks med mobilmaster, wifi, reklameskilte sammen med energiforbruget. Du kan også se overvågningskameraer, trafiksignaler, hæveautomater og forskellige andre statiske el apparater. Det er ikke muligt at se faktiske billeder fra overvågningskameraer selvom det nok mest er et spørgsmål og datakapacitet end at det ikke findes. Du kan i Danmark se billeder fra trafikovervågning.

Du får også informationer om indbyggerne når de anvender sociale medier. Har den enklete person valgt at deres aktivitet er offentlig tilgængelig kan du se Foursquare, Tweets, Instagram, Flickr og Facebook feeds.

wd-parisPå billedet har jeg taget et øjebliksbillede af det udsnit af Paris hvor Notre Dame ligger (den store grå). Du kan i venstre side vælge hvad du gerne vil se af data, Jeg har det hele slået til, men vil du kun se undergrunden klikker du de andre emner fra. Du benytter mus (eller piltaster) og knapperne i bunden til at navigerer rundt. Lidt som det f.eks. er tilfældet fra Google Maps. Hvis du gerne vil se hvornår metroen dukker op så kan du klikke på det lille nummer der bevæger sig (her 4). Vælger du at forbinde dig til Facebook kan du også se hvad der bliver postet offentligt. Det er i stor udstrækning realtid selvom der kan være forsinkelse. Finder du f.eks. city cykler (grøn cirkel) så antallet af ledige cykler ikke 100% tidstro. Det virker også på tablets og smartphones så er du på vej på ferie i Paris, London eller Berlin, har du alt alt på ét website. Husk at du kan zoome helt ind så du ser alt i 3D.

Hvilken teknologi er anvendt?

Der er anvendes forskellige former for teknologi for at præsenterer data. Indsamling af data anser jeg ikke som teknisk kompliceret. Det at præsenterer data i sammenhæng er straks en lidt anden sag.

Realtime 3d (away3d) anvendes til at præsentere bygninger i 3D. Det fungerer på den måde, at når du er langt væk ser du byen som på et kort, og når du zoomer ind rejser hver enkelt bygning sig som 3d model.

Html5/css3d anvendes til som landing page, altså den side du i første omgang bliver præsenteret for. Det gør den hurtigt når du tager de forskellige muligheder i betragtning.

Socketio og nodejs giver mulighed for at vises positions og navigations data i realtid. Det benyttes bl.a. til at vise undergrunden i Paris, hvor du kan følge hvert enkelt tog og se hvor det er og hvornår der ankommer til næste station

Zendframework og sphinx anvendes til at indekserer og hente data samtidig med at du panorerer hen over byen. Det er specielt designet til at udfører faste spørge funktioner meget hurtigt.

Openstreetmap er det system der anvendes til at repræsenterer alle former for geografiske data. Det er lige fra bygninger over veje og floder til undergrundsbaner.

Der bliver ikke gemt eller opsamlet data og det er meningen at projektet er aktivt indtil Watch_dogs kommer i handlen. Alle data anvendt er offentligt tilgængelig eller er offentliggjort af private.

Ubisoft har haft 5 udviklere, 3 grafik og web designere, 2 projektledere og 1 teknisk konsulent på opgaven sammen med et kommercielt team til at støtte udviklingen.

WD_WeareData_Key Art