Da Dell i 2006 købte Alienware var der mange gamere som var skeptiske. Ville Alienware beholder uafhængigheden som siden 1996 var brugt til at skabe de ypperste gamer PC’ere eller ville de blive opslugt? Ikke alene har Dell sikret, at vi stadig har lækre produkter fra Alienware. Dell anvender nu kompetencer fra deres andre områder til at give gamere helt nye produkter. Denne gang er det 27” gamer skærmen med modelbetegnelse S2716DG.
Det er en skæm med en utrolig smal ramme i et minimalistisk design som får den til at passe ind hos lagt de fleste. Den leveres med en fod, strøm kabel, Display Port (DP) kabel, USB 3.0 upstream kabel samt den sædvanlige dokumentation. Dokumentation jeg som hankøn valgte helt at se bort fra. Skærmen vejer 4,4 kg uden fod (7,2 kg med) har en opløsning på 2560 x 1440 pixels (også kaldet 2K eller WQHD), med en opdateringsfrekvens på 144 Hz og en G2G refresh rate på 1 millisekund, 1 HDMI port (1.4), 1 Display Port (1.2a), audio ud, 1 USB Upstream, 4 USB 3.0 porte (to bag og to i siden). Skærmen er baseret på TN (Twisted nematic) Film teknologien som stort set eliminerer skygger. Desuden har den NVIDIA G-Sync hvilket forhindrer screen tearing.
Faktisk er et af de ting som kan skabe problemer med højtydende grafikkort og skærme screen tearing. Det er hvor billedet bliver forskudt, fordi grafikkort og skærm er ude af synkronisering. NVIDIA G-Sync sikrer at grafikkortet har et nyt billede til panelet (eller skærmen om du vil), når det forrige er blevet vist. Dermed vil du aldrig opleve hverken screen tearing, det som kaldes stutter (betyder stamme hvor samme billede vises flere gange) og samtidig reduceres lag eller forsinkelse. Det er NVIDIA’s egen teknologiske overbygning på den simple VSync som blot låser opdateringsfrekvensen til 60, 120 eller 144 Hz. Benytter du VSync kan du opleve stutter og lag da grafikkortet første begynder at lave et nyt billede når det forrige er tegnet. Det vil derfor altid give en forsinkelse svarende til opdateringsfrekvensen. AMD har en tilsvarende funktion som kaldes FreeSync som ikke er understøttet af S2716DG.
Betjeningsmæssigt har skærmen en OSD (On Screen Display) som betjenes med knapper placeret nederst til højre under skærmen. Skærmen var helt uberørt og knapperne kræver et kontant tryk som kan virke lidt akavet i forhold til placeringen. Hvis du undrer dig over hvor audio stikket og 2 to ekstra USB porte er placeret så findes de diskret i nederst i venstre side af skærmen. Har du tidligere arbejde med Dell skærme så oversigten bygget efter tilsvarende model i forskellige sektioner. Jeg tror de fleste kender princippet og jeg syns at det stort set er selvforklarende. De fleste vil nok suse ind til personlige indstillinger og vælge den opsætninger passer til det du synes.
Jeg vurderer synoplevelsen helt subjektivt. Skærmen har været placeret på mit uvidenskabelige skrivebord hvor jeg har brugt mine øjne med bygningsfejl og forsatsvinduer, på forskellige tidpunkter af dagen med både en gamer PC og et par forhåndenværende konsoller. TN paneler har en begrænset betragtningsvinkel i forhold til et panel baseret på IPS teknologi. Det betyder ikke noget for mig da jeg sidder alene lige foran skærmen. Jeg vurderer at der ikke er noget synligt gennemskin når skærmen er helt sort og når der skal slippe lys igennem er lyset ensartet. Benyttes skærmen i andet end den optimale opløsning på 2560 x 1440 bliver billedet stadig skarp når den f.eks. interpolerer fra 1920 x 1080.
Skærmen har også en funktion som kaldes Ultra Low Motion Blur (ULMB) der giver et skarpere billeder ved at blinke (strobe) med panelets lyskilde. Det er en dybere teknisk forklaring som ligger uden for rammerne af denne anmeldelse. Meget gaming er med objekter der bevæger sig meget hurtigt og for at de ikke virker ”uldne” (fremtræder uskarpe) så benyttes denne teknik. Det er en funktion som du kan aktiverer fra OSD. Du skal være opmærksom at du skal vælge mellem NVIDIA G-Sync og ULMB da de ikke begge kan anvendes på samme tid. Det er en af de mere specialiserede opsætninger som erfarne kan vælge at eksperimentere med. Min eneste anke ved funktionen er at jeg finder styring af lysstyrken (brighthness) mærkværdig.
Hvis du ønsker at anvende skærmen til andet end gaming så har Dell behold de funktioner som du normalt finder. Det betyder at du kan dreje skærmen på højkant hvis du skal lave noget desktop publishing eller tilsvarende opgaver. Jeg brugte kun funktionen til lettere at kunne sætte stik til de forskellige porte på bagsiden. Den virker også fint til film og almindelige kontoropgaver selvom der ikke præfabrikerede indstillinger til dette. Det eneste område hvor du kan savne funktioner er hvis du ønsker at farvegengivelsen skal matche den virkelige verden. Det er ikke noget jeg som gamer savner. Hvis du har ønsker som indbyggede højtalere, Picture in Picture (PiP), Picture by Picture (PbP), berøringsfølsomskærm og måske automatisk indstilling af lys baseret på omgivelserne så bevæger du dig også hastigt væk fra det som gør Dell S2716DG til en skærmen for gamere.
Dell S2716DG er en kvalitets gamer skærm med en høj opdateringsfrekvens hvor lag ikke eksisterer. Den er fuldstændig fri for flimmer og viser et skarp billede i et design der er moderne og diskret. Du får en imponerende oplevelse hvis du kombinerer skærmen med et NVIDIA grafikkort. Dell S2716DG er et sikkert valg fra en etableret producent til en konkurrencedygtig pris.