Vi har været til online preview event med It Takes Two som EA udgiver 26. marts, så det er lige rundt om hjørnet. Det er svenske Hazelight Studios der står bag hvor det er stifteren Josef Fares der har instrueret. Josef laver ikke bare spil men er også film instruktør. ”Jalla! Jalla!” er Josefs første film og selv om han efterfølgende har lavet 4 andre er dette stadig den mest kendte. Den tager bl.a. udgangspunkt i hans libanesiske baggrund og integration i Sverige hvor hans bror Fares Fares har hovedrollen. Nok om film vi er her for at se på It Takes Two.

Josefs første spil var Brothers: A Tale of Two Sons hvor vi følger to brødre som leder efter deres far. Du styrere begge brødre på skift for at løse forskellige opgaver. Det er de to brødres forskellige fysik der driver de forskellige opgaver. Derefter fulgte A Way Out som alene kunne spilles som co-op enten online eller i split screen. A Way Out kunne spilles i hver spillers tempo så der var ikke noget krav om at de to skulle være samme sted. Så efter disse eksperimenter så er Josef nået frem til It Takes Two hvor begge spillere skal løse opgaver sammen (og på samme tid) for at komme igennem. Det betyder også en stor del kommunikation mellem de to spillere.

Inden vi gik i gang med at spille så var der først en præsentation af Josef Fares om spillet med mulighed for spørgsmål. Det er suverænt det bedste og mest ægte jeg endnu har oplevet. Jeg havde en smule ondt af den stakkels Jino (EA’s marketing person) som stod for at modererer hele seancen. Det er ikke let at opretholde en steriliseret politisk korrekt facade med en så passioneret person som Josef. Josef fortalte entusiastisk om hvorfor han synes genspils værdi er overrated når alt for mange spil ikke engang bliver gennemført. Jeg spurgte forsigtigt til om der var samle ting (collectibles) som skulle findes i hver bane. Her kunne Josef afsløre at det mente han var spild af tid og at det tog opmærksomhed fra historie og gameplay. Meget indsigtsfuld og lækkert at opleve. Det er et lineært spil med én slutning, nøjagtig som en klassisk bog eller historie. Jeg ville ønske der var flere som havde mere fokus på god underholdning og mindre på tilfredsstille forskellige overrepræsenterede minoritets synspunkter i deres game design.

Du spiller Cody og Mary der er på vej til at blive skilt. Deres datter, Rose, forvandler dem til to dukker hvor de møder den magiske Book of Love som gennem en række prøvelser vil få dem til at genfinde den magiske gnist i deres forhold. Ligesom i Josefs andre spil så bliver hele kulissen tilpasset historien og her kommer de to til at kæmpe sig gennem forskellige områder i huset. Det er animeret i en varm og venlig tone selv når du skal have en boss kamp mod f.eks. den drabelige støvsuger.  Der er masser af spændende områder hvor det hele er skabt med ting som findes i ethvert velassorteret hjem. Da Caody og Mary er dukker så er alt selvfølgelig i overstørrelse og har Josef fundet det nødvendigt så han ikke bange for at gå på kompromis med skalaforholdet. Det er jo ikke en simulation.

Det er som genre et platformsspil som er krydret med rigtigt mange opgaver som kræver en høj grad af samarbejde. Jeg spillede co-op splitscreen med min bedre halvdel for at kunne vise begge sider af opgaverne i samme video. Det blev til det klip du kan se ovenfor. Jeg skal med det samme sige at det er bedst at spille sammen med en som tidligere har prøvet tredjepersonsspil hvor du selv skal styre kameraet. Hvis det, som i min situation, skal trænes undervejs så er det en oplevelse der kan sammenlignes med Ikea testen i et parforhold. Hvis du kommer til at spille co-op online så er det et krav at I kan tale sammen. Hvis ikke så er chancen for at komme igennem selv nogle af de lette platformsgåder usandsynlig lille.

Der er ingen tvivl om at It Takes Two virkelig stråler når du sammen med din makker arbejder sammen om at løse en opgave. Noget som jeg også bemærker er at du undervejs bliver forberedt til boss-kampen. I støvsugeren så har begge fået mulighed for at prøve den spilmekanik som skal anvendes. Dermed kan I fokusere på at få suget ammunition op eller få skudt eksplosiverne ind i støvsugeren, uden at dø mens I prøver at regne mekanikken ud. Det er helt igennem solidt spildesign med et fokus på at det skal udfordre på en underholdende måde.

Tak til EA, Hazelight, Josef Fares & Lead Agency for at gøre dette preview muligt.

“This is probably the best preview event like ever. Love Josef’s 100% unfiltered passion, enthusiasm and insight to what makes gamers tick. No Swede would never get at higher appraisal from a Dane. Makes it even better to see Jino try to maintain the proper PC posture 😀 I love it.” – Jan Bo Kristensen, Editor in Chief, GamersLounge