Hvis man er FIFA spiller og gerne vil have lidt ekstra lir, er det en god ide at læse med her.

Adidas og EA Sports har nemlig lavet et samarbejde omkring en udgivelse af FIFA trøjer. I får den officielle pressemeddelelse her:

Nu får Real Madrid og Manchester United e-sport-trøjer fra FIFA-spillet

Adidas og EA Sports udgiver en ny kollektion af fire fodboldtrøjer, som oprindeligt blev udviklet til computerspillet FIFA. Trøjerne til storklubberne Bayern München, Juventus, Manchester United og Real Madrid er produceret i et ekstremt begrænset oplag, og forhandleren Unisport ser en stigende tendens til at blande sport og e-sport.

Engang blev fodbold udelukkende spillet på grønsværen med fodboldstøvler på fødderne og græs på knæene. I dag har computerspillet FIFA med 260 mio. solgte spil på verdensplan dog gjort e-sport-udgaven af fodbold næsten lige så populær som den ægte vare.

Nu smelter spillertøjet fra den virkelige verden også sammen med den virtuelle. Adidas er nemlig gået sammen med skaberne af FIFA-serien, EA Sports, om at udgive en række trøjer, som oprindeligt blev skabt til spillet. Og det er fire af verdens største klubber – Bayern München, Juventus, Manchester United og Real Madrid – der nu får en ny 4. trøje i en E-sport-udgave.

I Danmark er fodboldeksperterne fra unisport.dk valgt som forhandler af trøjerne, der produceres i et ekstremt begrænset oplag. Og de ser en stigende tendens:

”Virtuel fodbold og rigtig fodbold smelter mere og mere sammen, og allerede nu bliver der afholdt verdensmesterskaber i begge verdener. Det er første gang nogensinde, at Adidas og EA Sports laver trøjer sammen, der udkommer i butikkerne, men jeg tror bestemt, at det er en tendens, man vil se meget mere til i fremtiden. Især når man tænker på, hvor meget e-sport er vokset,” siger Jakob Michaelsen, der er Unisports ekspert i fodboldprodukter.

Udsolgt på få uger
De fire klubber fik også specialdesignede trøjer sidste år, men dengang var det udelukkende på den virtuelle grønsvær, at fans kunne få fingre i dem – og endda kun de spillere, der havde angivet et af de fire hold som favoritklub i FIFA-spillet.

Den nye kollektion markerer altså, at virtuelle fodboldtrøjer for første gang tager springet fra den digitale verden og ud i butikkerne. Oplaget er ekstremt begrænset, og Unisport har efter blot få dage været nødsaget til at bestille et ekstra parti hjem.

”Tøj i et begrænset oplag er en kæmpe trend i tiden, og vi nærmer os udsolgt for nogle af trøjerne. Lige nu oplever vi faktisk, at vi sælger flere EA fodboldtrøjer end normale fodboldtrøjer, så man skal nok rykke hurtigt, hvis man vil kunne blære sig med en af de nye, specialdesignede trøjer,” siger Jakob Michaelsen fra Unisport.

Fra galaktiske Madrid-trøjer til leopardprikket Manchester-streetwear
Den nye kollektion hylder på en særlig måde hver af de fire topklubbers særpræg i designet. Champions League-mestrene fra Real Madrid, der også er kendt som Los Galacticos, har således fået en trøje, der er dækket af en mørk stjernetåge og hvide stjerner for at markere klubbens stjernefyldte historie.

Tyske Bayern München, der indleder hver kamp med sangen ”Stern des Südens”, kan pryde sig med en trøje i en skarp orange farve, der leder tankerne hen på en varm solopgang i det sydtyske.

Manchester Uniteds trøje er med sine neonfarvede leopardprikker en hyldest til byens rå, urbane jungle, og Juventus byder på et spejl-design med et iriserende look, der reflekterer den uforudsigelighed, Juventus er kendte for.

EA og Nike satser på virtuelle fodboldstøvler
Men det er ikke kun Adidas, der nu laver tøj til både computerspil og den virkelige verden. Også konkurrenten Nike er gået sammen med EA Sports, og de to lancerer nu en ny fodboldstøvle med navnet Nike x EA Sports Phantom Vision.

Også Nikes støvle kan bruges i den virtuelle verden og kommer samtidig til salg i butikkerne. Støvlen vil desuden blive brugt af stjerner som Kevin De Bruyne fra Manchester City og Fran Kirby fra Chelsea, og som det sidste prik over i’et bliver den nye EA-fodboldstøvle tilgængelig i flere forskellige prisklasser til både børn og voksne.

”Det er en sjov og fed tendens, vi ser. I gamle dage ventede man på, at tøjet og støvlerne blev opdateret i diverse fodboldspil, så man kunne spille med det i den virtuelle verden. Nu er det så omvendt, og det er ret sjovt at se, hvordan videospil skaber mode i den virkelige verden,” slutter Jakob Michaelsen fra Unisport.

Adidas og EA’s trøjer koster 699 kr. og kan i Danmark købes på unisport.dk.

Priserne på disse herligheder ligger fra de før nævnte 699 kr. til 2149 kr.