Eidos’ s direktør Ian Livingstone har været i Indien for at promoverer Crystal Dynamics Tomb Raider. Under denne tur har han udtalt i et interview til MCV India, at den kommende Xbox komme til at have et digitalt vandmærke på alle fysiske medier, så det kun kan afspilles på én Xbox. Dermed lader det til at Microsoft effektivt lukker alt hvad der hedder brugte spil til deres platform.

“So they’ve gone halfway. With the next Xbox, you supposedly have to have an internet connection, and the discs are watermarked, whereby once played on one console it won’t play on another. So I think the generation after that will be digital-only.”

Den nye Xbox og EA’s strategi passer derfor perfekt sammen. Det forventes, at som Sony præsenterede tids eksklusive udgivelser fra Bungie/Activision, så kommer Microsoft til at annoncerer det samme med EA. Dermed bliver der formodentlig tids eksklusive DLC pakker eller måske endda titler som udgives før på Xbox.

EA ønsker at hente nogle af de omkring 100 million Dollars de har brugt på udvikling til næste generation ved nedskæringer og microtransaktioner. Derfor kommer alle EA spil fremover også til at indeholde microtransaktioner. EA har forsøgt sig på casual markedet selvom det bedst kan betegnes som en fiasko og det er med den viden i bagagen at EA mener at forbrugerne elsker microtransactions når man lige har købt et spil til 500 kr.