Så udkom den endelig! Bandai Namco har netop udgivet deres seneste spil i Ace Combat serien på PS4, Xbox One og PC, nemlig Ace Combat 7: Skies Unknown. Udover højflyvende action får du også en masse kampfly at vælge imellem, nogle mindeværdige missioner og ikke mindst lækker grafik. Dette er uden tvivl et af de fedeste kamply simulator spil på markedet. Det har lade vendte på sig, men nu er spillet her! Vi har haft den fornøjelse at anmelde Ace Combat 7: Skies Unknown på PS4 Pro og her har vi også haft gang i PS VR. Lad os lette!

I Ace Combat 7: Skies Unknowns kampagne spiller du en person med kaldenavnet “Trigger”. Der er udbrudt en konflikt mellem Osean Federation og Kingdom of Erusea, hvilket har medført krig med bla. ubemandede droner. En gruppe kriminelle er blevet sendt til en falsk base på en ø, hvorfra de skal flyve missioner, for at afsone deres kriminelle handlinger. Du bliver én af dem. Deres og selve krigens historie bliver mikset sammen henad vejen. Missionerne spænder bredt, lige fra simple kampsituationer til storslåede slag i luften. Du kommer til at flyve lavt over havet og højt over skyerne. Imellem missionerne får man serveret filmsekvenser i bedste Bandai Namco stil. Historien kan være lidt forvirrende at følge med i til tider og det er ikke alle karaktererne der lige spændende.

Det er godt og vel 5 år siden vi sidst havde et Ace Combat spil i hænderne, og gameplayet er stadig arkade-agtige og en sjov udfordring. Er man ny til serien eller ej, så er der en lidt stejl læringskurve. Fjenderne skyr ingen midler i at undvige og beskyde dig så hurtig de kan. Det er med at mestre vendinger, rulle og undvige med hurtige manøvre, for at besejre fjenden. Du får nemlig ingen decideret tutorial, men du lære lidt mere for hver mission du udføre.

Grafisk set, er Skies Unknown det flotteste fly spil hidtil. Der er spækket med detaljer i både de mange forskellige fly og ens omgivelser. Landet  som man flyver henover, er ikke bare en flad teksture. Der er bygninger, bjergkæder, det store åbne hav og skyer i massevis. Der er ikke noget federe end at forfølge en fjende helt lavt ved jorden for så at suse gennem skyerne og høre hvordan det rusker i flyet inde fra cockpittet. Noget andet der er lidt skægt, er affyring af missiler. Hvis man holder affyr knappen inde, så følger man missilet hele vejen til sit mål eller uheldigvis en forbier.

Vejret kan spille en vigtig rolle på dine missioner, og kan være en fordel eller ulempe for udfaldet af dine kampe. På GamesCom i 2017 talte vi med produceren af Ace Combat, Kazutoki Kono, om ambitionen for AC7. Det var bl.a. effekten af vejrforhold og at tallet 7 skulle illustrere at det var et rigtigt Ace Combat spil og ikke en af de mange spin-offs. Effekten af vejr er blevet velfungerende. Du kan bruge det som en fordel til at slippe væk. Det kan også være en stressfaktor når icing ændrer den aerodynamiske profil af dit fly til det sammen som en rulleskøjte. Det er også en rigtig Ace Combat titel hvor historien har den sædvanlige klicheagtige dialog. Efter de 30 timer Jan har spænderet med PC-versionen så er der en ambition som Kazutoki-san har ramt 100%. Det er følelsen af at være luftrummet nummer 1 – Flying Ace.

Spillet har på PS4 versionen en lille men ret fed PS VR del. Ved siden af kampagnen er der nogle få VR missioner, hvor du kommer til at side i cockpittet på et mindre udvalg af de mange fly i spillet. Du får fuldt 360° udsyn og det er en utrolig oplevelse. Alt virker detaljeret, selv i VR. Men det er med at have en lidt stærk mave, da man kan lave nogle vilde manøvre, som kan drille hjernen lidt. Men er man ikke sart, så er det bare med at rulle løs. Har man et par gode headphones eller om man bruger de medfølgende til headsettet, så er lydsiden en hel oplevelse i sig selv. Når man suser afsted og man presser flyet til sit yderste, kan man rigtig høre regnen og rusken i skroget. Super godt lavet. Det ville selvfølgelig have været endnu bedre, hvis selve kampagnen kunne spilles i VR, men vi må nøjes med nogle få missioner, hvilket virker rigtig underholdende.

Der er også multiplayer, som byder på kampe blandt 8 spillerer. Her kan man vælge imellem Team Deathmatch eller Battle Royale. Akkurat som i singleplayer kampagnen, kan du bruge forskellige fly og udstyre dem lige som du syntes. Når en spiller har flest kills i en runde, så får personen en stjerne ved deres navn. Det giver så ekstra point at skyde dem ned og mulighed for endnu flere point. Multiplayer er rigtig fin, hvis man lige skal have et hurtig action fiks.

Spillet er blevet anmeldt på PS4 Pro og Jan har ligeledes spillet PC versionen. De to udgaver har noget tilfældes, hvis vi tager fat på det negative. Som man godt kunne forestille sig, med et spil hvor der er fart på, så sker det at objekter ikke altid kan følge med i farten. Men det er også det eneste at sætte en finger på.

Ace Combat 7: Skies Unknown lander på et tørt sted, hvad angår genre. Det er skønt med et fly spil i disse år, der tør tage den gamle arkade formular og opdaterer den. Det er nogle år siden der sidst har være et Ace Combat spil, og selvom Skies Unknown har været udsat osv. så har vi nu fået et spil der kan bruges mange timer på. Indholdet er godt, VR er super sjovt og grafikken er lige i skabet. Vi krydser fingre for flere Ace Combat spil i fremtiden.