pvz_00

Plants vs. Zombies (PvZ) er udviklet af PopCap og har tidligere gået sin sejrsgang på iPod/iPhone, PC og som spil på nettet. PvZ er et realtids strategispil af den type som kaldes Tower Defence. Her har du en bane som minder om et skakbræt hvor du så skal bygge et forsvar mod fremrykkende styrker.

I PvZ skal du forsvare dit hus mod zombier ved at bruge planter. Det er ikke helt almindelige planter. Der er både Ærte Skydere (Pea Shooters), valnødder (Wall-Nut som er et engelsk ordspil da wall betyder væg) som bremser zombier og eksploderende chili (Jalapeño). Du starter med ganske få planter hvor du samler solskin, som fungerer som penge, for at kunne få flere planter. Igennem de 50 forskellige slag som foregår både om dagen, om natten, i tåge, på taget og i baghaven med svømmepølen får du flere og flere planter (læs våben) til rådighed. Det får du også brug for, da de stygge zombier bliver flere og mere varierede. Der er i alt 26 forskellige zombier og 49 forskellige planter så der skulle være noget som matcher din spillestil.

Styringen i spillet er både intuitiv og velfungerende. Du skifter mellem de forskellige planter du har til rådighed ved at bruge skuldertasterne, du sår en plante med A og kan grave en plante op ved at holde B nede. Det med at holde B tasten nede er smart, så du i kampens hede ikke kommer til at grave en vigtig plante op ved en fejl. Du kan flytte rundt med D-pad eller ved at bruge venstre analog pind. Flytter du markøren tæt ved solskin, en mønt eller andet som skal samles, suges det automatik sammen så du let kan nå at fange alle ting i spillet. Glimrede konverteret fra en iPod touch og til Xbox kontroller.

pvz_pool

Den grafiske side er perfekt. Alt fremstår i flotteste HD kvalitet. Det gælder lige fra menu’er over baner til animation af planter og zombier. Der er fantastiske detaljer hvor du hele tiden finder noget nyt. En af mine favoritter er den gamle zombie med avisen. Når hans avis er skudt væk, bliver han rigtig sur. Helt fantastisk animation. Den glade underlægnings musik, lydeffekterne under de episke slag og zombiernes ”braiiinnnssss” er med til at gøre oplevelsen til en medrivende fornøjelse.

Du stifter (igen) bekendtskab med din nabo Crazy Dave, som undervejs kommer med gode råd og selvfølgelig har masser af Twiddydinkies til salg fra bagagerummet af sin bil. Du har din Almanac hvor du kan læse om dine planter og alle de forskellige zombier du har mødt. Tidligere på året blev en zombie udskiftet. Den mindede lidt for meget om en afdød sanger som først var sort og så blev hvid. Den er nu skiftet med en disco zombie inspireret af 70erne. Jeg har fundet et billede fra den tidligere Almanac som eksempel.

Zombie-Michael-Jackson-Stripped-From-Plants-Vs-Zombies

Der er også en helt række elementer som er unikke for Xbox LIVE Arcade versionen. Det er bl.a. co-op og versus spil typerne. I co-op skal der virkelig arbejdes sammen for hver spiller har kun 4 planter. Derfor bliver det vigtigt at vælge de rigtige og samarbejde som strategien. PopCap har gjort et flot stykke arbejde for også at gøre versus spil typen meget balanceret. Spiller du zombie skal du placerer gravsten som er den måde du får ressourcer (Brain Power) til at få flere zombier i spil. Skulle du ønske en afveksling kan du altid spille et af de 20 forskellige mini spil. Jeg synes at Wall-Nut bowling er rigtigt underholdende. Du kan også prøve at overleve så mange runder i Survival som muligt eller spille Puzzle hvor du skal løse forskellige små opgaver. Når du skal slappe af kan du kigge på Leaderboards. Det er også lavet smart hvor dit hus kommer se at se bedre og bedre ud alt efter hvor langt du er nået i spillet og hvilke achievements du har fået. Her kan du også se dine venners huse så se at komme i gang med at spille så du har prale retten.

pvz_03

Er der slet intet som kunne være bedre? For et Xbox LIVE Arcade spil så er det noget af det mest gennemførte jeg har set. Til de 1200 MS Point det koster er der masser af timers underholdning. Jeg synes klart at Plants vs. Zombies er pengene værd. Jeg skulle bare lige se et par baner lidt efter kl. 22 og næste gang jeg kikkede på uret var kl. 2.40. Det kunne kun være bedre hvis der var on-line co-op og versus. Køb det!

Intuitiv og enkel styring

Medrivende i både lyd og billede

Mange timer top underholdning