sims_3_590

The Sims er en serie som så dagens lys for 10 år siden til pc. Gennem alle disse år er der kommet utallige udgaver og udvidelser. Selv Ikea hoppede med på bølgen så der kom en ”Sims 2 Ikea Home Stuff” så du kunne indrette dine sims hjem med alt fra den svenske møbel gigant. Nok det mest smagfulde ”product placement” i et spil nogensinde.

Nu skal det ikke være historie undervisning, så vi flyver videre til det den første udgave af The Sims 3 udgivet til PS3, Xbox, Wii og DS. The Sims 3 blev udgivet sidste år til pc og set i forhold til denne version er der ikke noget nævneværdigt nyt. Hvis du er sims fan spiller du det sikkert allerede sammen med nogle af de mange udvidelses pakker. Spiller du primært konsol og synes at et spil som FarmVille til Facebook underholder så er The Sims 3 et spil som hører hjemme i din samling.

sims_3_-_00

The Sims er en livssimulator hvor du har mulighed for at udvikle en baby gennem barndom, voksenliv, alderdom og indtil du skal lægge din sim i graven. Det er ikke nødvendigvis en skidt ting for eksempelvis de malerier du måtte havet skabt kan bliver formuer værd efter din død. Du starter spillet ved at lave en eller flere sims som indgår i en husholdning. Det er overvældende hvad der findes af muligheder. Jeg valgte, at skabe én brugerdefineret sim og så lade spillet generere to andre sims.

sims_3_-_04

Så er det ellers bare om at gå i gang med at leve livet. Tålmodighed er ikke min stærke side så jeg sprang lige ud i ungdommen. Jeg synes jeg har brugt rigelig tid på skolebænken. Jeg købte et lille hus til mine sims og begynde at udforske området i Moonlight Bay. Styring foregår med den ene analogpind mens den anden benyttes til at flytte kameraet rundt. I stedet for at du nøjagtigt skal vælge det objekt du ønsker at manipulere så spørger spillet hvilken af de nærmeste objekter du ønsker at anvende. Ønsker du bordet? Ønsket du computeren? Det er velfungerende og faktisk en fornøjelse at det er tilladt, og muligt, at være sløset med styringen.
Gennem spillet bliver du hjulpet godt på vej af det omfattende hjælpesystem. Det forklarer hvordan du udfører de mere komplicerede ting, selvom noget af det sjove faktisk er at prøve sig frem. Ja OK så gik der ild i komfuret. Jeg skulle nok have læst instruktionen. Det var ikke kun en dårlig oplevelse for jeg lærte da brandfolkene at kende. Så var der nogle flere at besøge og invitere til poolfest og fodbold kamp. Det at møde andre sims er en stor del af spillet og når sims stimler sammen lyder en pludren af deres kunstige sprog – simlish. Det gælder både når du sender dine sims på arbejde, i kokkeskole eller når de bare beslutter sig for at følge deres helt egne lyster.
sims_3_-_01

I konsol versionen af Sims er der introduceret et nyt element kaldet Karma. Karma optjenes hver døgn eller ved at løse forskellige opgaver. Du kan så vælge at anvende Karma til at gøre livet for dine sims lettere eller mere besværligt. I stedet for at dine sims skal reparere og rydde op efter sig kan du vælge at benytte optjent Karma til at ordne dette for dem. Synes du at det hele virker lidt for glansbilledagtigt skal et jordskælv nok ruske lidt op i Moonlight Bay.

Der er ikke nogen egentligt online del. Der findes selvfølgelig en butik hvor du kan købe flere ting sammen med en Exchange (udveksling) hvor du kan udveksle ting med andre som spiller sims. Det kræver selvfølgelig at du har et EA On-line pass, som giver adgang til at hente det certifikat som får Exhange til at fungerer.

Konsol versionen af The Sims er ikke perfekt. Selv installeret på harddisken, som er et krav på PS3 versionen, tager det tid at indlæse. Når dette er sagt så er det en meget vellykket konvertering fra pc til konsol. The Sims placerer sig solidt i en genre hvor udvalget af spil bedst kan betegnes som tyndt til ikke eksisterende. The Sims 3 leverer timevis af underholdning mens dine små elektroniske skabninger udlever deres (eller er det dine) drømme og fantasier.

Underholdende og fængslende

Udmærket konvertering fra pc til konsol

Charmerende lydeffekter og animationer