PGA_12_00

Jeg er i gang med endnu en udgave af EA’s golfsimulator der denne gang har Masters som det gennemgående tema. Mens Tiger Woods (for en gangs skyld) kæmper på banen, så er det tydeligt når man ser på coveret, at EA kæmper med at flytte ”Tiger Woods PGA Tour” navnet helt ud af billedet. Spørgsmålet er: Betyder det noget for oplevelsen?

I både udgaven til Xbox, PlayStation og Wii er det gennemgående tema turneringen Masters. Det er tydeligt fra det øjeblik at spillet indlæses, at alt drejer sig om The Master og Augusta National Golf Club. Det betyder, at karrierer delen målrettet sigter efter, at du arbejder dig op gennem rækkerne og til slut bliver inviteret til The Masters. Princippet er velfungerende og virker meget mere helstøbt end den forrige udgave, hvor karrierer delen var virker mere tilfældig og dermed uden et klart mål.

PGA_12_02
Yes, endelig en scoring på banen!

Når du ikke spiller turnering, kan du genopleve nogle af minderne i Masters Moments. Her har du muligheden for, at genskabe nogle af de store øjeblikke helt tilbage fra 1935 og frem til i dag. Her træder du bl.a. i Jack Nicklaus’s, Arnold Palmer’s og selvfølgelig Tiger Woods’s sted på Augusta. Du skal så spille på samme niveau eller bedre for at vinde udfordringen. De 7 birdies i træk som Tigeren opnående i 2005 er selvfølgelig med, sammen med 8 andre store øjeblikke. Tiger at the Masters giver dig mulighed for at spille en af de 4 Masters turneringer som Tiger Woods har vundet. Det kræver at du matcher slag for slag, put for put. Ikke nogen nem opgave.

Jeg har spillet PlayStation udgaven og der er lidt forskel på de tre versioner. Både PlayStation og Wii udgaverne har mulighed for at benytte bevægelseskontrollere mens Xbox udgaven er helt traditionel. Det har også givet plads til et par ekstra mini spil på Wii og anvendelsen af Balance Board så du også skal tænke på din fod placering. Når du slår til bolden skifter PlayStation og Wii til første person, som kaldes TrueAim. Det svarer til at du følger bolden med øjnen og det fungerer, selvom jeg synes kontrollen med Move ikke altid er optimal. Der mangler nøjagtighed og kontrol.

PGA_12_03
Augusta er meget nydeligt genskabt

Hvis du virkelig er til golfspil vil jeg helt klar anbefale Wii udgaven som har 25 baner på skiven mens Xbox og PlayStation har 16 på skiven og 20 som DLC. Kommer du til en bane som ikke er med, bliver du bedt om enten at købe banen som DLC eller at springe over turneringen. Det betyder, at der vil være store huller de steder du vælger ikke at købe DLC. Når jeg kigger på forskellen mellem dette års udgivelse og forrige års titel, så synes jeg det er tyndt at kræve fuld pris for et spil med så få nye ting og samtidig have over 50 % af banerne som DLC. Jeg betaler gerne for god underholdning selvom min opfattelse er, at nogle i spilbranchen er lige så grådige som Lehman Brothers.

PGA_12_01
Pro shop & sponsor gaver i massevis – også kugler. Balls said the Queen – If I had’em I’d be King.

Der er ikke nogen revolution (ja faktisk er der knapt evolution) på styringen, når jeg ser bort fra bevægelseskontrollerne. Det er stadig et spørgsmål om at anvende en analog pind til at slå bolden ned af fairway’en. Det kan de fleste mestre i løbet af ganske kort tid. Det er straks en anden sag at få det korte spil ind til og på green’en til at fungerer. Du kan sætte spillet til at vælge kølle, retning og vinkel så du alene skal matche den foreslåede kraft i slaget. Selv her kommer jeg let til at slå alt for hård, fordi en analog pind er begrænset i bevægelsesudslag. Det eneste nye tiltag er introduktionen af en caddie. Caddien fortæller hvad udfordringen i næste slag er og kommer med et par forslag til hvordan du kan tackle slaget. Det er bygget som en dialog. Selvom der naturligt vil være masser af gentagelser, så er ordforrådet og sætningerne varierede nok til at der virker overbevisende.

Der er med EA Online Pass igen turneringer hvor du konkurrerer mod andre levende spillere. Inden du går online med din spiller skal du forvente at bruge mange timer på at øve dig. Ellers er du stort set uden mulighed for at spille op med andre. Skal det være sjov for flere spillere er mit bud igen Wii udgaven som både har mini-golf og party spil. Jeg har samlet et par klip fra min tidligere karrierer del og en eksempel på Master Moments nedenfor.

Samlet set følger Masters eller Tiger Woods PGA Tour 12 det gamle råd: ”If it ain’t broke, don’t fix it”. Jeg synes det er marginalt hvad jeg kan se af forskel på de baner som også var med i den forrige udgave. Det er tydeligt, at der alene er brugt energi på at lave Augusta så naturtro som muligt. Selvom jeg er træt af den griske indstilling med Online Pass, DLC og så videre, viser jeg i et svagt øjeblik storsind og rummelighed som svinger Tigeren op på vurderingen nedenfor. Tiger Woods PGA Tour 12 er, som forgængeren, en glimrende og underholdende golf simulator, denne gang primært i kraft af The Masters.

The Masters

Caddie er godt lavet

Stadig et godt golfspil