Når man tænker på fighter-spil, så bliver der som oftes nævn enten Tekken, Streetfighter eller Mortal Kombat. Det er også gode spil, med flotte effekter og gameplay. Men hvad nu hvis man søger noget der er lidt anderledes. Et spil der byder på noget helt andet. Et af de spil som vi har taget et nærmere kig på er Guilty Gear Xrd -Sign- til PlayStation 4. Et fighter-spil som bringer noget helt unikt med sig. Guilty Gear serien seneste titel udkom helt tilbage i 2007. Så hvad er nyt og hvad bringer spillet med sig ind på gamer-arenaen?

Spillet er af den typiske fighter genre. Vælg en karakter og slå den anden til plukfisk. Men man har dog valgt at tillægge spillet en dejlig håndfuld features og game-modes, så der er noget at holde en kørende på. Der er også en gennemtænkt og underholdende historie som udspiller sig på tværs af alle ens fightere. Mere om det senere.

guilty-gear-xrd-screenshot-06-ps4-us-06jun14

Guilty Gear Xrd -Sign- er uden tvivl et af de flotteste fighter-spil jeg har prøvet til dato! Spillet ser rigtig godt ud. Karakterene er lavet i 3D men fremstår som 2D animerede figure i en animé stil, som bare spiller super godt sammen med 3D miljøet. Det er som vi kender fra så mange andre fighter-spil, men der er bare et eller andet her, som virkelig får det hele til at poppe. Figurerne er fedt udført og banerne man spiller på er så visuel stærke, at man næsten ville ønske man kunne komme mere rundt i omgivelserne. Men nu er det jo et fighter-spil trods alt, så vi er bundet til det ene sted kampene udspiller sig på. Grafikken er helt sikkert hovedtrækket og det bedste ved spillet, ingen tvivl om det. Når det hele er så visuelt, så er det også utroligt at det hele køre så flydende som det gør. Selv når der foregår en hel masse på skærmen, så sænkes farten ikke én eneste gang.

Karakterene er alle unikke og har deres helt egen stil. Sammen med det, har de også hver deres personlige angrebs effekter hvilket også ser rimelig fedt ud. Om det er bomber der bliver kastet igennem luften, magiske sværd eller noget helt andet, så ser det godt ud.Da spillet er lavet i 3D men så ligner 2D, kan det være svært at forstå at alle de ting der flyver rundt og sker på skærmen ikke er håndtegnet. For det ligner det!

GGXrd_EN_SS15

Udover den flotte grafiske præsentation af omgivelser og figurer, så er det obligatoriske næsten lydsiden. Det går hånd i hånd, selvfølgelig. Her kan man forvente en masse lydeffekter der understøtter slagene og de mere eller mindre komiske angreb der bliver slynget til den ene og anden side. Musikken der er tillagt både menuen og kampene er i den fede ende af rock skalaen. Der bliver speedet derudaf med det ene rock nummer efter det andet, og man føler sig godt pumpet op til kamp, når musikken blæser derud af. Lydeffekterne springer også ud af DUALSHOCK 4 kontrolleren. Men det er som regel bare når kommentatoren siger noget inden hver kamp, at man lige får ekkoet det ud igennem kontrolleren.

Gameplay mæssigt er der faktisk en god del at komme efter. Er man fan af serien, så det jo super. Men er man ny i både serien og ikke mindst spillet, så tager det lidt tid at få det hele til spille sammen. Det kan meget hurtig ende på mere held end forstand, da kampene som oftest munder ud i at trykke på alle knapper og håbe på det bedste. Der er dog en trænings sektion, der lære dig det hele og man kan altid kigge inde i pause menuen, for at holde øje med, hvad det egentlig er man kan. Hvilket er rart, hvis man ikke husker længere end milisekunder frem i tiden.

17340526233_5c63fb26c8_b

Som før nævnt er der en helt del game-modes og ekstra snas at give sig i kast med. Der er ARCADE som er selve hoveddelen i spillet. Her vælger man selv hvilken fighter man vil starte ud med. Man behøver ikke tage dem i en bestemt rækkefølge. Det er også her man får leveret historien og motivationen for at slå sig igennem ranglisten af fightere. Historien er meget lige til. En ung kvinde ved navn Ramlethal Valentine erklære krig mod hele verdenen. Det er nu til opgave for menneskeheden at slå tilbage og til sidst bekæmpe hende, for at opnå fred på jorden igen. Alle lande og organisationer bereder sig på hårdhændet kamp mod tiden og ikke mindst Valentine.

GGXrd_EN_SS20

Så har vi VERSUS hvor man kan slås imod computeren eller en anden spiller offline. M.O.M. byder på kamp imod computeren, men her gælder det om at indsamle medaljer, der kan bruges til at lave om på sin fighter. Udover det har vi også en PRACTICE mode, hvor man kan øve sig i bla. udofrdringer, tutorials, missioner og lign. Det er her man skal starte hvis man vil lære alle de skrappe tricks, combos og mere. STORY giver dig en fortsættelse på den historie som du runder i ARCADE.

Der er også en online del, men den er mere eller mindre en smule usammenhængende. Tit oplevede jeg enten at der ikke var nogen spiller at spille imod eller også opstod der så store forsinkelser på input at ens slag og træk, først kom efter modstanderen har gjort hans. Det hele er ellers meget fint delt op og der er rig mulighed for at vælge lobbyer fra alle afkroge af verdenen. Men problemet er, at når man vil søge efter en aktiv kamp, er der ingen at komme efter. Det er desværre ærgerligt, da singleplayer delen ellers fungere så godt som den gør og så hænger online kampenen. Øv!

Alt i alt er Guilty Gear Xrd -Sign- et rigtig fint fighter-spil. Man får sig en spændende historie, en god håndfuld fightere at vælge imellem, mikset sammen med en del forskellige game-modes og lidt ekstra. Skiller den sig meget ud fra alle de andre spil i genren? Ikke specielt. Men det er et af de flotteste spil i den liga og det bringer næsten minder frem fra gamle 2D dage. At online delen hænger så meget som den gør, og ikke mindst er svær at finde rundt i trækker den dog ned. Men søger man bare efter et sjovt spil med farverige karakterer, en enkelt kamp-runde mod en ven eller computer modstander, så er spillet her lige noget for dig.