Microsoft vender tilbage til racerspillenes rødder med deres seneste Live-udgivelse, Motocross Madness. Realistiske køretøjer og virkelighedstro baner er ingen steder at finde, istedet byder spillet på en hæsblæsende cocktail af vanvittige løb, farverige omgivelser og halsbrækkende stunts, alt sammen formidlet igennem et lettilgængeligt gameplay. Istedet for at spille som en generisk motorcyklist, er det din Xbox 360 Avatar som sætter sig i sædet på motocrossen, og efter at have modtaget den mest basale undervisning i spillets mekanismer, er du klar til at give den gas.

Foruden de selvfølgelige multiplayerfunktioner er også det nær-obligatoriske karrieremodul, hvor du har mulighed for at tjene penge, stige i level, omkonfigurere din motorcykel og, måske vigtigst af alt, lære spillets baner at kende. Hvad end du fræsser rundt i, Ægyptens ørken eller på Islands fjelde, så gælder det at banerne er fyldt med smutveje og forhindringer og kendskabet til disse er absolut nødvendig for at nå helskindet igennem løbet.

amx_e3_2012_screen_4

Spillets største styrke er uden tvivl det intuitive og simple gameplay. Styringen afviger ikke meget fra det gennemsnitlige racerspil, men der gøres god brug af controllerens fire farvede knapper, der hver tjener en vigtig rolle for spilleren. Hver gang spilleren befinder sig i luften, og med banernes generøse brug af forhøjninger og skranter er det ganske ofte, at der er mulighed for at foretage et eller flere stunts ved brug af X eller Y-knappen. Succesfulde stunts giver points og fylder samtidig spillerens boostermeter, der antændes med et tryk på A-knappen. Færdiggøres stuntet ikke før motorcyklen rammer jorden, er resultatet imidlertid et komisk ragdoll-stunt der koster dyrebare sekunder på rekordtælleren.

Spilleren må altså hele tiden overveje hvor meget han eller hun tør satse på stunts, alt imens de skarpe sving skal afblødes med B-knappens drifting. Det giver et ellers meget simpelt spil et mere strategisk og undertiden ganske nervepirrerende element. Samtidig med dette er der også en række taktiske overvejelser fra løb til løb, i form af de forskellige motorcykler, opgraderinger og racerudstyr som gradvist bliver tilgængeligt, i takt med at spilleren opnår højere level. Resultatet er en overraskende dybde og fleksibilitet som er med til at forlænge levetiden på et spil der ellers hurtigt kan blive ensformigt.amx_e3_2012_screen_5

I al sin enkelthed er Motocross Madness et enkelt racerspil der med sin rimelige pris på 800 MS Points og sit lettilængelige gameplay appellerer mere til familieunderholdning eller afslappet gaming, end til dedikerede simulatorentusiaster. Det er så at sige racerspillenes svar på Kinect Adventures i og med at det er simpelt, ligetil, men unægteligt også en anelse monotomt.

[box_info]Spillet er anmeldet på Xbox 360 og er leveret af Microsoft.[/box_info]

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægTemple Run: Oz opdateret med nyt område
Næste indlægCall of Juarez Gunslinger udkommer 22. maj
Jeg er skribent hos GamersLounge, med særlig interesse for halvgamle rollespil og andre titler, hvis salgsdato forlængst er udløbet. I det mere eller mindre virkelige liv læser jeg filosofi på universitetet. Jeg nærer stor kærlighed til tegneserier og lægger især vægt på historien i spil, men når indholdet bliver for teksttungt eller trægt, er jeg altid frisk på et slag Super Smash Bros. eller Halo.
motocross-madnessMotocross Madness puster liv i en henfalden genre som Microsoft selv var med til at forme i halvfemserne. Blandingen af den karikerede grafik, de intuitive spilmekanismer og den nostalgiske følelse af arcaderæs er vellykket og til den meget rimelige pris af 800 MS Points er spillet et kig værd.