Persona 5 har virkelig sat Persona serien på verdenskortet, efter det i 2017 satte sit præg på folks Playstation 4 konsoller. Anmeldere har kaldt Persona 5 for et af de bedste JRPG’er nogensinde, og det er ikke så mærkeligt. Spillet junglerer mellem et japansk hverdagsliv og livet som en Phantom Thief. Så det er da klart, at der må komme nogle flere spinoffs, efter Persona serien er blevet så stor som den er.

Persona er faktisk allerede et spin off, af Megami Tensei serien, som også har modtaget god kritik de sidste par år. Så faktisk er Persona 5: Dancing in Starlight et spin-off af et spin-off.

For at være helt konkret, så er Persona 5: Dancing in Starlight og Persona 3: Dancing in Moonlight ikke de første danse spil fra persona. I 2015 udkom Persona 4: Dancing All Night til PS Vita. Men det er endnu engang blevet udgivet, denne gang på PS4 sammen med Persona 5 og 3.

Dans I Stjernernes Lys!:

Plottet er meget simpelt, men der er nogle plot spoilers fra Persona 5s slutning. Vores helte, The Phantom Thieves of Heart, vågner op i et mærkeligt blålyst diskotek, men ser straks at noget ikke stemmer. De bliver mødt af Justine og Caroline, som er fængselsbetjente i The Velvet Room fra Persona 5. De fortæller vores helte, at de er i en drømme verden og at de skal danse og underholde Club Velvets gæster.

Vores helte bliver hurtigt forvirret, da de egentlig ikke kan danse. Men Caroline og Justine fortæller dem, at i drømmeverdenen skal de bare forestille sig deres dramatoriske evner, og så vil de kunne danse. Her går spillet for alvor i gang.

Spillet er et rythm game, dette  foregår gennem forskellige rytme sekvenser, sat til Persona 5s fantastiske soundtrack. Der er hovedsageligt 6 knapper man skal forholde sig til, samt joy-stikene. Dette skal gøres i takt til musikken. Der er 3 sværhedsgrader til at starte med – Easy, Normal og Hard. Men en fjerde bliver låst op, når du har klaret kamagnen en gang, på hvilken som helst sværhedsgrad.

Fever & Hype!:

En af de vigtigste funktioner er Hype måleren og fever. Hype målerne er den mængde hype du skaber for dit publikum, og hvis det ikke bliver fyldt op i løbet af sekvensen, vil du tabe. Der er dog nogle hjælpemidler du kan gøre brug af.

Fever er den vigtigste og mest holdbare måde at skabe hype på, hvis det skulle gå galt. Fever giver nemlig ekstra hype og boost, hvis du får åbnet op for det i sangen. Dette gøres vedhjælp af forskellige fever ringe, som du skal bruge joy-stikket til at ramme. Når du har ramt 3 fever ringe, skal du bare holde ud lidt endnu, for når du når til fever stykket, får du udødelighed og point boosts. Man får også lov til at se, en speciel del af dansen, som kun findes under hype – her kommer der en teamate ind, og danser med sangens hovedperson.

Påklædning Af Dine Tyveknægte:

Der er en masse forskelligt tøj du kan give dine Phantom Thieves på. Dette gør ikke noget for points, men det gør noget for dine social stats. Dine Phantom Thieves har nemlig nogle kriterier du skal klare for, at låse op for dialog imellem dem. Samtidig får du også noget tøj, eller en custom regel.

Der sker ikke meget mere for plottet, det er lidt tyndt endda. Men det er stadig rart med et gensyn med Persona 5 karakterene. Det giver lige lidt til hjertet, når man nu går og venter på, at se dem i andre sammenhænge.

Hvis du er til rythm games, J-Pop idoler eller dans, så skal du da prøve Persona danseserien. Det er god tidsfordriv, og så skærper det også egen rytme med de fede soundtracks.