Et nyt Sonic spil er udgivet, det første i den nye franchise, Sonic Boom. Samtidigt er en ny TV serie i denne franchise udgivet, men sendes kun i USA og Frankrig indtil videre.

Ikke et af de bedste Sonic spil til dato, dog heller ikke det værste. Spillet er denne gang ikke lavet af Sonic Team, og det er det, der kan mærkes. Big Red Button Entertainment står for udviklingen, mens Sega står for udgivelsen. Det er svært at sige om den manglende kvalitet (dårlig styring, underlig kamerakontrol og anti-aliasing er der ikke meget af) er forårsaget af et presset studie der havde svært ved at nå julehandlen eller om det er urutinerede udviklere.

Historien
Vi møder Sonic og hans venner under en vild jagt på Dr. Robotnik. Han slipper væk, og før de får set sig om, befinder de sig midt i en kamp mod en mindre hær af robotter – de ender med at flygte ind i en ukendt bygning. De udforsker stedet mens de leder efter en anden udgang end den de kom ind af – og som altid er der altid lidt for meget nysgerrighed involveret, og de kommer til at vække en urgammel og gnaven slange i robosuit.

Det viser sig at de har vækket Lyric, en ondskabsfuld og magthungrende forbryder som går efter verdensmagten ved hjælp af 4 krystaller som kan give hans robothær den energi som de har brug for. Det siger sig selv at de fire venner må rette op på fejlen, og ved hjælp fra de unikke kræfter og hinanden begynder eventyret på at redde verden fra Lyric og hans robotter.
soniclyric4
Jeg tænker at jeg vil af med gallen først; hvorfor man ikke kan spille med pro-controlleren – eller en wiimote – er mig en gåde. Jeg har læst mig til at det er fordi controllers udover gamepad’et er gemt til sekundære spillere. Det virker mest som om de har haft for travlt med udviklingen til at lave et ordentligt swatch-system. Kameraføringen er horribel, og fin-styring af karakterene er ikke meget bedre, især ikke under nærkamp og når udvalgte puzzlerier kræver en præcis styring.

Flere spilbare figurer
Du har adgang til fire karakterer; Sonic, Knuckles, Tails og Amy. De har hver især nogle fordele og ulemper, og du skal bruge dem alle til at komme igennem de forskellige missioner. Sonic har spinattack, Knuckles kan kravle på vægge og lofter, Amy har triple-jump og Tails kan bruge sine haler til holde sig i luften i længere tid. De har alle flere ting som hjælper dig igennem svære tider, inklusive Tails flair for teknologi og Knuckles ekstra kræfter. Desuden får du flere evner som du gør fremgang i spillet, og nogen af disse får alle 4 karakterer.

Du bliver sendt ud på eventyr, og ofte bliver de fire venner splittet op, og så får du ellers som spiller lov til at hjælpe dem alle igennem deres forskellige udfordringer. Disse kan bestå af en running level hvor du skal indsamle mønter og undgå forhindringer, en 2.5 D oplevelse hvor du skal regne ud hvordan du kommer hen til knappen der kan åbne døren for at komme videre, og et mere roligt område hvor du skal finde ud hvordan du kommer fra et sted til et andet.

Banerne er farverige, kan dog virke en smule tomme, er fyldt med usynlige mure for at forhindre dig i at bevæge dig ind på områder der ikke er udviklet, men der er nogle baner er er ganske kreativt udviklet, og det er her spillets eneste lyspunkt er. Der er intet visuelt hjælp at hente, og på et tidspunkt brugte jeg lang tid på at finde ud af hvad jeg skulle, hvilket var rigtig frustrerende – og jeg er vant til at skulle regne ud hvad man skal i spil, så hvis det er et barn der sidder og spiller (hvilket helt klart er målgruppen) så kan det være en nærmest umulig opgave. Hjælpen er at finde i dialoger og replikker fra karaktererne, disse bliver aktiveret afhængigt af hvor du er henne – og lidt for ofte bliver disse sætninger gentaget alt for hurtigt efter hinanden.

Mens spillet brillerer i idé og variation i form af forskellige karakterer med diverse evner, masser af venskab og sammenhold, så bliver humøret og oplevelsen af spillet virkelig ødelagt af at spillet virker upoleret og til tider ufærdigt. Der kunne være gjort meget mere med udseendet og styringen, og at man ikke kan skifte til en anden controller er kritisabelt.