Canadiske HB Studio har bundet an med en svær form for simulation nemlig golf i form af The Golf Club. Det er et spil som har valgt en anden form end den traditionelle model etablerede udgivere gennem årene har anvendt. Der er selvfølgelig også en væsentlig forskel på at skulle komme med et spil i en periode hvor alt flytter on-line med digital distribution.

golf club 02Fundamentet for et golf spil er at slå til en bold. Her har HB Studio valgt at flytte spillet i retning af det realistiske. Styring er helt enkel. Du vælger en kølle eller et jern med skuldertasterne og kan med nogle af knapperne skabe dig et overblik over banen. Når du har vurderet terræn og vind, benytter du højre analoge pind til at slå til bolden. Der er ikke nogen form for målere er angiver styrken på dit slag, eller mulighed for at skrue bolden mens den er i luften. Nej du skal sikre den lodrette bevægelser der sender bolden flyvende er så lige som muligt.

Du kan mulighed for at ændre dit slag så du enten slå lidt under eller lidt over bolden. Du får en indikation af hvilken effekt det har på dit skud, selvom det på ingen måde bliver et spørgsmål om at takle den ene quick time event efter den anden for at få det ønskede slag. Det betyder også at en metode til f.eks. at ramme bolden med 70% kraft er et spørgsmål om at se hvor langt tilbage jernet kan trækkes og så beslutte hvad der svarer til 70%. Det er for hardcore spillere og dermed er det ikke et spil som falder i casual genren. Det er så også meget tilfredsstillede at ramme bolden perfekt, lidt som følelsen af at stå på en rigtigt bane.

golf club makerNoget af det mest innovative er den omfattende Greg ”The Shark” Norman banebygger. Det er ikke fordi der er anden relation end navnet, men det er da et fint trick at bruge kendte i et spil. Det er nærmest en trend i spilbranchen. Det er en enkelt opgave at benytte de forskellige knapper til at vælge den type bane du gerne vil lave. Når den er skabt så kan du begynde at flytte huller, ændre fairway og alle andre elementer. Det er, som alle andre spil hvor du skal designe, et område der kræver fordybelse og tid for at opnå lige den effekt du ønsker. Laver du dine egne baner er det også en måde at sikre du kan opnå nogle af det mange trofæer og achievements der er i spillet. Jeg er sikker på du kan finde løsninger på indtil flere at disse.

Jeg kunne godt ønske mig en bedre grafik når det nu er udgivet i 2014. Spillet er bygget med Unity og lige denne version har selv på PlayStation 4, udfordringer med draw distance, altså hvor langt væk ting tegnes. Så er det stor set et krav at spillet altid er online for der findes ikke en decideret off-line turnering. Det hele er brugerskabte baner du henter og spiller. Jeg synes ikke denne online del er så stabil som forventes.

golf club 01The Golf Club et spil der for en gangs skyld faktisk har golf i centrum. Det er en tilfredsstilende oplevelse at gå gennem en bane selvom det kræver du er tålmodig og villig til at investerer tiden. Spiller du golf vil du føle dig godt tilpas da er der et stort sammenfald mellem det du ville gøre på en bane og i spillet. Den Canadiske stemmeskuespiller der fungerer som caddie er et helt genialt træk. The Golf Club er niveauet over Power Golf og EA’s PGA Tour. Rigtigt god fornøjelse.