Det er en kold og kynisk verden. Alt ligger i ruiner og du bor i et faldefærdigt hus med 2 andre og et barn. Varme og mad er en luksusvare, som skal findes i de mørkeste afkroge af byen. Men når der så endelig er mad efter flere dages søgen, hvem skal så have først, imens de andre sulter?
Det er blot et af de utal af scenarier man bliver udsat for i This War of Mine: The Little Ones. Spillet har endelig fundet vej til de tunge drenge, Xbox One og PS4. Debuten startede på PC, Linux, OS X og senere på Android og iOS. Men denne gang er der smidt nogle ekstra features i rygsækken. hvilket giver nogle gadine øretæver til at tænke strategisk.
This War of Mine: The Little Ones fortæller historien om forholdende i en verden hvor hverdagen er præget af krig og overlevelse. Det er hårdt at overleve og det er altid et gamble om man kan stole på fremmede eller må kæmpe til døden. Man skal varetage mange opgaver i spillet og det er med at være strategisk med sine handlinger. Når man kommer igang med spillet, så opstår der først og fremmest et stort spørgsmål, hvad nu? For her er ingen kære mor og slet ingen tutorial til at guide dig. Du er på egen hånd. Men det er faktisk et stort plus, da det giver en YES! følelse af at have fundet ud af de forskellige tilgange til det hele. Spillet er i flot 3D på et 2D plan, med meget grunge og deprimerende grafik, men på den fede måde. Det ikke alene passer godt til stilen, men også historien og får de enkelte elementer til at poppe, når der skal ligges mærke til nogoet specielt.
Man starter ud med at have 3 mennesker at styre rundt med. Men disse er ikke ens hvergang man starter forfra. De har hver deres personlighed og egenskaber. En kan være en god kok, en anden en god løber og den tredje en god samler. Man er i et hus der mildest talt, ligner et spøgelseshus og er faldefærdigt. Her kan man starte ud med at søge efter forsyninger i skabe, skuffer og bunker af murbrokker der spredt på flere af husets etager. Man har her også en station, hvorfra man kan bygger alt muligt, såfremt der er materialer nok til det. Man kan bygge senge, en radio hvor der skal lyttes efter nyheder fra fronten, kogeø til madlavning, vandopsamler og meget mere. Men igen, så er det sparsomt med materialer. Senerehen kan man bygge steder hvor der kan laves våben, hvilket har stor betydelse for overlevelsen.
Spillet deler dagene op i to. Om dagen er man i sin base i huset. Der skal bygges og tænkes lang sigtet for at holde liv i de sagesløse mennesker. Man skal sørge for at alle, eller blot nogle, har det godt. Hver person har deres eget kort, hvorpå der står lidt om deres historie, hvad de har tænkt de forgående dage og hvordan de har det. Det er specielt det sidste man skal holde øje med, for alt kan ske. Man skal holde øje med om de er trætte, sultne, er syge eller kommet til skade. Hvad angår at holde ens mennesker tilfredse, så kommer der noget mere i spil, når der kommer børn til ens base. For de kræver mere arbejde, da de helst skal skjules for de grusomheder en krig føre med sig. De er nogle sarte sjæle og skal helst ses efter tit. De skal tales med, leges med og de skal helst gerne have mad først. Med mindre man tænker egoistisk, og vil lade de hårdt arbejdende indsamlere komme til kræfter hurtigere? Svært valg.
“Grandpa, why do people kill other people?”
Men som nævnt før, er der langt fra nok materiale i huset, til at holde liv i dem i særlig lang tid. Her kommer natten ind i billedet. Når det bliver nat, skal man bestemme, hvilke personer der skal sove, holde vagt eller skal ud i kulden efter rationer og andet godt. Man følger så her personen der skal ud i byen og lede efter alt muligt. Man får et kort, hvorpå man skal vælge hvor turen går hen. Men det er vigtig at læse beskrivelserne af stederne, for nogle er mere bevogtet end andre. Man kan være heldig at møde venlige mennesker ud i byen, så lang tid man ikke stjæler deres ting. Hvilket med sikkerhed vil ske på et eller andet tidspunkt.
Af og til kommer der også naboer og handlende på besøg. Det giver en ekstra mulighed for at kunne købe sig til de materialer man lige står og mangler. Selvfølgelig er intet gratis og man skal derfor have nok at handle med. Der er ingen penge i denne verden, så cigaretter kan byttes for f.eks. kyllinge kød eller håndvåben. Det er med at have sine prioriteter iorden. Rundt om i byen findes der også handlende, man kan prøve at besøge. Så lang tid man er venlige overfor dem og ikke stjæler fra dem.
Møder man fjender, må man håbe på at de ikke opdager en. For de har med sikkerhed våben og de lader ingen flygte med deres ting. Her kommer så en stress faktor ind fra sidelinjen. For dør den person man har sendt ud, så kommer han / hun ikke tilbage igen og man er én mand mindre at gøre godt med. Det er de hårde odds man er oppe imod. Koldt og brutalt. Men når det så bliver den næste dag og man er nået helskindet igennem natten tilbage til basen, så kan man risikere at der har været ubudne gæster. De har måske stjålet fra dig eller værre endnu, slået en af dine bosættere ihjel. Det er med at gardere sig imod fremmede, for man ved aldrig hvornår det sker, at de kommer på røvertogt
Udover hovedspillet man kan gå i “krig” med, så kan man også vælge at lave sin helt egen historie. Her kan man vælge hvem man vil starte ud med af mennesker, hvilke dele af byen man komme hen til, om der er mange eller få fjender osv. Det er rigtig smart fundet på og den er der særdeles også brugt mange timer i. Det giver noget lidt ekstra, at man selv bestemmer udgangspunktet, men at man ikke kender slutningen. Om man er til det ene eller andet, så kan der bruges mange timer med at holde liv og “glade” dage hos sine mennesker.
This War of Mine: The Little Ones er i den grad et underholdende indholdsrigt spil. Man kan ikke lade være med at starte forfra nogle gange, for at se hvordan starten og udfaldet, ellers kunne gå til. Der er lagt rigtig mange tanker bag alt og grafikken passer perfekt til genren og den grumme stil. Spillet er rigtig godt for dem der ønsker udfordring og spænding.