Efter successen med det første Horizon Zero Dawn på PC, er det naturligt at Sony Interactive Entertainment også har haft øje på at udgive opfølgeren herpå. Det er nu endelig sket med udgivelsen af Horizon Forbidden West samt udvidelsen the Burning Shores i en samlet “Complete Edition”. Vi har genbesøgt det forbudte vesten sammen med Aloy.
Vi har testet det på en maskine med følgende specs uden crash:
Strømforsyning | 800 W 80 Plus Gold-certificeret ATX-strømforsyning |
Bundkort | HP 8917 |
CPU | Intel Core i7-12700K |
Køling | Liquid CPU Cooler |
RAM | 32GB DDR4, 3733MHz |
Boot disk | SSD 2000GB WD M.2 NVMe PCIe 3.0 x 4 |
Harddisk (2) | 1 TB SATA HDD (7200 o./min.) |
Grafik | NVIDIA GeForce RTX 3080 – 10GB GDDR6X RAM |
OS | Windows 11 Home |
Monitor | AORUS FV43U |
Jeg vil som sådan ikke gå så meget i dybden med selve hovedhistorien, da Jonas allerede har anmeldt Horizon Forbidden West – Anmeldelse | GamersLounge da det udkom til PS5. Han flød over med lovord og endte med at kvittere med den højeste karakter som vi på Gamerslounge har tilgængelig. Personligt var jeg ikke helt oppe og ringe på samme niveau. Det er utvivlsomt en stærk titel, som er et teknisk mesterværk på PS5 men selve historien og hele spilopbygningen er lige ordinær og gentagende nok til rigtigt at hæve den op på de højeste højder for undertegnede. Faktisk endte min interesse med at sive ud omkring halvvejs, da opmærksomheden ganske enkelt blev fanget af spil som jeg synes var stærkere.
Nu har jeg så haft mulighed for at revurdere min opfattelse, samtidig med at jeg er dykket ned i udvidelsen Burning Shores som ramte PS5 for et års tid siden og som vi dengang desværre ikke fik muligheden for at anmelde. Spillet er konverteret til PC af de Sony-ejede hollandske udviklere NIXXES Software, der efterhånden har bygget et solidt navn for dem selv ved flere flotte konverteringer. Blandt flere kan nævnes, at de tidligere har stået for Spider-Man remastered, Shadow of the Tomb Raider og Deus EX: Mankind Divided.
Da vi kiggede på konverteringen af Horizon Zero Dawn, der havde Jan en sjov lille betragtning omkring den debat der på daværende tidspunkt kørte omkring 4K samt 60/120 FPS. Det er en debat som ikke er blevet mindre siden da, og som bestemt er relevant når vi nu sammenligner en titel der virkelig udnyttede PlayStation 5s hardware. På daværende tidspunkt kørte blot 2% af Steam-spillerne 4K (3840*2160) og 6,5% kørte QHD (2560*1440). Kigger man på samme data for nuværende Steam Hardware & Software Survey (steampowered.com), så kan man se der er sket et skred til knap 20% i QHD men det er stadig blot 3,5% der spiller i 4K. Det er interessant både fordi stadig få spil er optimeret til både opløsning samt høj framerate samt viser at det egentlig stadig er et fåtal der reelt får en teknologisk vinding ved at vælge PC fremfor PlayStation 5.
Det står dig frit for at vælge, hvilken form for kontrol du vil bruge. Som udgangspunkt vil mange nok gå efter mus og tastatur, men har du en controller liggende, så er dette bestemt også en valid løsning. Jeg fik personligt brugt min elskede Xbox Elite controller – noget Sony sikkert er lykkelige over – og især våbenhjulet passer bare bedre på en controller, som det er designet nu. Har du dog en præference for det ene eller andet, så kan du stadig trygt vælge dit foretrukne.
Burning Shores er et vigtigt salgsparameter og for mig personligt var det en vigtig motivator til at give hele spillet endnu et forsøg. Modsat The Frozen Wilds – den absolut glimrende DLC til Zero Dawn – så kan du her først tilgå Burning Shores efter historien i Forbidden West er overstået. For mig var det noget irriterende fordi det tvang mig hele vejen igennem hovedhistorien. Her havde man i The Frozen Wilds muligheden for at tilgå denne omkring halvvejs i hovedhistorien, og det var så kun at skæve til ens niveau inden man forvildede sig den vej.
Det næste der er at bemærke er, at man ikke skal forvente en udvidelse på størrelsesmæssig niveau med Frozen Wilds. Burning Shores tager vel omkring 10 timer, men er man meget fokuseret kan man godt løbe det igennem på omkring den halve tid. Vi jagter en ny hovedfjende til de titulære Burning Shores. Endnu et område, hvor spillets grafiske motor får lov til at muntre sig med bjergtagende baggrunde, imponerende lysspil og levende farvepaletter på en serie øer. Burning Shores var oprindeligt eksklusiv til PlayStation 5 og var kun flottere heraf – dette er løftet direkte over på PC.
Er man allerede fanget af historien og stemningen, så er det en fin lille udvidelse. Lidt ærgerligt er der kun 2 nye maskiner at kæmpe med men positivt så interagerer man med en yderst interessant og spændende NPC personlighed ved navn Seyka. Aloy og hende finder sammen i løbet af fortællingen og binder bånd tykkere end venskab og deres interaktion er både levende og vedkommende.
Som en lille sidebemærkning, så forsvandt Lance Reddick desværre fra os sidste år. Stemmeskuespillet i Burning Shores er noget af det sidste vi kan nyde fra ham. Meget prisværdigt er der også sat en mindeplade op for ham, som man kan finde imens man er ude på opdagelse i udvidelsens landskab.
Horizon Forbidden West er som det var tilfældet med Zero Dawn en af de stærkest eksklusive PlayStation titler og det er en titel der er værd at bruge tid og penge på til din PC. Det er et lille teknisk mesterværk, som allerede var ekstremt flot i sin oprindelige version. Har du det rette hardware der kan håndtere både høj framehastighed samt de rigtige grafiske finesser såsom DLSS3 opskalering og ikke mindst modellering af alle de enkelte detaljer, så venter der en absolut fremragende oplevelse. Var du dog ikke meget for det første Horizon, så er der ikke meget her, som vil omvende dig.