Man kan sige hvad man vil om BioWare og EA spil de seneste år, men deres største og bedste spilserie har fået en lækker opdatering, som de i den grad kan være stolte af. Normandy, Shepard, Tali . . . siger det dig noget? Det er netop de 3 første Mass Effect spil der har fået sig en update, og samlet hedder pakken Mass Effect: Legendary Edition.
Med lidt nye visuelle forbedringer og gameplay implementeringer, har RPG trilogien fået sig et nyt liv på nutidens konsoller. Har man aldrig spillet nogen af Mass Effect spillene, eller ønsker at opdage serien på ny, så er pakken er en god måde at gøre det på.
Til dem der ikke kender til Mass Effect serien, så er det hele opbygget som et RPG og de valg du tager, har konsekvenser på den historie du oplever på tværs af de 3 spil. Du er Commander Shepard! Det aller første menneske der er udnævnt til Spectre, hvilket er en form for politi i den del af galaksen.
Som Shepard har du stor indflydelse på hvordan historien udarter sig. Dine valg, dine svar og handlinger, har indflydelse på tværs af alle 3 Mass Effect spil, hvilket er utrolig spændende og nervepirrende. Du bestemmer selv hvilken type helt eller antihelt du vil være.
For spillene er bygget op via et moralesystem, som først kommer til at være mere åbenlys i bestemte situationer. I dialog træer, har du altid valget om hvad du vil svare, og det kan være meget nuanceret alt efter hvad man vælger. I visse situationer, hvor der skal tages direkte handling, bliver det gjort via et dialog og svar på et spørgsmål.
For eksempel står Shepard på et tidspunkt overfor et dilemma: Hjernevask en gruppe mennesker til hans/hendes egen fordel eller slå dem ihjel. Den ene mulighed vil altid være lidt “bedre” end den anden og ofte er springet mellem de to muligheder, meget lille. Disse valg er delt op i to: Paragon og Renegade. Disse valg dukker som sagt op i specielle situationer for at virkelig at sætte handling på hvilket menneske Shepard er og ikke mindst dig som spiller.
I Mass Effect: Legendary Edition har BioWare bibeholdt alt det der gjorde de 3 spil fantastiske og unikke. Der er visuelle opgraderinger til alle spillene, dog er det aller mest tydeligt i det første Mass Effect spil. Det grafiske stemmer nu langt mere overens med de 2 efterfølgere, og det er også med til at historien føles mere sammenhængende og stemningen passer langt bedre til det nye look.
Noget af det som i den grad har nydt godt af den grafiske overhaling, er spillenes karakterer. Specielt hvad angår aliens og skabninger fra på tværs af galaksen. Væsner såsom Wrex og Garrus ser langt mere detaljeret ud og er nu knap så flade i betrækket som fra de originale spil. Det eneste lille minus, som de fleste sikkert vil bemærke, er menneskene. De kan stadig se lidt stive ud i ansigterne og lidt kantede, men det er ikke noget der ødelægger oplevelsen eller underholdningsværdien ved trilogien.
Selve ens omgivelser, de steder man besøger og planeter, har alle fået forbedringer. Mest bemærkelsesværdig er Mass Effet 1 og spillets intro. Her er stemningen mærkant anderledes end i originale. Hvor det førhen var mere grumt og med en blodrød himmel, er der nu godt vejr og høj solskin, hvilken får introen til at være det mere spændende end førhen. Listen af grafiske forbedringer er lang, men det første Mass Effet spil har i den grad nydt godt af den kærlige hånd, og hænger nu bedre sammen med de to andre spil.
Hvad angår gameplayet så er der kun ændringer for det bedre. I Mass Effect 1, kan Shepard nu bedre gå i cover bag en mur. Der er nu også bedre aim assist og bedre muligheder for at bruge melee angreb når du er tæt på en fjende. Førhen var kampsituationer en direkte, ja kamp at komme igennem med en controller grundet restriktionerne af ens muligheder for at angribe. Men alt virker nu mere ligetil.
Der er forbedringer på tværs af alle 3 spil, og BioWare har i den grad gjort trilogien til noget man vil opleve igen og igen. Der er store, men også mindre forbedringer til blandt andet indholdet i spillene. Hvis man har spillet Mass Effect 1, vil man sikkert kunne huske Elanos Haliat, som nu er lavet om fra menneske til en turian, for bedre at passe ind i historien.
Noget andet er f.eks. Mirandas bagdel i Mass Effect 2, som fik en del fokus under et ellers trist øjeblik, hvor hun fortæller om sine personlige traumatiske oplevelser. Det er der også kommet en del memes ud af i årenes løb, men BioWare har nu “justeret” kameraet.
Som noget nyt kan du også tage din selv designede Shepard fra Mass Effect 1’s character creator, med dig på tværs af alle 3 spil. Du kan som det første også vælge om Shepard skal være en mand eller kvinde i Mass Effect 1, og ham/hende kan du tage med på tværs af de 3 historier.
Der er dog en lille downside, hvis man vælger ar på Shepards ansigt. Disse vil kun være synlige i Mass Effet 1, da Shepards ar har betydning af de valg man tager i Mass Effect 2 og Mass Effect 3. Så bliv ikke overrasket hvis dine badass ar i ansigtet, pludselig forsvinder. Det er sådan det er.
BioWare har udarbejdet en god remaster af trilogien og Mass Effect: Legendary Edition er i den grad noget man skal opleve. Du får selvfølgelig alle Mass Effect spil, men også deres DLC udvidelser følger med. Dette er ingen komplet overhaul af serien som vi kender den, men der er forbedringer hvor det betyder noget og er for det bedre.
Alene dét at Mass Effect 1 har fået et kærligt løft, er med til at gøre denne version, langt mere underholdende og brugervenlig for nyankomne. Mass Effect 2 og Mass Effect 3 har i den grad også nydt godt af de forbedringer udviklerne har skudt ind i hvert spil. Du for en rumhistorie der i den grad er værd at rejse ud på og med Shepard, og crewet på Normandy, så er du godt underholdt i mange timer!
Mass Effect: Legendary Edition blev anmeldt på PS5 via PS4 Bagudkompatibilitet.
Er ude nu på PS4, Xbox One og PC.
Tak til EA og LEAD Agency for at gøre denne anmeldelse mulig.