Super Mario Bros. Wonder tager fat i den gamle Super Mario formular, og giver os et fantastisk, nytænkt 2D eventyr. Tag med Mario, Luigi og andre velkendte Mario figurer, til Flower Kingdom, hvor der venter meget spænding og vender spændingen og alle konventioner på hovedet – på et utal af måder.

Et Klassisk, Vidunderligt Pust

Mario og hans velkendte følgesvende træder ind i Flower Kingdom, og her venter en oplevelse, der vender alle konventioner på hovedet på utallige måder. Starten på Wonder minder om tidligere 2D Mario-titler. Vi ser Mario og hans venner, inklusive Luigi, i det nye univers, hvor de mødes af Prince Florian, en charmerende kålorm og prins over Flower Kingdom. Men deres glædelige dag bliver pludselig overskygget af den onde Bowser, der stjæler den mystiske “Wonder Flower.” Dette sætter Mario og hans venner på en skæbnesvanger rejse gennem Flower Kingdom for at redde dagen.

Flower Kingdom er opdelt i forskellige “Worlds,” hver fyldt med unikke fjender og farer. For at bekæmpe Bowsers overvældende styrke og forsvar må Mario og Florian finde “Royal Seeds.” Heldigvis besidder Florian en række evner, kaldet “badges,” som giver Mario forskellige unikke færdigheder, som at svæve med sin kasket, hoppe højere eller løbe hurtigere. Florian kan dog kun have et badge ad gangen, hvilket skaber variation i spiloplevelsen fra bane til bane. Spillerne må eksperimentere med forskellige badges for at tilpasse deres tilgang til udfordringerne.

På hver bane er der mellem 1 og 3 “Wonder Seeds,” spillets ækvivalent til stjerner. For at få fat i disse seeds skal spillerne gennemføre banen og finde en “Wonder Flower,” som ændrer banens dynamik og introducerer en unik gimmick, der vender alt på hovedet. Det kan variere fra at blive skudt op i himlen under en storm til at ændre Marios størrelse eller opgave ham med at finde fem mønter. Wonder Flowers føles som små spil i spillet og tilføjer en ekstra lag af sjov.

Fantastisk Humor

Wonder er også mættet med fantastisk humor, der kan være overraskende og mærkelig på den bedste måde. Spillet er så uforudsigeligt, at det kan fange spillerne og få dem til at sige “bare én bane til.” Jeg selv, der normalt går tidligt i seng, sad stadig og spillede Wonder sent om natten, sådan var spillets greb om mig.

Mario bevarer sine velkendte evner som Fire Flower, men tilføjer også nye power-ups som Elephant Fruit, Bubble Flower og Drillshroom. Disse nye power-ups er yderst kreative og tilføjer variation til banernes layout. En særlig ny funktion er Mario’s Power-up bank, som har to pladser i rotation. Dette betyder, at hvis du allerede bruger en Fire Flower power-up og samler en anden op, vil du tage den nye evne og gemme den tidligere i banken. Dette gør det nemt at skifte mellem power-ups uden at skulle tænke meget over det, hvilket lettes sværhedsgraden en smule uden at gøre spillet kedeligt.

Den absurde tilgang i Wonder er, hvad 2D Mario-serien har manglet i lang tid. Nintendo har virkelig ramt plet, og spillet er en vidunderlig og vanvittig tilføjelse til Marios IP. Selv de navnløse blomster, der kommenterer, når man passerer dem på banen, er utroligt morsomme. Wonder har fanget mig som ingen anden Mario-titel tidligere.

I Flower Kingdoms overworld er der også en hel del at se til. Der er små boder rundt omkring hvor der kan købes nogle forskellige ting, såsom Wonder Seeds, 1-ups, standees (til brug online) og særtilfælde nogle badges. Disse boder bruger spillets nye valuta flower coins – den lille mønt vi ser oppe i hjørnet.

Det føles som om, Nintendo har lyttet til Mario Maker-community’et og trukket inspiration derfra. Wonder er en smeltedigel af, hvad 2D Mario-fans finder sjovt, kombineret med Nintendos kreativitet. Det er næsten et mesterværk, selvom der er nogle små ulemper.

Desværre mangler banerne i Wonder genspilningsværdi, da de ofte kan gennemføres med succes ved første forsøg. Dette er ærgerligt, da spillets charme forsvinder efter historien er afsluttet. Ikke desto mindre er spillet stadig en fornøjelse, og der er muligheder for speedruns og online konkurrence.

Wonder minder mig om film med et uventet plot twist, som overrasker og fascinerer, men som ikke kan genses på samme måde, når slutningen er kendt. Det er præcis, hvordan jeg føler med Wonder. Spillet har en sådan wow-faktor, at jeg hele tiden var sulten efter mere og måske glemte at nyde banerne fuldt ud. Dette kan virke dramatisk, men det afspejler min oplevelse med spillet. Wonder er en fornøjelse og muligvis det bedste 2D Mario-spil i årevis.

Forhåbentlig baner Super Mario Bros. Wonder vejen for det nytænkte Mario Univers, og giver os endnu flere absurde og kreative 2D eventyr. Det skal ikke blive en overflod af gakkede scenarier, men det passer rigtig godt ind i vores nuværende tidsalder. Mario har fået nyt tøj på, og det tøj er genkendeligt men lavet af et andet stof.

Tak til Bergsala og Nintendo for at gøre denne anmeldelse mulig.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægMedieval Dynasty får en lækker Co-op update
Næste indlægSpider-Man 2
Inkarneret Nintendo veteran. Jeg har altid elsket Nintendo, specifikt for Zelda franchisen. Jeg har været med på Nintendo-bøljen siden jeg var 4 år gammel - da jeg for første gang spillede Super Mario 64. Da Ocarina of Time så kom ud, fik jeg en metaforisk lussing, og blev for alvor bidt af spil verden. Siden da har jeg lagt mig ud med stort set alt gaming på markedet. Der er ikke en genre jeg foretrækker over en anden, da jeg mener at alle typer spil er et stykke kunst i sig selv, og bør opleves på godt og ondt. Giv mig lidt Fire Emblem, noget JRPG og noget Zelda, så skal jeg nok give dig en highfive!
smb-wonderSuper Mario Bros. Wonder, er uden tvivl et af de bedste 2D oplevelser jeg har haft længe. Alt fra humoren til udførelsen af banerne og det nytænkte univers, havde mig underholdt i alle mine spillende timer. Det er næsten et mesterværk, men desværre er der nogle småting der gør, at jeg må trække scoren lidt ned.