Destiny er blevet et år gammelt og selvom Bungie selv har svært ved at kalde deres First Person Shooter for et Massive Multiplayer Online spil, så mener jeg stadig at betegnelsen holder. Der er alle de elementer som du forventer: Stor holdbaseret kampagnedel kaldet Player Versus Environment eller PvE og en tilsvarende solid konkurrence baseret del Player Versus Player eller PvP. Den lette del er PvP delen hvor det kun på nogle områder adskiller sig fra f.eks. Call of Duty eller tilsvarende shootere. Den store del af aktiviteterne skal findes i PvE.

destiny ttk 01 destiny ttk 02

Jeg har gennem det seneste år sammen med resten af klanen Vikings of Destiny slået Atheon ihjel flere gang i håbet om en Vex Mythoclast. Personligt nakket Crota 81 gange for udsigten til en Crux of Crota og seneste løbet i cirkler om mig selv for at overleve Skolas. Det har været underholdende selvom ikke alle øjeblikke har været lige store. Nu er Oryx dukket op så scenen som The Taken King. Det har også betydet en række ændringer og tilpasninger primært i PvE delen af Destiny.

destiny ttk 03

Årsagen til at nævne Vex og Crux er fordi en del af kritikken over det forgangne år er gået på hvordan du som spiller har fået udstyr. Det har primært være held som har afgjort loot drops, hvor tilfældighedsgeneratoren kaldet RNG (Random Number Generator) er den store skurk. Dermed har nogle næste ikke spillet for at få de fede ting mens andre har grindet uden at få noget af værdi. Det er i denne omgang ændret, så de store væsentlige ting som f.eks. Black Spindle eller Touch of Malice, nu opnås enten i missioner eller som en del af en quest. Det er så ikke specielt let og begge våben er da både eftertragtede og noget som krævet en ekstra indsats.

destiny ttk 04

Der er også tilføjet mange flere quest og bounty elementer der er forskellige. Noget som har været efterspurgt er Sparrow ræs og det findes nu som en del af patrols. Det er blot en af flere nye elementer der gør patrols langt mere varieret end tidligere. Der er også flere public events som både tæller i quests og som gode loot drops. Det prøvekørte Bungie som en del af House of Wolves. Jeg glæder mig specielt over mulighed for at få dit eget sværd som heavy weapon. Det er selvfølgelig en quest hvor du senere kan få det en opgraderet exotic udgave. Sammen med Court of Oryx som er hurtige arena kampe, så er der masser af nyt indhold til PvE delen.

destiny ttk 05

Normalt har jeg ikke været særligt imponeret af indhold der er platformsspecifikt som ekstra udstyr og våben. Det er en noget anderledes oplevelse jeg har med Destiny på PlayStation. Den nye PlayStation tidseksklusive multiplayer bane, Sector 618, der minder om en 3 lane MOBA bane, er både godt designet og balanceret at spille. Tilsvarende finder du i Echo Strike nogle af de nye spilmekanikker som du fremadrettet skal anvende både i andre strikes og i det nye raid King’s Fall. Dermed er det, som sidst, indhold der både har en høj kvalitet og øger den generelle underholdningsværdi.

destiny ttk 08

Denne gang er det vanguard for hunter klassen, Cayde-6, der er din guide gennem historiedelen. I forhold til Zavala så er Cayde noget mere uforudsigelig i sin tilgang. Det giver en noget mere livlig fortælling. Der er også tilføjet mere humor både mellem persongalleriet og i kommentarerne fra dit nye ghost. Bungie har skiftet fra Peter Dinklage til Nolan North. Den tørre kommentar fra en unavngiven i klanen var: Nu lyder ghostet også som en dværg. Jeg kan ikke sætte en finger på den professionalisme som North besidder, selvom jeg synes det er blevet en noget mere kønsløs oplevelse.

destiny ttk 06

Det første raid, Vault of Glass, var på alle måder det som man kan ønske sig som end game aktivitet. Det var en lidt mere sløj oplevelse med Crota’s End og en løben rundt i ring med Skolas skrabede bunden. Jeg har nu spillet King’s Fall raided igennem på alle tre klasser og det har hævet standarden også set i forhold til Vault of Glass. Bungie giver fire teamet mulighed for at øve en række af de forskellige spil mekanikker, bl.a. at hoppe rundt på platforme, mens sværhedsgraden skrues op fra aktivitet til aktivitet. I kan som team fint starte med light 280 selvom det bliver vanskeligt at klare Oryx hvis ikke en del af fire teamet er tæt ved 300 eller der over. Det er også på sammen måde som i VoG, et raid der både kræver at alle deltagerer har en række basis evner samtidig med at en enkelt eller to kan have en specialist rolle. Det er både udfordrende og sjovt.

destiny ttk 07

Destiny er og bliver enten et spil som du elsker eller hader og nogle gange begge dele. MMO genrens største udfordring er balancegangen mellem at tiltrække nye spillere samtidig med at fastholde veteranerne. Det er samlet set lykkes rigtigt godt og du kan være underholdt uanset om du spiller lidt nu og da eller om du vælger at grinde alle quest. Dermed byder Destiny op til år 2 og her fra er det igen en Hive Five.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægNy Splatfest i Splatoon på vej
Næste indlægCall of Duty: Black Ops III – Shadows of Evil trailer
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
destiny-the-taken-king-anmeldeseDestiny er og bliver enten et spil som du elsker eller hader og nogle gange begge dele. MMO genrens største udfordring er balancegangen mellem at tiltrække nye spillere samtidig med at fastholde veteranerne. Det er samlet set lykkes rigtigt godt og du kan være underholdt uanset om du spiller lidt nu og da eller om du vælger at grinde alle quest. Dermed byder Destiny op til år 2 og her fra er det igen en Hive Five.