Da vi var ganske små børn har vi alle, i hvertfald drengene, leget politi og røvere i haver, lagerhaller og på legepladser. Dette foregik med plastikpistoler og de bedste bang-lyde vi nu kunne lave med munden. Nu er det tid til at tage legen ind på den digitale legeplads for børn over 18år. Battlefield Hardline har været på tegnebrættet siden efteråret 2011, hvor selve ideen til spillet kom til. Udviklingen af spillet gik i gang i 2012 og blev første gang fremvist til offentligheden på E3 2014. Spillet fik en enorm hype og den er fortsat lige efter. Dette er blevet forstærket at en Call of Duty titel som desværre ikke levede op til manges forventninger og også har skuffet undertegnede. Men kan Battlefield Hardline gøre det som Call of Duty AW ikke kunne, nemlig at leve op til sin hype?
Man spiller karakteren politimanden Nick Mendoza som er en del af narkopolitiet i Miami, hvor han gør alt i sin magt, for at bekæmpe et voksende narkotika marked. Spillet starter med en kort intro hvor man sidder i en fængselsbus og bliver godt og grundigt provokeret af fængselsvagten. Derefter går man 3 år tilbage i tiden, hvor man i bedste serie stil, skal finde ud af hvordan man er havnet i fængselsbussen. Nick og hans partner Carl Stoddard har fundet frem til en lejlighed, hvor der bor nogle narko-dealere. Fra man sparker døren ind til lejligheden tager Battlefield Hardline virkelig fart, med tryk på fart.
Historien er så velfortalt med en masse twists, blandet med en hamrende god stemning understøttet af et super fedt soundtrack. Detaljeringsgraden i spillet er utrolig høj og jeg var virkelig imponeret over det grafiske i spillet. Man kan nu se hvorfor netop denne titel er udviklet til next-gen konsollerne. Spillet er en grafisk perle og med et plot som ligger så tæt på Miami Vice, hvor stemningen og soundtracket er i top. Battlefield Hardline er i høj grad et spil, man skal tage kampen op med i single-player. Detaljeringsgraden på våbnene kunne dog godt have været bedre, når man tænker på hvor flotte landskaberne, omgivelserne og eksplosionerne er.
Det jeg altid har været imponeret over og stadig er, ved netop Battlefield franchisen, er at bygninger og træer rent faktisk går i stykker når man skyder på dem eller en håndgranat lander tæt på. Dette giver i hvertfald Battlefield Hardline en dimension, hvor andre må bukke sig i støvet. Det “stress element” det giver at man forsøger at gemme sig fra en kugleregn fra fjender, hvor man kan se at muren omkring en, tager skade af fjendernes projektiler er simpelthen en fornøjelse og det giver lige det sidste i netop Battlefield Hardline.
Spillet er ikke det normale krigsinferno som Battlefield plejer at repræsentere og levere. De har denne gang valgt at gå i en helt anden retning og lege ‘Cops n’ Robbers’. I single-player delen får man nu tre valg når man tager kampen op i krigen mod narko. Man kan vælge at anholde de lakajer som narkohajerne har valgt at hyre, ved at tage sit skilt frem og på bedste politimaner råbe ‘Freeze’. Dette er en ret fed feature i spillet, da man så på mange måder kan liste sig igennem til sin destination, uden at modtage takkebreve i form af bly. At anholde sine fjender er dog ikke uden risiko, hvis man vælger at anholde to som går ved siden af hinanden. Hvis man sigter på den ene med sin pistol, så kan man se den anden trække efter sit våben. Så man skal skiftevis sigte på de to for at holde magtbalancen på spillerens side. Gør man ikke dette, ja så begynder skyderiet for alvor. Endnu engang en ret fed feature, som er med til at gøre spillets gameplay til en sand fornøjelse. Man kan også vælge at give dem en med politistaven så de bare falder om, eller man kan gå i ” Don Johnson mode” og skyde sig igennem. Der er rigtig god variation i spillet i de forskellige scenarier og baner, hvor man egentlig selv bestemmer hvor meget action man vil have. Vælger man at skyde sig igennem, ja så får man virkelig noget at se til og det er selv på den nemmeste sværhedsgrad. Ja der bliver man altså både godt underholdt og ikke mindst udfordret.
Spillet er delt op i episoder som en Tv-serie, hvor man selvfølgelig tager et afsnit ad gangen. Det er godt bygget op med gode mellemsekvenser. Vælger man at holde en pause i single-player delen, ja så får man en lille forsmag på hvad næste episode indeholder. Dette syntes jeg faktisk er en ganske sjov og god måde på at holde spillerens spænding intakt på, samtidig med at det holder Tv-serie konceptet.
Arsenalet som man har fået tildelt er STORT for ikke at sige KÆMPE STORT. Der er et abnormt stort udvalg, lige fra små håndpistoler til shotguns og storm-rifler. Arsenalet bliver låst op ved enten at finde bevismaterialer, tage et våben fra en fjende eller ved at optjene point ved at foretage anholdelser. Man finder hurtigt sin favorit at bruge i spillet. Dette kendetegner dog nok lidt spillerens måde at spille på, hvilket våben man vælger. Jeg vil sige at oppe i de sværeste dele af spillet og vælger man at sætte sværhedsgraden lidt op, så er automatrifler og SMG’er nok at foretrække. Men igen er det op til spilleren selv, hvordan man ønsker at spille spillet.
Single-player delen er en fantastisk historie som bliver fortalt med hæsblæsende action, som jeg syntes, lever helt op til de forventninger som der er blevet sat. Her bliver man i hvertfald ikke skuffet. Single-player delen har de forsøgt at gøre meget mindre lineær, hvilket jeg egentligt syntes, de er sluppet meget godt fra. Det er dog svært at lave et spil som Battlefield Hardline, uden at det bliver lidt lineært. Men jeg syntes det virker og fungerer rigtig godt. Man kan i nogle af episoderne gå flere veje til samme destination, men dette kræver dog, at du har det helt rigtige udstyr med i tasken.
Alt i alt er single-player delen i Battlefield Hardline en sand fornøjelse, hvor man flere gange sidder og rocker med til soundtracket, imens mellemsekvenser ruller over skærmen. Det er så fantastisk godt sat sammen hvad angår stemning og musik, at man bare venter på at de udgiver en premium udgave med soundtracket til.
Multi-player delen i spillet er selvfølgelig der, hvor Battlefield altid har haft sin store force. Dynamikken i banerne og farten i kampene samt intensiteten har altid været til stede. Battlefield Hardline har 5 forskellige spiltyper i multiplayer.
- HEIST: I Heist skal dem der spiller som røverne, bryde ind i enten en bank boks eller røve en pengetransport, for derefter at stikke af med pengene, til en sikker lokation på kortet. Netop denne spiltype er den som jeg syntes der har været mest intens og hvor man virkelig har fart på både køretøjer, fødder og ikke mindst sine våben.
- BLOOD MONEY: Her gælder det om, for både røvere og politi, at skaffe penge fra en lokation, midt på kortet. Røverne skal selvfølgelig stikke af med dem, hvor politiet skal bringe pengene i sikkerhed. I hver sin ende har man en pansret pengetransport hvor man skal placere pengene i. Her er det også muligt at stjæle penge fra hinandens pengetransport. Dem som har flest penge når kampen er slut, har vundet.
- HOTWIRE MODE: I denne spiltype er der lagt vægt på biljagt, hvor man skal stjæle hinandens “flag”. Jo bedre man gør det, jo færre forstærkninger kan fjende sætte ind.
- RESCUE: I Rescue varer kampen kun 3 minutter og man er 5 mod 5. Man har kun 1 liv så man kan ikke ‘respawn’. Det gælder her om for politiet at redde gidsler, hvor man vinder hvis man enten redder alle gidsler eller dræber alle fjenderne. Som kriminel/røver vinder man kun hvis man dræber alle spillere på modsatte hold.
- CROSSHAIR: Crosshair er også kun 3 minutter lang og med 5 spillere på hvert hold med kun 1 liv. Her gælder det om for politiet at eskortere en spiller-kontrolleret VIP. Som politi vinder man ved at få spilleren sikkert igennem.
Er man til Battlefield genren, kan man sagtens nikke genkendende til online-delen i Hardline. Det fungere på rigtig mange områder, på samme måde som det gør i alle de foregående. Det er samme spawn system, med den samme type overview. Det er den samme opbygning med opsætning af våben osv. Der er ikke meget nyt under solen her og det er vel egentlig også derfra at Call of Duty spillere adskiller sig fra Battlefield spillere. I Battlefield Hardline skal man tjene penge og stige i rang, for at kunne få flere våben og opgradere. Det med at tjene penge har jeg ikke set før i Battlefield men jeg syntes igen det tilføjer lidt ekstra til spillet. Der er selvfølgelig også mulighed for at spille på hardcore mode i de forskellige spil-typer. Men det er her jeg tror, at de kære udviklere, både til Call of Duty AW og Battlefield har, i min mening, misforstået konceptet Hardcore. I Battlefield Hardline virker det stadig som om at man skal tildele sine fjender en ordentligt gang bly, før de falder om. Det er lige før man får flere ‘hitmarkes’ end man har partoner i magasinet. I min terminologi er hardcore hvor man skal bliver ramt minimalt før at man falder til jorden. Det samme gjorde sig gældende i Call of Duty AW. Dette bliver et mellemstort irritations moment for mig, når jeg løber bag en fjende og prøver at skyde ham, at han efter at have modtaget en 7-8 skud i ryggen, kan springe til siden og skyde mig.
Jeg har ellers ikke mange steder hvor jeg kan sætte en finger på udover en god portion ‘lag’ på de amerikanske servere, som var de eneste der var tilgængelig i test-perioden. Men mon ikke det løser sig når de får åbnet til de europæiske servere.
Alt i alt kan de være mere en godt tilfredse med dette års Battlefield som giver en frisk pust til serien. Jeg havde helt sikkert mest fornøjelse af spillet i single-player som jeg er meget begejstret for.
Så kære spillere derude.
Velkommen til Miami Vice – Hardline style.