Efter at Bungie stort set tabte sutten med udgivelsen af Destiny 2 så er det mest af året gået med et Osiris DLC som på enhver måde var skuffende, masser af planer for at komme tilbage på sporet afsluttende med et Warmind DLC der viste lidt beder takter. Næste store pakke der landede var så Forsaken udvidelsen som udkom 4. september. Det er ved at være et stykke tid siden. Bungie anbefalede at medier ventede med anmeldelse til mere af indholdet var ude så jeg har nu spillet tilstrækkeligt til at komme med en vurdering.

På historie siden bliver spiller favoritten Cayde-6 slået ihjel og vi skal på en tur for at finde hans morder, Prins Uldren. Vores skurk bliver ved med at høre sin søsters stemme selvom Dronning Mara Sov skal forestille at være død. Uldren er en rigtig skidt fyr og slipper en række superskurke, som går under betegnelse Baronerne, ud af Prison of Elders. Som vi har set i traileren fra Bungie så får han deres hjælp til at slå Cayde-6 ihjel og stjæle Caydes Ace of Spades revolver. Sammen med en gruppe af zombie Fallen, de kaldes Scorn, vil han gennem et ritual (der kræver et skår fra The Traveler) forsøge at få søsteren tilbage. Uldren er blevet narret og ritualet åbner en port til en anden dimension. Gennem porten strømmer nye monstre ind så vi Guardians kan holdes beskæftiget.

Handlingen er henlagt til to helt nye lokaliteter: The Tangled Shore og The Dreaming City. Tangled Shore er en helt traditionel lokalitet som den lurvede Spider styrer, og så Dreaming City som styres af Petra. Dreaming City er kæmpe stor og har både en række store områder at udforske sammen med et slot bygget som en del af banen. Der er masser af huler og skjulte områder med hemmeligheder som skifter baseret på hvilken uge vi er i. Der findes 3 forskellige udgaver af Dreaming City alt efter hvor stærk forbandelsen er blevet. Det er de monstre Uldren har sluppet løs der står for den. Hvordan den så skifter fra den stærkeste tilbage til den svageste det er en noget tynd forklaring.

Det betyder også at der i hver uge er en række specielle aktiviteter aktive. Der er forskellige Ascendant udfordringer hvor den største er Shattered Throne som i realiteten er et mini raid for 3 Guardians. Der er boss kampe, arenaer og game mechanics som skal mestres. Denne aktivitet giver også questen til den eksotiske bue Wish-Ender. Der er en række nye quests der giver nye eksotiske våben. I Gambit kan du få Malfeasance og som en del af historien kan du få Ace of Spades, Cayde-6 signatur våben. Da jeg på GamesCom talte med Steve Cotton så lagde han vægt på at det skulle være specielt at få et eksotisk våben og det skulle føles specielt at anvende dem. Det har jeg så er observation omkring.

Jeg synes lagt de fleste nye eksotiske våben mangler en funktion. Ja Bungie har i seneste patch buffet bl.a. Wish-Ender men det har ikke gjort den mere anvendelig. De eksotiske er blevet mere en gimmick end en reelt muligt til en aktivitet. Hvis jeg ser på hvad brugere på tværs af Destiny mener om de forskellige våben så bliver de nye eksotiske vurderet i bunden af skalaen. Ja der er sikkert nogle professionelle YouTubere der kan scorer seere og penge på at bruge andet, selvom almindelige spillere bruger Sleeper, Whisper, EP Shotty og en eller anden pulse riffel. Våbenbalancen var nogenlunde på plads efter D1 men det team som står for D2 har smidt alt viden ud og er startet fra bunden. Jeg nedenfor et udklip af nogle af de nye våben fra Destiny Item Manager. Det inkluderer også en række våben som er curated (kurateret på fint dansk og for os andre betyder det udvalgt). Det betyder at Bungie har valgt nogle færdigheder/evner/funktioner som er specielt gode til de enkelte våben. Det kaldes også et God Roll. Tallet nederst til venstre angiver på en 5 skala hvordan brugerne af DIM vurderer våbnet. 5 er bedst.

Bungie har også annonceret at ikke alt indhold vil være for alle spillere. Så questen til f.eks. Luna’s Howl kommer ikke alle spillere kommer til at opnå. Der kom så lige en ændring til Ace of Spades fordi millennial snowflakes ikke kunne klare mosten. Du skulle dræbe invaders i gambit med hand cannon, men det ændrede Bungie til bare at dræbe med hand cannon. Jeg har ikke engang fået et specielt skin eller andet for at have gennemført questen på den originalt til tænkte måde som er vanskeligere. Wimps. Det er lidt det samme som alle stats i bl.a. PvP hvor du ikke kan se din K/D men i stedet får en politisk korrekt KDA. I D1 kunne du hele tiden kalde et scoreboard frem så man kunne se hvem der ikke bidrog men det er fjernet men henvisning til toxicity. Altså en helt almindelige opsang til den som ikke bidrager til det fælles mål at vinde! Du kan ikke både blæse og have mel i munden siger det gamle ordsprog. Enten er det konkurrence eller også giver vi alle en præmie for bare at have været med.

Sammen med Forsaken så har Bungie genindført random rolls. Det betyder at forskellige våben kan droppe med forskellige færdigheder/evner/funktioner. Det giver igen et større incitament til at køre den samme aktivitet igen og igen (grinde). Der er også masser af våben eller aktiviteter hvor du skal vente på en bestemt hændelse. Det gør sig gældende for Malfeasance questen. Her skal du spille gambit til en Corrupted Servitor viser dig. Den skal skydes ned og så får du questen. Bungie var ude at lave en ændring så den kom oftere. I den uge hvor forbandelsen er stærkest så skulle den dukke op med samme interval som alle andre bosser. News flash Bungie. Det virker ikke. Uanset hvad Bungie drømmer op af RNG så viser det sig i praksis ikke at virker. Vi har som fire mands team spillet nok kampe, nok runder og nok timer til at skulle have set Meat Hole 5-6 gange men nej. Bungie, stop making quests that rely on RNG. You do not have the capabilities to make it work! Borset fra at meget i Gambit er baseret på RNG så er det som gamemode rigtigt underholdende.

Den store end game aktivitet er selvfølgelig raided The Last Wish. Det kræver som sædvanligt et hold med en kombination af tilstrækkeligt højt level, kommunikation, færdigheder, forståelse for spil mekanik og de rigtige våben for at gennemføre. Last Wish raided er et af de bedste som er lavet. Der er varieret mekanik og enestående arenaer. Desværre er indlæring kurven for nye så stejl at det kræver forholdsvis meget øvelse inden nye kan komme igennem. Der er kun muligt at carry i stærkt begrænset omfang. Der anvendes også 16 forskellige symboler som i forskellige aktiviteter skal kaldes ud. Det gør det umanerlig svært hvis du ikke taler samme sprog eller bruger samme betegnelse. Den store belønning for at gennemføre er den eksotiske One Thousand Voices. Et af de få nye eksotiske som er anvendelig.

Der kommer også forskellige tidsbegrænsede events og vi har lige afsluttet Festival of the Lost. Her blev vi forkælet med en horde mode der sluttede med en boss kamp i en lille arena. Det blev kaldt The Haunted Forest. Den er bygget over The Infinite Forest fra katastrofe DLC’et Osiris. Det er sjovt som noget der var så dødssygt i Osiris med ganske enkle midler kan blive underholdende. Det er desværre slut og jeg håber du fik den curatede Horror Storie. Det ville være lækkert at der var en smule selvransagelse hos Bungie til generelt at forbedre game mechanics. Helt ærligt. Der er ikke én eneste boss der ikke har en overpowered stomp attack som sender mig flyvende på tværs af banen. Selv flyvende fjender kan stompe. Det er vild irriterende når det er alle bosser. Og du skal slet ikke få mig startet på in-game økonomien. Fail!

Noget der også skal rettes er hvor serverne er placeret. Det er selvfølgelig ikke et problem for alle i USA men i Europa er vi ved at være godt trætte af massivt lag og dårlige pings. I raids så teleporter alle fjender jævnligt rundt. Også cabal som faktisk ikke har den evne. Vi giver skade uden at det bliver registreret og meget andet godt. Primært er fordi Bungie er for nærrige til at have servere i Europa. Her er så lige et Netgear XR500 billede fra vores seneste raid hvor vi gud hjælpe mig skal på tværs af Atlanten. En ping på 180? Alt over 100 er uacceptabelt. Med et motto fra en byggemarkeds reklame. Få det nu fixet!

Jeg gruer lidt for fremtiden. Activisions investor call fremlagde salgstal som de var skuffede over. Det kan jeg godt forstå, for D2 teamet har ikke formået at bygge videre på erfaringerne fra D1. I realiteten så mangler der stadig indhold selvom Forsaken er det største der er kommet af DLC. Det er tydeligt at meget er sourcet hos en tredjepart. Det giver selvfølgelig kirurgisk præcisions indhold, men det hænger ikke sammen på tværs af forskellige aktiviteter. Jeg er også bekymret over Bungie $100M aftale med NetEase. Har Bungie allerede valgt at skifte fokus for at opnå deres mål om at frigøre sig fuldstændig fra Activision og blive både udvikler og udgiver? Desværre er det kun noget tiden kan vise. Indtil videre så har Bungie givet de mest højtråbende fans hvad de gerne ville have. Et grind der aldrig stopper.

Destiny 2 Forsaken er med en god margin det største DLC jeg har set til et spil. Der er også masser af aktiviteter at tage sig til selvom meget stadig er time gated som f.eks. Spider’s Wanted Bounties mens andet kræver timevis af grind. Alle som har Destiny 2 som hobby er voldsomt godt tilfredse med det mange ting som skal samles og det store grind. Lagt de fleste andre spillere har valgt andre græsgange.

TL;DR
Vurdering
Forrige indlægDéraciné anmeldelse
Næste indlægFortuna ude nu til Warframe
Jeg er ansvarshavende redaktør på GamersLounge og aktiv gamer primært på PC, PS5 og Switch. Jeg falder altid tilbage til shootere eller de mere action prægede titler når der rigtigt skal kobles af. Noget af det mest spændende er at få lov til at lave interviews og previews fra de events vi deltager i. Jeg øver for at blive bedre til CS2 og følger danske eSports turneringer. Tak fordi du kiggede forbi.
destiny-2-forsaken-anmeldesleDestiny 2 Forsaken er med en god margin det største DLC jeg har set til et spil. Der er også masser af aktiviteter at tage sig til selvom meget stadig er time gated som f.eks. Spider’s Wanted Bounties mens andet kræver timevis af grind. Alle som har Destiny 2 som hobby er voldsomt godt tilfredse med det mange ting som skal samles og det store grind. Lagt de fleste andre spillere har valgt andre græsgange.