Endless Ocean Luminous er et undervands eventyr udviklet af Arika og det er tredje udgivelse i serien. Hvis du ikke husker det seneste, er du undskyldt fordi det forrige udkom i 2009 til Nintendo Switch. Denne gang er det så med udgivelse på Nintendo Switch.

I Endless Ocean Luminous tager du skikkelse som en anonym dykker. Modsat hvad du ellers oplever af spil så skal du hverken udgå rovdyr eller konstant holde udgik efter mere luft. Som eventyrspil så er det 100% Otto Leisner uden nogen form for fare eller frygt. Din opgave er i et adstadigt tempo at udforske havet og de mange forskellige dyr som holder til her. Der er også forskellige former for ”skatte” der ligger begravet på havbunden.

På overfladen virker det som om det er baseret på rigtige dyr fra den virkelige verden. Uden overhovedet at være ekspert på området så er der helt sikkert en del af undervandslivet som du vil kunne finde hvis du dykkede de rigtige steder. Så er der selvfølgelig også nogle, som f.eks. denne forhistoriske øgle, som er taget med for at have en større variation i hvad du kan opdage.

Gameplay loopet er simpelt. Du skal svømme rundt og når du opdager noget nyt, skal du scanne det. Det giver dig point og giver en ny side i din bog med alle de forskellige ting du har fundet. Der findes mulighed for at svømme hurtigere selvom det basalt set slet ikke er nødvendigt at investerer tid i at forstå. Du kan vælge mellem historien, at dykke solo eller at dykke sammen med andre i multiplayer. Multiplayer delen er vældigt underholdende fordi du sammen med andre skal scanne alt. Det er så flere der kan hjælpe modsat når du dykker solo. Her synes jeg det bliver ensformigt fordi efter 6-7 dyk da det bliver vanskelige og vanskeligere at finde noget du ikke har set før. Noget som virkeligt kom til at irriterer mig var at historien kræver at du scanner et vist antal for at du kan komme videre. Det gjorde at jeg simpelthen opgav at gennemføre den.

Endless Ocean Luminous er en hyggeligt undervands oplevelse i smukke omgivelser. Hvis du leder efter noget som er virkeligt afstressende, så leverer Endless Ocean Luminous varen. Det er et spil som er til at gå til og fra som du lyster. Den største anke jeg har er at historien kræver en usædvanlig stor indsats i enten solo eller multiplayer.

Tak til Bergsala og Nintendo for at gøre denne anmeldelse mulig.