I de seneste år har Marvel virkelig gået til stålet og i samarbejde med forskellige udviklere lavet både succesfulde spil bygget over deres superhelte, såvel som spil der har klaret sig knapt så godt. Denne gang er det Eidos Montreal der har taget teten og har prøvet kræfter med en lille gruppe af superhelte, ikke kun helte for jorden, men hele galaksen! Vi taler her om Marvel’s Guardians of the Galaxy og vi har haft fornøjelsen af at være i selvskab med de gæve helte på PlayStation 5.

Hvis man kender måske bare lidt til Marvel filmene, eller er stor fan, så ved man uden tvivl hvem Guardians of the Galaxy er. Den første film udkom i 2014 til stor ros, og dernæst kom en efterfølger og vi kan forvente flere film med den skæve gruppe af misfits i fremtiden. Men denne gang har vi et stort eventyr for hånden med hele gruppen, og det er ligeså tosset og action-fyldt som filmene.

Guardians of the Galaxy har også poppet op i forskellige spil de seneste år såsom Telltale’s Guardians of the Galaxy. Men denne gang har vi at gøre med en højt produceret titel fra Eidos Montreal, og man må sige at de har været den rette til opgaven. Eidos Montreal er et datterselskab af Square Enix, som nok er aller mest kendt for deres Dues-Ex spil.

We are Guardians of the Galaxy

Så snart man tænder op for Marvel’s Guardians of the Galaxy, skulle man ved første øjekast tro, at Guardians gruppens design skulle være baseret på filmene. Men her har udviklerne alligevel valgt at skråne over til at basere design, form og stil efter tegneserierne. Men deres humor, væremåde og karakteristiske træk er i den grad ligeså god, hvis næsten ikke bedre, end dem i filmene.

Af karakterer har vi Peter Quil aka. Star-Lord. En sjov fætter fra jorden, som er vild med fed rockmusik, og han gør sit bedste for at holde styr på banden. Man spiller udelukkende som Star-Lord, i det spillet er et single-player historiedrevet spil. Han er selve kernen i Guardians, som også består af snigmorderen Gamora, muskelbundet Drax, den bidske og kloge Rocket Raccoon, og ikke mindst den lidt barkede Groot. Du har alligevel en lille del kontrol over dem i kampsituationer, men mere om det senere.

Man starter ud med at gruppen befinder sig i en karantænezone, hvor de har fået et tip om at stort væsen skulle gemme sig. De har i sinde at fange monstret, for at kunne sælge den for stor profit hos en kvinde kaldet Lady Hellbender. Men selvfølgelig går intet som planlagt og ikke nok med at jobbet går skævt, så bliver de også arresteret af galaksens politienhed, kendt som Nova Corp. Her bliver Peter introduceret for Nova Corp Centurion Ko-Rel, som er hans gamle ekskæreste og hendes datter Niki. Guardians får en kæmpe bøde for at have overtrådt karantænezonen og det går kun nedad herfra. Stærkt nedad!

I en søgen efter units til at betale den store sum som de nu skylder Nova Corp, støder de på en kultleder ved navn Grand Unifier Raker. Han står i spidsen for Universal Church of Truth. Raker har i sinde at hjernevaske hele universet, og han bruge alle midler han kan! Derfor må Guardians of the Galaxy bruge alle deres kræfter og vilje for at stoppe universets nedgang og totale ødelæggelse.

Spillets historie finder sted nogle år efter Guardians har fundet hinanden. De har arbejdet sammen i en del tid, men kender ikke alt til hinandens baggrunde og væremåde. Det står klart at de har meget at lære om hinanden hver især, ikke mindst er Drax ikke helt lun på tanken om at have en snigmorder som Gamora i blandt dem. Men efterhånden lære de at stole på deres instinkter, egenskaber og dem selv som individer. Det er ét af de mange temaer som går igen på tværs af spillet, og det at gro som person er vigtig for hver af Guardians medlemmer.

Dialoger og svære valg !

Noget af det der gør holdet speciel men også sjov at observere, er deres samtaler. De er ikke blege for at smide en sarkastisk kommentar efter Peter, hvis man f.eks. gerne vil udforske et sted. Dialogen passer perfekt til situationerne, om end det er når man er på mission eller inde i deres rumskib, The Milano. Der er rigtig meget forskellig dialog, hvilket er ret rart, så man ikke køre træt i gentagende samtaler eller sætninger ligesom så mange andre spil.

Du kan også aktiv deltage i samtalerne som Peter Quil, for ofte står du overfor et valg der kan ændre hvilken vej spillet skal tage. Det sker af og til at du kan smide en hurtig kommentar eller spørge ind til de andre Guardians, hvis de har en historie at fortælle. Det er ikke super dybt, men det kan give lysten til at prøve forskellige veje, hvis man skulle få lyst til at spille historien igennem igen.

Brug alles kræfter!

Ingen superhelte, uden action og kampscener. Star-Lord som du styre, har muligheden for at slås på afstand i det han bruger hans Spartian pistoler. Til at starte med kan de skyde lasers, men med tiden udvikler de sig og gør sig nyttige ikke kun i kamp, men også hvad angår udforskning. Pistolerne har en cooldown, så du kan ikke bare lave en tsunami af laserskud mod fjenderne. Men man kan undgå ventetiden, ved at ramme et bestemt øjeblik, hvor det er muligt at affyre én stor salve af laserskud. Man kan også vælge at gå tæt på, og svinge en knytnæve eller to.

De andre på teamet har også evner du kan udnytte i kamp. Med et par tryk, kan du beordre f.eks. Rocket til at kaste bomber, eller lade Drax bruge hans enorme styrke til at smadre fjenderne. Hver Guardian har optil 4 egenskaber der kan opgraderes hen ad vejen. Det er en vigtig del at udnytte deres styrker senere i spillet, da antallet og mængden af fjender kun tiltager. Så det er med at bruge holdet på hver deres måde, hvor end de passer ind i situationerne.

Peptalk! Huddle up!

Hvis Guardians har brug for lidt ekstra punch når de er i kamp, har spillet noget lidt unikt. Et barometer i hjørnet skal være fyldt, og med et tryk på L1 + R1 aktiveres en feature kaldet Huddle Up, der samler dit team. Her laver man timeout af den kamp man er i gang med og man kan her styrke teamet med lit peptalk. Lidt ligesom i diverse sportsgrene.

Ved at vælge den helt rigtige sætning, i respons til hvad Drax, Gamora, Rocket og Groot siger, vil det være motivation for teamet og de giver ekstra meget skade. Og det er jo ikke Guardians of the Galaxy, uden fedt musik. Derfor lige efter man har lavet lidt peptalk, fyre Star-Lord op for et vilkårligt musiknummer. Er der noget bedre at give rumvæsner klø, alt i mens Take On Me fra A-ha spiller i baggrunden? Det er ret fedt.

Hvad angår musik, så er der utrolig mange velkendte numre med. Når man går rundt inde i The Milano, kan man finde en jukebox, hvor man kan afspille musik og se hele listen. Her er numre lige fra EUROPE med The Finale Countdown til Wham! med Wake Me Up Before You Go-Go. Der er også blevet produceret et helt album med spillets fiktive band Star-Lord.

Star-Lord har en del flere egenskaber at lukker op for end de andre. Der er 15 opgraderinger og hver kræver ressourcer som du finder rundt om, i de steder som Guardians besøger. Opgraderingerne kan købes via arbejdsbænke som både er inde i The Milano, men man kan også finde dem andre steder. Det er dog meget let at finde de ressourcer der skal bruges for at kunne opgradere, og du kommer ikke engang halvvejs i spillet, før alt er lukket op.

Er man nysgerrig, så er det en god idé at gå på opdagelse i de områder man kommer til. Der er dog ikke mange collectibles, men derimod dragter at finder hist og her. Der er en god håndfuld forskellige kostumer til hver Guardian og et af mine favoritter er deres originale kostumer taget direkte fra Guardians of the Galaxy filmen fra 2014. Der er ligeledes en del tegneserie inspireret kostumer også.

Marvel’s Guardians of the Galaxy er det perfekte superhelte spil, med spændende single-player historie, der tager dig med på tværs af universet. Der er masser af skæve karaktere at finde såsom Mantis og den russisktalende hund Cosmo. Det sjoveste ved spillet, er uden tvivl dialogerne som Guardians har imellem sig. Alt er ret veludført lige fra det grafiske, til det fede soundtrack og solid gameplay. Skal vi ikke bare krydse fingre for, at dette ikke bliver en one-off for Eidos Montreal! Vi er allerede klar til en efterfølger.

Marvel’s Guardians of the Galaxy er ude nu på PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch og PC.

Forrige indlægAuto Catch Reviver Plus fanger dine Pokémons automatisk
Næste indlægGTA Trilogy: Her er filstørrelsen på PlayStation