Når det kommer til historiefortælling der fanger ens følelser, dybe gameplay mekanikker der avancere med tiden og udnyttelse af nutidens konsollers kraft til det ypperste, er der ikke mange udviklere der formår det samme som Naughty Dog. Sammen med Sony Interactive Entertainment Europe, har Naughty Dog skabt et nyt spil, der burde være på langt de flestes radar i denne tid.

Sidst på måneden udkommer et af året største spil, The Last of Us Part II. Fortsættelsen på The Last of Us fra 2013 er snart i alles hænder og vi har været så forfærdelig heldige at have spillet, nogle uger før udgivelsen. Dermed har vi nu en anmeldelse klar, og vi kan godt fortælle jer allerede nu . . . dette her, er i ikke forberedt på!

The Last of Us Part II fortsætter historien om det umage makkerpar Ellie og Joel. Man bliver smidt direkte ind i de begivenheder der finder sted blot 5 år efter det første spil slutter. De er begge blevet ældre, og har nu slået sig ned i byen Jackson, sammen med en masse andre overlevende. Livet er godt, dagene er fyldt med pligter og alt ånder fryd og fred.

Verdenen er dog stadig inficeret med clickers og andre monstre. Men dette er ikke de eneste fjender der vandre rundt ude i vildnisset omkring Jackson og de omkringliggende byer. For forskellige fraktioner har også indtaget områderne.

Nogle af indbyggerne i Jackson, heriblandt Ellie og Joel, tager ud på patruljer, for at udrydde områder med inficerede bebyggelser og dermed gøre områderne mere sikkert. Det lyder lige til og slet ikke som et dårligt liv for indbyggerne i Jackson, men som alle ved, intet godt vare ved for evigt!

Pludselig bliver Ellie udsat for et livsændrende oplevelse, hvilket føre til en rejse som hun aldrig har kunne drømme om. Det bliver dystert, mørkt, og der er ingen vej tilbage fra det, hendes konsekvenser og handlinger føre med sig. Hun må finde sider frem af sig selv hun ikke vidste eksisterede. Rejsen bliver lang og grusom.

Historien er veludført, og i kølvandet på afslutningen af det første spil, er det tydeligt at der står meget på spil for Joel og Ellie. Det er en sorgmodig, glad og dyster historie på én og samme tid. Der er masser af kærlighed blandt spillets karakterer og der er i den grad også had.

Når det kommer til spil fra Naughty Dog er der ingen tvivl om, hvad man kan forvente. Efter at have tilbragt en masse tid med The Last of Us Part II kan jeg kun sige, at dette er det største og flotteste spil til dato, som ND har skabt. Det er utrolig smukt, detaljeret og det univers de har formået at skabe, kan man ikke andet end lade sig overgive til. Selv følte jeg ikke at noget i spillet var fyld og ikke gennemtænkt. Alt har sin plads og det virke så naturligt og rigtig i måden spillets verden er præsenteret på. De har lært og bragt deres viden fra deres andre spil såsom Uncharted serien, med ind TLOU2.

Spillet er lineært opbygget, ligesom deres andre spil, dog er mange af de områder man kommer igennem, ret store. Der er plads til udforskning og er man bare lidt nysgerrig, kan man finde mange ressourcer gemt i henlagte butikker, hemmelige rum og pengeskabe.

Sidst nævnte kræver adgangskoder, som du skal finde frem til enten via efterladte dokumenter, som også giver en del baggrundshistorie, eller ved at finde koden i ens omgivelser. Der er lagt op til at man undersøge hver enkelt afkrog af de områder man besøger og de indbyder også til det.

Hvert sted man besøger omend det er i Jackson, Seattle eller midt imellem, er alle unikke. The Last of Us Part II’s verden er så smukt skabt og udformet, at man kan blive helt betaget af selv de mindste ting omkring sig og helt ud i horisonten. Det er fedt at stå på en bjergtop og skue udover byen Jackson og de omkringliggende bjerge. Det er vildt! Her kommer Photo Mode også til sin ret, så man rigtig kan studere hver enkelt detalje.

Ligeledes er der også mindre steder som butikker, lejligheder og huse man kan komme ind i. Her er det mere småt, men indbydende til at gå på opdagelse, enten efter ressourcer eller collectibles i form af superhelte kort.

Men skal vi nu ikke dykke ned i spillets essens og hvor man virkelig får valuta for pengene, nemlig gameplayet. Ellie har mange tricks i ærmet og det er kun blevet flere siden det første spil. Når der f.eks. kommer fjender og søger efter dig, har man nu mange måder at komme uden om dem på. Kast en mursten eller flaske for at lokke deres interesse et andet sted hen, gør det af med dem én efter én, eller snig dig uden om dem alle, men dermed gå glip af ressourcer du ellers ikke ville kunne få fat på. Der er hele tiden et valg at tage hvorend du kommer hen.

Stealth er i højsædet og du kan nu kaste dig ned i det lange græs og gemme dig. Her kan man nu kravle rundt og blive ude af syne. Ellie er langt mere agil end Joel, og da hun ikke fylder alverden, kan hun hurtig snige sig gennem sprækker i væggen eller kaste sig under en bil for at gemme sig. Som noget nyt kan man også bruge reb, som er placeret på strategiske steder, til at nå steder hen man ellers ikke ville kunne nå.

Ellies fjender er langt mere avancerede end de plejer at være. Gemmer du dig under en bil og de så opdager dig, kan de finde på at hive dig ud med benene først og så give dig tæsk. Måden hvorpå det sker har jeg aldrig oplevet i et spil før på samme måde. Dette gælder også for kamp situationer, der er langt mere brutale end før. Ved brugen af eksplosive fælder eller pile, kan man direkte sprænge lemmer af folk. Eller ved brug af knive, kan man hurtig og lydløst overmande dem.

Men de menneskelige fjender har i den grad også mere personlighed end før. Alle har navne, og kan finde på at kalde på hinanden hvis en af dem forsvinder. Noget andet er når man snigmyrder en fjende, så kan man se smerten i deres ansigt og hvordan de kæmper og hiver efter deres sidste åndedrag.

Fraktioner har også fået hunde, som kan hjælpe dem med at sniffe sig frem til din lokation. De kan distraheres, og lede deres opmærksomhed et andet sted hen. Men bliver det nødvendig, kan man være nødsaget til at gøre det af med dem. Så er man et hunde menneske og glad for dyr, så er der nogle hårde valg at træffe, når man møder dem i spillet.

Udover Clickers, er der også nye inficerede monstre på banen. Shamblers er den nye dreng i klassen der kan kaste med farlige gift gasser og de er hårde nok at gøre af med bare i sig selv. Hvis både en shambler og clickers er efter dig, så er det med at være hurtig og snu for at gøre det af med dem.

Våben finder man hen af vejen, og her er nok at gøre brug af, lige fra simple håndvåben til shotguns og flitsbue. Man kan ved bestemte borde, opgradere ens våben med skrot man finder på sin vej. Her kan man udstyre ens våben med mere kapacitet til ammo, bedre sigte eller hurtige genladning.

Opgraderinger gælder ikke kun for våben, da Ellie kan finde magaziner, som lukker op for nye grene af opgraderinger. Med resourcer, kan hun opgraders til hurtigere at kravle rundt, blive bedre til at lytte gennem vægge osv. Alt kan ikke lukkes op via første gennemspilning.

For når du har spillet historien til ende, kan du starte igen med alt det gear og opgraderinger du havde før. Der er 5 sværhedsgrader at kaste sig ud i og efter at have gennemført spillet første gang, lukkes der op for New Game Plus, der lige skruer lidt op for intensiteten. En anden grund til at ville gennemføre spillet igen, er optjening af point der kan bruges på at lukke op for 3D modeller, og koncepttegninger. Disse point kan også optjenes via trophies og opsamling af collectibles.

The Last of Us Part II er fantastisk! Intet mindre. Spillet fanger en i sit spind af fedt grafik, gameplay og den mindeværdige historie glemmer man ikke lige sådan. Animationerne har aldrig været mere livagtige end de er her og bare en så simpel ting som overgangen fra mellemsekvens til gameplay, er næsten øjeblikkelig. Det er yderst sjældent man overhovedet ser en load skærm.

Spillet har nogle seriøse emner og det viser også hvor meget Naughty Dog har taget efterfølgeren til nye højder, hvad angår historiefortælling. At et spil af denne kaliber har kunne lade sig gøre og endda på PS4, er intet mindre end utroligt. Dette er en god måde at slutte generationen af på, inden den nye begynder. Så vi kan ikke andet at sige, bravo Naughty Dog, godt lavet!

Tak til Sony PlayStation og Naughty Dog for at gøre anmeldelsen mulig.

The Last of Us blev anmeldt på PlayStation 4 Pro

Udkommer eksklusivt på PlayStation 4 d. 19 Juni, 2020.