Ekstrem sport genren har ikke længere den brede popularitet som det var tilfældet for nogle år tilbage og der er, så at sige, blevet langt imellem styrtene på skateboard, bmx og snowboard. Sidstnævnte kategori har netop fået en ny udgivelse med et reboot af EA’s SSX serie og vi har kigget på det for at se, om den forsvundne genre er på vej mod en renæssance.
I World Tour styrer du medlemmerne af gruppen SSX. Med hver deres brogede baggrundshistorie og fulde af dødsforagt, søger de udelukkende de farligste udfordringer i de mest ugæstfrie omgivelser. Ekstrem kulde, mørke, iltmangel, træer og selv laviner er en del af spændingen og den første ting der springer én i øjnene er da også variationen i udfordringerne. Med undtagelse af de baner hvor man ifører sig et wingsuit og svæver en del af vejen, foregår alle dog på snowboard og inden for det samme regelsæt. Det er tydeligvis ikke en simulator, men realisme er heller ikke ensbetydende med sjov. Det er bestemt ikke svært at styre og du bliver tilgivet alt på nær de værste fejl, så længe du husker at slippe trick-knappen lidt før du lander.
Som med næsten alt andet for tiden, stiger din kører i niveau imens du skal udstyre dem med passende himstergimser for at forøge dine chancer for at overleve. Det er desværre en lidt flad fornemmelse i World Tour, for mit start-udstyr var allerede langt bedre end det man kunne købe. Det kommer først til sin ret i Explore, hvor de ekstra ting man køber reelt forbedrer ens chancer. Hver bjergkæde har en samling udfordringer der forbereder dig og til sidst kulminerer i et ”deadly descent”, hvor eneste mål er at overleve en tur ned gennem den farligste del af bjerget. Tricks giver saft til din boost-måler, så man kan lave større og vildere tricks og ramme ”tricky-stadiet” og score endnu flere point. Rider Net sørger for at dingle dine venners rekorder foran snuden på dig, så der altid er konkurrence, men der mangler desværre en mere traditionel form for multiplayer. Du kan hoppe på Global Events og konkurrere mod andre i verden, men uden rigtige mennesker på samme bane, bliver det aldrig særligt medrivende.
Grafisk er spillet ganske kompetent og kører glidende med udmærkede trick animationer og flotte omgivelser som, overraskende nok, ikke bliver for ensformige at se på. Du føres ned af bjerget, gennem gletschere, mørke grotter og over gamle flyvrag og togvogne, mens bassen pumper lystigt. Musikken er fremragende og byder på en masse forskelligt. Den bliver justeret efter dine handlinger og serveres med en lækker timing når du lander dine tricks, så adrenalin centeret bliver holdt i svingninger. Som reklameret har EA Canada skabt ruterne, mens selve bjergene er moduleret efter geo-tagging, der er lånt hos NASA. Det gør dog hverken til eller fra i morskaben og det kan undre at man har valgt at bruge kræfter på noget så ligegyldigt, når nu resten af spillet intet har med virkeligheden at gøre.
Set fra et grundlæggende gameplay perspektiv, er SSX endt ganske fornuftigt. Der er tilmed nogle gode twists i det arkadeprægede gameplay, som holder det friskt og udfordringen er rigelig, hvis du vil have førstepladserne. Manglen på en reel multiplayer er desværre mærkbar og det skader den samlede bedømmelse. Du finder ingen nyskabelser, men formlen tjener formålet og du er så godt underholdt, at manglen på et alternativ ikke har den store betydning.
God variation i gameplayet Masser af udfordring og fin levetid Lækkert soundtrack Let at lære, svært at mestre Ingen reel multiiplayer |