Dragon Quest Builders er et meget interessant koncept. Jeg selv havde aldrig hørt om det, før jeg blev gjort opmærksom på Nintendo Switch udgaven. Jeg har længe kendt til Dragon Quest serien, så hvorfor jeg ikke havde set eller hørt om builders ved jeg ikke. Men da jeg fik lov at spille Dragon Quest Builders på Nintendo Switch, sagde jeg pænt “Ja Tak!”.
*Anmeldelsen tager udgangspunkt i Nintendo Switch udgaven*
Så hvad går det ud på? I første øjefald ligner det måske hurtigt en “igle”, som griber fat i Minecraft successen. Der er virkelig mange kopier, efterligninger og genfortællinger af Minecrafts populærer “Block World” – Dragon Quest Builders, er ikke én af dem.
Builders føles mere som et Adventure spil, fremfor et byggespil som Minecraft. Utroligt nok er Builders’ største gimmick og core mechanic, at bygge ting.
Spillet føles lidt som en blanding af Zelda + My Life as a King møder Minecraft. Det er en sjov oplevelse, og en “O.K.” historie.
Ofte med Spinoff titler som DQB, er historien ikke den dybeste eller mest komplekse. Den har et plot, og det plot er fint nok. Jeg må dog indrømme, at jeg flere gange skippede forbi dialogen i spillet, da jeg hellere ville udforske verden, samle materialer og bygge til mit hjerte bristede.
Selvom spillet introducerer en masse forskellige muligeheder for byggerier, føles det stadig meget mere som et adventure spil. Du har forskellig armor, som giver dig nogle bonus stats, forskellige sværd og kasteknive – Og så har du din trofaste Hammer, som er essentiel for spillet. Disse våben skal du selv bygge, og de kan såvel også gå i stykker.
Dit job som bygger er, at genopbygge byerne der er rundt omkring i verden. Jo mere dy bygger, jo bedre bliver din by. Der vil gennem tiden komme nye personer til, og de har ofte et job til dig. Nogle gange skal du bygge noget for dem, andre gange skal du finde noget til dem. Der er nogle indbyggere, som giver dig en grundtegning, som viser præcis hvordan du skal bygge deres ide. Dette giver din by flere point, men også muligheden for nye ting.
Det er dog ligeså vigtigt at holde byen vedlige, da monstre angriber byen i tide og utide. Nogle af dem har våben, som kan slå igennem dine bygninger. Her er det vigtigt man på forhånd overvejer, om byen skal have en voldgrav, ekstra tykke murer, forskellige typer forsvar mm. I historien vil dine indbyggere gøre dig opmærksom på, at der er en kamp på vej, her bliver man angrebet i bølger og, hvis byen tager skade under kampen, så er det bare at bygge den igen.
Det lyder måske lidt irriterende, men det er ikke så slemt. Det åbner faktisk op for fantasien. Se på det som en hjælp til, hvad du skal gøre bedre.
Den rigtige perle ligger dog i Terra Incognita. Dette er spillets sandkasse, stedet hvor du kan bygge en enorm by, uden at skulle være bange for monstre. Du har dog som med Minecraft ikke adgang til alle bygge blokke fra starten – du skal stadig ud og samle resourcer osv.
I denne verden er der portaler, som du kan gå igennem for, at komme til et ny sted, der minder om de tidligere lande i kampagnen. På den måde kan du samle alle resourcerne der overhoved findes i spillet, og mere til.
Dragon Quest Builders er et sjovt spil. Det er underholdene, afhængighedsdannende og nemt at komme igang med. Det er ikke et langt spil, men hvis det at bygge byer, huse, landskaber er dig – Så bør du klart få fat i det. Det er helt klart det værd.