Harvest Moon er efterhånden en serie med en del år på bagen. Jeg husker da jeg lagde ud med Harvest Moon for første gang, med titlen ”Harvest Moon: Friends of Mineral Town” til Gameboy Advance. Det er længe siden nu, og jeg har ikke fulgt med i udviklingen af spilserien siden. Så da jeg satte mig ned med Skytree Village, anede jeg ikke hvad jeg gik ind til.
Opsætningen til Harvest Moon: Skytree Village er rimelig simpel. Efter at have valgt at spille som en dreng eller en pige, har du til opgave, at genoplive landets jord ved, at hjælpe høstgudinden, samt få hendes styrke tilbage. Denne styrke kommer fra folks tro, lidt á la Klokkeblomst fra Peter Pan. Det er op til dig at dyrke afgrøder, lokke nye indbyggere til byen og genoplive de syv ”Titular Trees”
Spillet introducerer dig til de forskellige mechanics i form af en basal tutorial. Her får du de forskellige værktøjers funktioner fortalt, såvel som hvordan du sår og høster dine afgrøder.
Dette skulle selvfølgelig være en simpel opgave, da spillet fortæller mig, hvordan jeg skal gøre og hvilke menuer jeg skal benytte mig af, men jeg blev desværre en smule frustreret. Kontrollen i spillet, ja den er desværre elendig. Man kan sagtens spille spillet, men desværre gjorde det bare, at et af nøgle elementer, blev til en længere besværlig opgave, frem for noget enkelt og hyggeligt.
Da plantningen af afgrøder er så stor en del af spillet, bliver det hurtigt trættende at plante, så, sove, osv igen og igen. Man gør disse ting for at sælge afgrøderne videre, tjene penge, og så købe nye frø.
De øvrige problematikker kunne måske være blevet afværget en smule, hvis spillet gav mig bare lidt mere frihed i de første par timer. Pladsen til at plante afgrøder er begrænset af, hvor mange Skytrees du har genoplivet. Det vil så sige, at i starten har man bare en lille stribe jord, at arbejde på. Det tager dog ikke lang tid at genoplive et par træer, hvilket gav mig mere plads. Men pladsen at arbejde på er ikke kun tilgængeligt via skytrees.
Der vil være tidspunkter, hvor man har brug for at terraforme, altså at lave om på landstrukturen. Dette kan ikke gøres fra start dog, da der går et par timer før du får en hammer, der kan smadre sten som er i vejen. Men, når man så endelig når dertil, så bliver det hele en smule nemmere, hvis man da stadig ser bort fra kontrollen af sin avatar.
Efterhånden kommer der nogle nye indbyggere til byen, og jo længere tid der går, jo mere spændende bliver spillet. Spillets historie er ikke super interessant, den er meget triviel og enkel, og det behøver ikke være en dårlig ting overhovedet. Jeg har da hygget mig på nogle punkter, og jeg har da haft mine små øjeblikke hvor jeg har smilet. Undervejs kommer der også bondegårdsdyr, og muligheden for, at fiske i dammen. Dette giver spilleren mere at sælge for, og mere at lave.
Spillet i sig selv er ikke dårligt, men det bliver – som nævnt tidligere – trukket rigtig meget ned for mig, da kontrollen ikke er specielt god. Det hele kommer af, at den er alt for skrøbelig. Man skal nærmest bare kigge på joystikket, og så rykker man sig. Samtidig, er menuen når man skal plante frø som et memorygame. Det ikke er lige til, og det tager sig noget tid at sætte sig ind i.
Dog kan man sige, at spillet rigtig gerne vil virke, og det er tydeligt på mange af de andre elementer, og jeg er sikker på, at Harvest Moon 3D serien kan blive til noget større, når de får bugt med nogle af fejlene og de få skavanker.