Når jeg skal købe et nyt spil, så plejer jeg at holde mig væk fra de små børnevenlige spiltitler. Mest fordi jeg tror, at de ikke kan underholde mig, som et spil der henvender sig til en ældre målgruppe. Det er en fejl, og Octodad: Dadliest Catch er bl.a. en af de titler, der er med til at fortælle mig, at jeg også godt kan have det sjovt med en titel, der er lavet til en yngre målgruppe, end den jeg er i.

Det mest ærgerlige ved netop denne udgivelse er manglen på dansk tale. Med dansk tale kunne man uden bekymringer give spillet til ens søn eller datter, og man ville vide, at de ville forstå hele historien. Med dansk tale og en titel som eksempelvis Spruttefar: En Far-lig octodad_02fangst ville Octodad være et spil, som kunne kæmpe med de bedste udgivelser til børn herhjemme lige nu. Når det så er sagt, så formår Octodad alligevel at levere en forståelig historie, også selvom man ikke nødvendigvis forstår engelsk.

Spruttefar lever et hyggeligt familieliv sammen med hans kone og to børn, der ikke har luret, at han rent faktisk er en blæksprutte. Det er dog ikke alle, som bliver narret af hans forklædning, så derfor lever Spruttefar i evig frygt for at blive afsløret. Familien tager en dag på tur, og det er til det lokale akvarium, og det er her at man som Spruttefar bliver udfordret. Ikke nok med at Spruttefar ikke bryder sig om at havdyr skal være spærret inde i et fængsel, så vrimler stedet bl.a. med havbiologer, som godt kan se igennem Spruttefars forklædning. Historien er rigtig god, og den gennemgår en masse gode temaer vi også kan lide at se i en god tegnefilm: Familieliv, kærlighed og tilgivelse.

octodad_08Som blæksprutte er det rigtig svært at styre sine lemmer, og det er netop meningen i Octodad. Det skal være udfordrende at styre Spruttefar, for det er ikke nemt at få en blæksprutte til at ligne et menneske. Du bruger analog-pindene til at styre hans tentakler og bruger knapperne på din controller til at bestemme, hvilket af Spruttefars tentakler du vil flytte. Den svære styring gør det umuligt ikke at smadre ind i alle ting, og i denne verden er det ikke nok til at få normale mennesker til at fatte mistanke, med mindre du støder ind i dem flere gange. Den svære styring er det, der gør spillet underholdende, for der er næsten ingen grænser for hvilke latterlige situationer Spruttefar kan komme i.

Hvis man ikke synes styringen er svær nok i forvejen, kan man også være 2 om at styre Spruttefars tentakler. Der er faktisk 4 tentakler man kan styre, så man kan være op til 4 spillere, og det kræver meget øvelse og kommunikation at få det til at lykkedes, når  man er 2 eller flere om det. Hvis du har Playstation move og kamera, så kan du også styre Spruttefar med move-controlleren, så der er mange muligheder for forskellige former for leg med controls. Både når man spillere alene, men også når man flere om det.octodad_04

Octodad er et hyggeligt lille spil, og jeg har virkelig svært ved at sige noget negativt om det. Spillet er både udfordrende og sjovt og giver dig nogle timers underholdning, men det er faktisk dig selv der bestemmer, hvor mange timer det skal
tage. Spillet er rimeligt kort og tager et par timer at gennemføre, men der er en god bunke trophies, man kan forsøge at få efterfølgende. Så der er rigeligt med udfordringer, der kan give dig ekstra spiltid, hvis du vil. Spillet mangler noget dansk tale, så de yngre også kan følge med, og jeg synes personligt, at Spruttefar: En Far-lig fangst ville være en fantastisk titel til dette spil. Til gengæld formår spillet alligevel at fortælle en god historie, også selvom du ikke nødvendigvis forstår engelsk. Spillet fortjener ikke en top karakater, men det er bestemt en god oplevelse for både store og små.

[box_info]Spillet er anmeldt på Playstation 4 og leveret af Nordisk Film/Sony[/box_info]

Forrige indlægStar Wars: Force Collection fejrer Star Wars Day
Næste indlægMouseCraft gnaver sig vej til PlayStation og PC 8. juli
Jeg er skribent her på Gamerslounge. Min interesse for spil er meget bred. Om jeg spiller et sportsspil, en shooter eller et partygame betyder ikke så meget for mig - så længe at gameplay er godt, er jeg underholdt. Jeg er en playstation-fanboy, og derfor drejer mine skriverier sig mest om eksklusive titler til Playstation og multiplatform-spil. Hvis du selv ejer en Playstation, er du velkommen til at adde mig: pedigreepal
octodad-dadliest-catch-anmeldelseOctodad er et hyggeligt lille spil, og jeg har virkelig svært ved at sige noget negativt om det. Spillet er både udfordrende og underholdende og kan give dig flere timers underholdning, men det er faktisk dig selv der bestemmer, hvor mange timer det skal tage. Spillet er rimeligt kort og tager et par timer at gennemføre, men der er en god bunke trophies, man kan forsøge at få efterfølgende. Så der er rigeligt med udfordringer, der kan give dig ekstra spiltid, hvis du vil. Spillet mangler noget dansk tale, så de yngre også kan følge med, og jeg synes personligt, at Spruttefar: En Far-lig fangst ville være en fantastisk titel til dette spil. Til gengæld formår spillet alligevel at fortælle en god historie, også selvom du ikke nødvendigvis forstår engelsk. Spillet fortjener ikke en top karakater, men det er bestemt en god oplevelse for både store og små.