Fra toppen af Ninja Mountain skuer the Ninja Master bekymret ud over landet. Jorden ryster, floderne løber over og tegnene peger i retning af, at the Evil Samurai Warlord er vendt tilbage, for at bringe skræk og rædsel til landet. The Ninja Master sender den ene dygtige ninja efter den anden ud for at undersøge sagen, men ingen af dem vender tilbage. Til sidst har han intet andet valg, end at sende sine to sidste og utrænede ninjaer afsted for at finde de andre og bringe ro og orden til landet igen.
3,5 år skulle det tage danske IO Interactive at vriste klaver-tråden ud af hænderne på Agent 47, og der er tydeligvis sket et fokusskifte. I Hitman lå de fleste af ens tanker på det enorme væld af muligheder man havde i løbet af en bane. Desværre resulterede denne kreative tankegang ofte i, at man ufrivilligt så begrænsinger i et univers som ellers var skabt for mulighedernes skyld. Dette er ikke tilfældet i Mini Ninjas.
Gameplayet er holdt enkelt på overfladen, men fighting delen gemmer på en rimelig dybde de ældre spillere vil sætte pris på. Du har en knap til jump, dash, sneak, block, attack og en til at komme igennem fjendens block. Derudover har du forskellige items som shurikens, smokebombs, timebombs og sneezing powder. Man starter med 2 ninjaer, men finder efterhånden 4 andre med hver deres våben og specialmoves. Du kan frit skifte mellem de forskellige ninjaer, og det holder actionen frisk. Man kan “besætte” hvilket som helst dyr, og bruge det til f.eks. at tæve fjender eller spotte planter til potions eller Jizo statues. Nye spells (Kuji magic) finder man i skjulte shrines rundt om i miljøerne.
Opbygningen af spillet er enkel: Man slås rundt i nogle baner, samler ting og stiger i level, før man kommer til et slot man skal bryde ind på. Her er stealth delen rigtig god og banen afsluttes af en skæg og opfindsom boss, der skal klares med lidt platforming og et quick-time event.
Der er forskellige måder at komme igennem et slot på. Stealth er en meget tilfredsstillende måde.
Du kan sejle en tur i din oversized hat og måske fange et par fisk, eller bare nyde sceneriet
Selvom stilen mest er henvendt til børn, skal det ikke omfortolkes som “kun for børn”. Det hele føles gennemført og grafikken er virksom fra start til slut. De steder man besøger føles varierede nok til hele tiden at være friske og grafikken kører glidende, hvilket gør det hele ekstra behageligt at kigge på. Lydeffekterne og baggrundslydene fra naturen, og ikke mindst fra dine fjender, er super god og voiceactingen er, for det meste, underholdende japaengelsk. Den japanske baggrundsmusik virker helt efter hensigten og skifter alt efter hvilken situation du står i. Kameraet kan drille en smule, især på sidste bane, og det er ærgeligt i et spil som ellers er så finpoleret. Der er også en enkelt seance mod slutningen på en kælk, som kan være enormt frustrerende, og steder der ligner man kan hoppe op uden at man kan.
Hvis du har en rimelig forstand på 3rd person action spil, får du desværre ikke den store udfordring her. Spillet ligger i den lette ende, og hard ændrer ikke meget ved tingene. Det tager omkring 8 timer fra start til slut, men byder på meget fornuftige achievements/trophies og fede nok steder og action til at retfærdiggøre en gennemspilning mere. Spillet havde strålet i co-op, og måtte gerne have haft en bane eller to og et par fjendetyper mere.
IO Interactive har virkelig brugt tiden fornuftigt og skabt et flot spilunivers, der lægger fundamentet for et solidt franchise, som kan fungere i mange sammenhænge i fremtiden. Kan klart anbefales!
3/5