Mars, den røde planet. Flot og samtidig ufattelig farlig. Vi har været der, i en søgen efter svar . . . og vi har selvfølgelig også spillet The Techomancer. Udvikleren Spiders er nu tilbage med et helt nyt frisk spil. Det er de samme hænder der også gav dig Bound by Flame og The Testament of Sherlock Holmes. Sci-fi RPG spillet The Techomancer har charme og er til tider uhyr flot. Men, har det været en behagelig tur? Find ud af det her, når vi tager dig med rundt i The Techomancer’s verden på PlyStation 4.
The Technomancer er viderefortælling af Spiders tidligere spil Mars: War Logs. Mange år ude i fremtiden, har War of Water krigen sat sine spadestik til årelange kampe på the Red Planet. Midt i korruptionen, fattigdommen og krigen har vi Zachariah Mancer. En ung fyr, på vej til at lære og mestre hvad det indebære at være en Technomancer. Med en historie der tager dig med på tværs af byer, fantastiske landskaber og farlige territorier, gælder det om overlevelse og flugt fra Secret Police og ikke mindst masser af alien monstre. I sidste ender handler det om at skabe en fremtid for Mars og den befolkning, hvilket ikke er en let mission!
Det lyder jo rigtig godt og historien er skam også rigtig god og der er nok til at holde ens opmærksomhed mod målet.Spillet er bygget op som en traditionel RPG som du nok kender fra spil som Mass Effect. Der er et hovedmål, men også et par dusin sidemissioner, der er med til at give et pusterum imellem historiens mange sekvenser. Der er en dynamisk tilgang til de samtaler man har med andre personer i spillet. Man kan nogle gange selv bestemme hvad man vil svare i en given situation og dermed skulle historien få et forskelligt udfald, hver gang man spiller. Men valgene har ikke helt det pondus man kunne have håbet på og ens valg slår aldrig rigtig helt igennem og ændre historien særlig meget. Det holder den ellers komplekse historie frisk og der er nok af drive til at holde en kørende.
Som sagt spiller du som en Technomancer kaldet Zachariah Mancer, men fra nu af kalder vi ham bare Zach. Ham kan du udstyre med en hel del forskellige ekstra features som armor, genstande til at give stærkere slag osv. Lige fra starten af spillet, kan du bestemme Zach’s udseende og der er desværre kun denne ene karakter at lege med. Så ingen kvinder eller alien former, øv øv.
Zach har 3 kamp-former og de kan alle drage nytte af hans Technomancer kræfter, der kan give modstanderen lidt ekstra stød. Han kan få elektricitet til at løbe gennem hans våben og elektriciteten kan også bruges for sig selv. Alle våben kan opgraderes, men man kan også selv lave både våben, armor og udstyr ved arbejdsbænke spredt ud omkring i spillet. Point skal der til for at købe sig til federe gear og de optjenes iløbet af spillet. Der skal stiges i niveau og dermed har vi også et skill tree der skal udfyldes. Er det kamp, snige eller ens Technomancer færdigheder man vil fokusere på? Det er helt op til en selv og der er rigtig meget at opgradere.
Men man er ikke en one-man army, så derfor er det nødvendig med lidt ekstra hjælp til tider. Nogle gange får man bestukket et par kompagnoner der følger med en ud på eventyr. De hjælper dig i kamp og de er gode at have med, når det er muligt, da de kan tage lidt ekstra slag for en, hvis man lige skal have pusten tilbage.
Hvis vi tager hul på hvordan spillet føles og hvordan gameplayet virker, kan det næsten koges ned til to ord: Flot men upoleret. Animationerne kan godt virke lidt stive, kampene ret tøre og man får aldrig helt det forhold til historiens karakterer man kunne ønske sig. Når man er i kamp, næsten uanset hvor stærk og hvor mange timer man har lagt i at opgradere og stige i niveau, så dør man hurtig. Hvis man ikke mestre det lidt kluntede kampsystem, så kan der forekomme frustrationer i de stressende sekvenser med mange fjender på skærmen. Men bortset fra det, så er spillet rigtig flot og detaljerne dukker op over alt. Hver sted man bevæger sig hen, får man følelsen af at der er liv.
The Technomancer har i den grad nogle gemte skatte og brogede kanter i gameplay, men det skal ikke holde en hen for at give den et skud. Jo, animationer er lidt upolerede og karaktererne flade, men historien er rigtig spændende og kompleks nok til at man vil videre i spillet. De flotte vidder og områder man bevæger sig rundt i, er spækket med detaljer og det er også her man finder spillets charme. Men kan man overkomme måden spillet er på, så skal der nok være mange timers spilletid på den røde planet.