paf_01f

I gamle dage, altså for et par år siden, så var spil til børn næsten altid lavet med et meget lille budget af ukendte udviklere. Det har heldigvis ændret sig meget og derfor er det nu spil som ”Phineas and Ferb: Across the 2nd Dimension” dine børn har mulighed for at spille. Kender du dem ikke er det fordi du ikke ser nok Disney Channel. Det må du så råde bod på senere.

Phineas og Ferb er et action adventure for en eller to spiller og egner sig perfekt for alle fans af serien. Det har drop-in/drop-out som betyder, at den ene spiller kan komme og gå som det passer, så I enten spiller to sammen (co-op) eller så du spiller alene med computeren til hjælp. Der er 8 figurer at vælge imellem inklusive Agent P som er Phineas og Ferb’s næbdyr (på engesk platypus). Hele eventyret forgår i 24 baner gennem 7 verdner.

paf_03

Dr. Doofenshmirtz har med sin Andendimensionator (otherdimensionator) åbnet en portal til en alternativ verden. Her skal Phineas og Ferb fange den onde Dr. D, samtidig med at de kæmper mod uhyrer i den farverige verden. Det er nøjagtigt lige så fantasifuldt som tegneserien. Der skal bygges spændende ublodige våben, som f.eks. skyder bolde efter de lilla gele klumper som Dr. D har sluppet fri. Samtidig gælder det om at holde trit med spillet når du det ene øjeblik kæmper mod robotter og i det næste flyver gennem luften med en jetpack på ryggen. Det er underholdende.

paf_02

Styring og kamera er velfungerende selvom det ikke er det mest præcise jeg har oplevet. Det er selvfølgelig fordi målgruppen ikke forventes at have den store tålmodighed for nøjagtigt styring. Det giver så lidt udfordringer ind i mellem, uden at det fjernet fokus fra den underholdende og humørfyldte verden. Det humørfyldt fortsætter med mulighed for at tilpasse dine ”våben” med nye lyde og farver når du finder et arbejdsbord. Dermed får du mulighed for at eksperimenterer med de mange forskellige dimser. Det kan du så afprøve på nogle af de mange boss kampe. Mellem de enkelte baner findes også nogle minispil som kan give yderligere dimser.

paf_04

Der er selvfølgelig også gåder som skal løses for at komme videre. Selv når målgruppen tages i betragtning så er det ikke noget som vil skabe problemer overhovedet. Det er faktisk lidt for let og du får aldrig den overvældende følelse af en sejr over den ekstra onde version af Dr. D som findes i Andendimensionatoren. Jeg ønsker muligheden for at vælge sværhedsgrad og tror det vil give en større tilfredsstillelse når du gennemfører en bane. Noget jeg også kunne ønske mig var, at der var dansk tale som i tegnefilmene. Der er noget af humoren som går tabt og det er synd.

High Impact Games har lavet et solidt stykke arbejde med ”Phineas and Ferb: Across the 2nd Dimension”. Det vil både underholde børn som er fans af serien og alle andre som elsker et varieret spil, med masser af muligheder for at lege og eksperimenterer. Phineas og Ferb findes til Wii, DS og PlayStation som er den jeg har spillet. Uanset hvilken platform du vælger er der mange timers underholdning og det fortjener et flot 3 tal. God fornøjelse.

Minder fuldstændig om tegnefilmene

24 baner, 7 verdner og 8 figurer

Masser af gadgets og ublodige våben