u3dc_00f

Udvikleren Naugthy Dog introducerede os til helten Nathan ”Nate” Drake i 2007 med udgivelsen Drake’s Fortune. I 2009 blev baren yderligere hævet med Among Thieves, som vandt stort set alt hvad der uddeles af priser i spilbranchen. Forventningerne til Uncharted 3 : Drake’s Deception er derfor tårnhøje, både fra fans og industrien. Kan Naughty Dog vride mere ud af både PlayStaion 3 og deres spilmotor?

Vi møder Nate og hans mentor Victor ”Sully” Sullivan på en snusket bar i et af Londons mindre fine kvarterer, hvor de fleste virker som stamgæster af den noget tvivlsomme type. De vises ind i baglokalet til den slipseklædte gangster som Nate og Sully har en aftale med. Udvekslingen af en fingerring, med indgravering i et fremmed sprog, foregår i ren Checkpoint Charlie stil. Den bliver afbrudt af Katherine Marlowe som er en skånselsløs samler. Det er selvfølgelig startskuddet til en jagt til lands, til vands og i luften for at finde den store skat fra det 16. århundrede. Det foregår på eksklusive lokaliteter under jorden i London, i Cartagena Columbia, et faldefærdigt slot i Frankrig og i verdens største ørken Rub’ al Khali. Så det ikke bliver alt for traditionelt så koges den i forvejen spændende historie sammen med det okkulte, alkymi, et hemmeligt selskab og Lawrence of Arabia. Jeg kan garantere at det bliver noget at en tur.

u3dc_06

Uncharted befinder sig i kategorien, eller kategorierne, tredjepersons action platform adventure med gåder og et omfattende kampsystem. Lad os starte med kampsystemet. Det kan deles i to: Håndgemæng og skydevåben. I håndgemæng bruger du de bare næver. Det er udvidet betragteligt så det nu også er muligt at snige sig ind på fjender. Desuden er de mange kontekst afhængige kampe blevet yderligere detaljeret. Selvom der er gengangere så er variationerne helt utrolige. I mange scener er der ofte en ordentlig bamse af en fjende hvor du får brug for alle dine evner og at undvige med quick time events. Det er udfordrende og kameraet flytter helt tæt på kampen så du kan næsten kan føle hvert enkelt slag. Du skal holde tungen lige i munden for nu er det muligt at slås med flere på samme tid.

u3dc_05

Det samme gør sig gældende når du bruger skydevåben. Her kan Nate have to og nogle få granater. De to våben er henholdsvis et-hånds, typisk en pistol, og en to-hånds riffel, eller tilsvarende. Der er masser af våben og det fungerer som en traditionelt shooter hvor du kan samle tabte våben og ammunition op. Du kan sigte og zoome (hvis våbenet kan) og gå i dækning. Det betyder at du også kan skyde i blinde fra dækning. Der er utroligt mange muligheder og i den konkrete situation er det enkelt at anvende den mulighed du ønsker. Hænger du i én arm fra en afsats kan du skyde med pistolen.

Du kommer til at svinge dig rundt, kravle, klatre og kæmpe for livet ved at hænge fra en afsats over en bundløs afgrund. Ikke bare én gang – mange gange. Det er utroligt velfungerende. Der er aldrig tale om at du bliver tvunget ud i at skulle eksperimentere eller prøve dig frem med et utal af dødfald, ja helt bogstaveligt fald, til følge. Nej ved at flytte dig i den retning du mener er rigtig, rækker Nate sin arm ud hvis springet er sikkert. Så kan jeg love at du overlever hvert eneste udfording? Nej slet ikke. Du skal forberede dig på at dø ofte og på mange forskellige måder. Det som jeg vil love er, at Uncharted har rigtig gode check punkter og at du hurtigt får endnu en chance for at trodse tyngdekraften.

u3dc_01

Det er også den afspejling af tyngdekraften, vand som flyder, vinde som blæser og blomster som svajer og den store mængde detaljer, som gør hele oplevelsen så overbevisende. Den fysiske afspejling af hvordan den virkelige verden opfører sig er imponerende. Jeg taler ikke alene om mængden af forskellige scener og hvordan de minutiøst er bygget i 3D. Nej det er helt ned til hvordan alle disse enkelte ting påvirker hinanden. Når Nate går med en fakkel i en tunnel så påvirker vinden flammen som igen reflekteres i vandpytterne. Selv på kanten af en kæmpe sand klit kan du se sandet trille ned når du får Nate til at gå langs kanten. Denne sans for detaljer er gennemgående for spillet også i de mange gåder og opgaver.

u3dc_04

Du skal selvfølgelig have en notesbog som viser alle de vigtige fund som du håber kan lede dig hen til målet. Denne notesbog indeholder også ledetråde når du står over for endnu en gåde. Hvis du ikke er til avancerede gåder så er Uncharted altid klar til at give en hjælpende hånd. Bliver udfordringen for stor kan du efter et antal forsøg få løsningen vist. Det burde ikke være nødvendigt selvom du ikke er perfekt til engelsk, for der er mulighed for at få hele spillet med danske undertekster.

u3dc_03

Det er ikke kun på den tekniske side Uncharted brillerer. Historien er spændende og glider velfortalt mellem filmsekvenser og din styring af Nate. Det sker uden du bliver forstyrret af skærme med load/save som afbryder din oplevelse. Stemmeskuespillet er uovertruffet og du oplever gennem historien de enkelte personers dybde og brede følelsesregister. Den tempofyldte historie kulminerer efter 10-12 timers intens spilletid. Så er du klar til at prøve multiplayer eller historien i co-op. Det kan du gøre både i splitscreen og online. Der er selvfølgelig masser af skjulte skatte som kan samles gennem historien og der er masser af spændende lokaliteter jeg skal besøge igen, inden jeg for alvor går i gang med multiplayer.

u3dc_02

Nu skal det jo ikke være positivt det hele. Jeg kan afsløre at jeg opdagede en fejl i oversættelsen på scenen i krydstogsskibet, hvor du skal snige dig hen over dækket. Her blev ”stealth” (snige) oversat med ”stjæle”. Ja det var vist det.

Synergi er noget der bliver talt meget om ude i den pulserende virkelighed. Det er også sjældent at der bliver andet end talt. Uncharted 3 viser, at synergi er når summen bliver større end værdien af den enkelte del. Den imponerende grafik, det enestående stemmeskuespil, den fængslende historie og det flydende gameplay går op i en nærmest religiøs samhørighed som jeg alt for sjældent oplever. Naughty Dog har gjort det umulige med Uncharted 3: Drake’s Deception. De har skabt det som alle vil sigte efter i de kommende år og udover et vejfortjent 5 tal får Uncharted 3 også mine bedste anbefalinger med på vej. Rigtigt god fornøjelse.

Hæsblæsende historie

Fantastiske miljøer

Imponerende teknisk kvalitet