Bioshock Infinite tager os bogstavelig talt på en rutsjebanetur med Pinkerton detektiven Booker DeWitt der har fået til opgave at redde skønjomfruen Elizabeth. Historien udspiller sig i 15000 fod højde (ca. 5 kilometer) i den flyvende by Columbia. Den flyvende by har løsrevet sig fra USA i det herrens år 1912 og repræsenterer en vision af retro sci-fi, eller steam punk. Det hele virker som en gigantisk tidslomme hvor anakronismerne trives og jeg synes at kunne hører tonerne til ”Girls Just Want To Have Fun” på stranden i Columbia?
Det første Bioshock var rost både for historie og design, mens andet besøg under vandet i byen Raptor måske ikke affødte helt de samme rosende ord. I Infinite har Irrational Games kombineret kendte elementer med nye og skabt en verden som på en forunderlige måde virker troværdig. Jeg vil ikke gå ind på historien, det er en oplevelse som du skal have lov at nyde eller springe over, alt efter temperament, når du selv spiller. Det er nemlig også et spil som du kan vælge at spille for historien eller som en underholdende shooter – eller begge dele. Det er rigeligt information at du skal redde Elizabeth fra en eller anden super skurk.
Infinite er en first person shooter med en stort del rollespils (RPG) elementer. RPG elementer er dine specielle evner, kaldet Vigors, som du finder gennem historien. De har denne gang primært offensiv karakter hvilket betyder, at de anvendes på lige fod med dine mere traditionelle våben, når du kæmper mod de mange forskellige fjender. Alle former for Vigors kan kastes mod en fjende eller placerer som en mine der aktiveres når en fjende kommer forbi. Der er mange forskellige og afhængig af situation og fjende(r) kan de være mere eller mindre effektive. Bucking Bronco som kaster fjender op i luften, hjælpeløst paralyseret, er en personlig favorit kombineret med snitskytteriflen. Både Vigors og våben kan opgraderes undervejs så de blive mere effektive.
Der er også et generelt større fokus på våben og kampe hvilket jeg tror, kan være med til at appellerer til et bredere publikum. Hvis du primært vil spille Bioshock Infinite for historien så vælg en lavere sværhedsgrad og benyt dig at hjælpen Elizabeth giver. I form af Elisabeth er der nemlig introduceret et sidekick og en spilmekanik som faktisk hjælper dig gennem spillet. Det er ikke fordi opgaverne bliver løst, men Elizabeth gør dig opmærksom på at du skal lede grundigere hvis du er gået forbi en ting og hun kaster dig ammunition som hun samler fra nedlagte fjender. Hun har også evnen til at skabe rifter i tid og rum så der kommer forskellige former for ekstra elementer ind i kampen, f.eks. et geværtårn eller kroge du kan svinge dig rund i. Det fungerer rigtigt godt selvom det er sjældent at den kunstige intelligens (AI) af dine fjender presser dig hårdt.
Hvis du vil have det hele med skal du i hvert område finde lydoptagelser (Voxaphoner) og se små film som giver en dybere indsigt i Columbia og dens tilblivelse. Du skal også lytte til historien og selvfølgelig samle penge, hvor Elizabeth også hjælper til, samtidig med at du kan løse nogle af de forskellige sidemissioner. Der er masser af kampe mod Patrioter som er den nye form for Big Daddy’s hvor du kan benytte din Sky Hook til at bevæge dig mellem forskellige niveauer for at komme i den bedste position til at kæmpe. Det hele krydres med super skurken Zachar “The Prophet” Comstock’s racistiske udtalelser, lemfældige omgang med sandheden og generelt utiltalende væsen.
Der er sket en del siden 2007 hvor det første Bioshock imponerede, og det er næsten synd at udsætte det fantastisk kreative univers for en forældet Unreal 4 motor på utidssvarende konsoller. Du vil opleve overflader i meget dårlig kvalitet og figurer som i stil minder lidt for meget om Pinocchio og kampe hvor Unreal motoren har svært ved at holde billedfrekvensen (frame rate). Den bedste oplevelse får du på PC selvom det sammenlignet med andre titler ikke er dårligt på konsollerne.
Det er en singleplayer oplevelse som tåler at blive spillet igennem et par gange, hvilket det også vil kræve hvis du skal samle alle 80 lydoptagelser. Skal du have en udfordring af de store så låser din første gennemspilning op for 1999 Mode hvor du har mindre af alt og fjender slår hårdere. Der er også masser af overraskelser som fint tåler et gensyn.
Bioshock Infinite er en rigtigt velfungerende kombination af historie og spilmekanik som skaber stor underholdning. Uden at det føles forceret rejser du gennem en verden med Elizabeth, for at undslippe Comstock’s kvælende greb. Det har været venteriden værd og jeg kvitterer med en velfortjent top karakter. Rigtigt god fornøjelse.
[box_info]Spillet er anmeldt på PlayStation 3 og leveret af NGS[/box_info]