Call of Duty Ghost har vi allerede anmeldt til top karakter og derfor har denne anmeldelse fokus på oplevesen på denne nye generation af konsoller, hvor jeg har spillet på PlayStation 4. Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg efter det første hands-on på GamesCom har længtes efter mere tid sammen med Ghosts på en mere tidssvarende platform. Når man én gang har fået et glimt af hvad der er muligt så er der svært at stille sig tilfreds med mindre.
Der har været skrevet meget om udgivelser med store stabilitets problemer og stort set ikke noget om Call of Duty Ghosts. Min oplevelese med Ghosts både med Xbox 360 ved launch, og nu på PlayStation 4, har været uden problemer. Du installerer spillet, får eventuelt overført dine online stats fra den forrige konsolgeneration og går i gang med at spille. Selvom der ikke er nogen form for cross platform muligheder så er der mange spillere på de enkelte spiltyper. Clan Wars er den med færrest spillere. Hvordan er det så?
Ja på PlayStation 4 er det i fuld 1080p med 60 billeder i sekundet og der er flot. Spiller du på PC kan du få en højere opløsning selvom det på nogle områder ikke vil forbedre kvaliteten. Det er min eneste anke på PlayStation 4 udgaven. Der er nogle teksturer (overflader) på f.eks. en væg der stadig mangler i kvalitet. Det betyder, at går du helt tæt på, så mangler der detaljer. Når det er sagt så er banerne utroligt flotte. Jeg er endnu mere begejstret for sekvenserne i rummet der, ud over at være flotte, også er rigtigt underholdende at spille.
Oplevelsen i kampagnen er den samme og derfor har jeg brugt langt hovedparten af tiden med at spille multiplayer. Det er for mit vedkommende Kill Confirmed Hardcore Ricochet. Årsagen er, at det er en spiltype hvor der sker noget hele tiden og det er mindre vigtigt hvor mange gange du bliver dræbt i forhold til at samle hundetegn op. Jeg synes at hit detection er blevet meget bedre og det kan være fordi koden afvikles hurtigere endda med tid i overskud. Det giver lagt færre frustrationer og dermed en væsentligt større underholdningsværdi. Noget af det mest frustrerende i en shooter er at tømme et magasin mod en fjende på klods hold blot for at blive dræbt af ét pistol skud.
Banerne varierer utroligt både i størrelse og udseende. Det kan være alderen der begynder at trykke, for jeg synes det har taget længerer tid at blive fortroligt med de enkelte baner end ved de tidligere udgivelser. Personligt hælder jeg mere til at banerne er meget mere varierede, med mange måder at komme rundt. Det kan selvfølgelig også have noget at gøre med den dynamik der findes i banerne. Nogle baner har elementer der kan ændres eller en speciel kill streak bonus, der alt sammen er med til at holde spillerne opmærksomme. Jeg går altid efter den kill streak bonus der er i containeren på Octane og elsker at skyde intetanende snipere i Stonehaven fordi de ikke er opmærksomme på at der altid er en anden vej rundt. Stonehaven er også en af de baner jeg synes er flottest. Vær opmærksom på Ghosts logoet på banerne som angiver at du kan springe området i luften.
Der bliver talt meget om next-gen og hvad der skal til for at være et ægte next-gen spil. Det der betyder noget for mig er en kvalitet på grafik og lyd, som matcher det mit TV kan, sammen med underholdende multiplayer. Det skal selvfølgelig være enkelt at gå til i en teknisk kvalitet hvor der kun er skønhedsfejl. Der er ikke nogen shooter der leverer dette bedre end Call of Duty Ghosts. Det er en fornøjelse at spille. Call of Duty Ghosts cementerer sin position som The King of Shooter på next-gen. Ingen over – ingen ved siden af. Vi ser frem til de næste ti år med Call of Duty.
[box_info]Spillet er anmeldt på PlayStation 4 og leveret af Activision[/box_info]