Dystoria er en 3D puzzle shooter fra indie studiet Tri-Coastal Games. Det er ude nu på Steam og lover en 1980’er retro stemning fra den gyldne tid hvor gaming var forbundet med arcader og masser af mønter. Spillet præsenteres som en 6 dimensionel shooter oplevelse. Det holder faktisk meget godt vand og de to udviklere har fundet en rigtig god idé.

Det 6 dimensionelle består i at du navigerer dit rumskib rundt på en 3D struktur der minder lidt om en labyrint. Dit rumskib kan bevæge sig i 2 akser (højre/venstre, frem/tilbage), plus de 3 dimensioner som f.eks. en terning har og så kan du bevæge kanontårnet. Dermed er du oppe på de 6 dimensioner. De virker en smule forvirrende i starten og kan virker en anelse desorienterende at dit rumskib klæber til en ny 3D side når du kommer tæt på kanten. Det lærer du hurtigt at anvende til din fordel når skal finde det mest sikre sted at skyde de forskellige fjender.

Opgave eller puzzle elementet består i at du skal finde 3 lysende kugler for at åben op for næste bane. De findes selvfølgelig gemt rundt på den 3 dimensionelle figur hvor de typisk er beskyttet af forskellige former for fjender. Der er en fin variation og du skal hele tiden vurderer dine overlevelseschancer. Nogle kan du gå direkte på mens andre kræver en taktik med at skyde og forsvinde indtil du har gjort nok skade. Du kan samtidig finde dele til en speciel rumskib som både er hurtigt, robust og manøvredygtigt.

Den visuelle del er som taget ud af midt 80’erne med klare farver og et design der leder tankerne hen på Tron og Battlezone. Det synes jeg er utroligt velfungerende. Selvom du aldrig har levet gennem denne periode så glem bare ordet retro og nyd den stiliserede verden i en stram streg. Samtidig er det gameplay der er til at forstå, også selvom du ikke bruger timer med at spille. Det er stadig en af de ting jeg elsker ved indie spil. Der er nytænkning i hvordan et spil kan underholde og udfordre. Her er det opgaven med at huske hvordan 3D labyrinten ser ud og hvor du lige kan komme fra der hvor du er og til den næste kugle der skal samles op. Der er heldigvis en funktion hvor du kan få et overblik over figuren. Faktisk som et kort.

Dystoria er en dejligt oplevelse. Det underholder og fornøjer i en grad så jeg bare blev nødt til at finde alle de dele der skulle til for at få mit super rumskib. Det er også en af de perler hvor du med dit feedback er med til at hjælpe udviklerne med at skabe en endnu bedre oplevelse. Siden udgivelsen har de tunet f.eks. kamera indstillingerne så du kan vælde der som passer dig bedst. Dystoria skiller sig ud med en stram grafisk stil og en lydside der matcher.

Tak til PR Hound og Tri-Coastal Games.

Forrige indlægNo Man’s Sky får “Path Finder” opdatering i denne uge