GamersLounge har været en tur forbi Bethesda i London for at få de seneste detaljer omkring Elder Scrolls Online udvidelsen Necrom der kommer til sommer. Her har vi haft fornøjelsen med at spille et tidligt build og mulighed for at lave interview med Cj Grebb der er Art Director og Rich Lambert der er Creative Director på Elder Scrolls Online. Kender du ikke ESO? Det er det største cross-platform RPG på konsoller med understøttelse af af i alt 6 forskellige platforme og hvor antallet af spillere vokser år over år. Der er registreret 22 millioner konti siden starten i 2014 og ESO har vundet 6 MMO of the Year priser. I 2023 var det også nomineret til en BAFTA.

Necrom er en meget speciel udvidelse da den kommer med den første nye klasse siden 2019. Det er klassen Arcanist. Under interviewet kunne Rick og Cj fortælle at det havde givet anledning til meget diskussion i teamet. Hver gang et navn dukkende op blev det skudt ned fordi det ikke passer til universet. På et tidspunkt besluttede Rich, at indtil klassen var designet og testet var navnet Bob. Den gav en mere dynamisk tilgang hvor klassens design trækker på eksisterende klasser uden at skele til navnet og dermed får en følelse af at høre til i universet.

Det er lidt modsat necromancer klassen som var omdrejningspunktet sidste år. Selvom der var lagt meget energi i necromancer så kom den aldrig til at føles helt som en del af ESO. Derfor var det utroligt vigtigt at få ramme Arcanist helt rigtigt. Det må jeg indrømme er en succes. Det er en klasse som jeg føler hører hjemme i ESO. Det kunne endda være en klasse som jeg kunne forstille mig som min primære. Du optjener energi (crux) som kan anvendes til de mere specielle kombinations angreb. Det er meget elegant vist som flyvende trekanter rundt om din karakter. Der er lagt et stort stykke arbejde i at få klassen til være unik samtidig med at det ikke er nødvendigt hele tiden at konsulterer en menu for at se status. Selvom dine evner er bedre som du optjener med crux så har du altid mulighed for at anvende dine evner, selvom de så ikke er helt så effektive.

Der er altid et tilbagevendende spørgsmål: Kommer der flyvende mounts til ESO? Her kan Rick igen tone rent flag og igen mane dette i jorden. Nej der kommer ikke flyvende mounts. Der er selvfølgelig det helt åbenlyse med at flyvende mounts aldrig har været en del af universet. Så kan Rich også en helt anden og meget mere spilteknisk forklaring. ESO er udgivet i 2014 hvor den tekniske formået af både PC og konsollerne var noget mere begrænsede. Derfor har mange områder ikke nogen rigtig bagside. Så hvis du kunne flyve rundt ville det være nødvendigt at gå alt indhold igennem og designe bagsiden som pludseligt ville være synlig. Det ville på alle måder være en uoverkommelig opgave. Så mon ikke vi kan lægge dette fan ønske i graven?

ESO adskiller sig også væsentligt fra andre typer at RPG’er ved at du selv vælger hvor i historien du gerne vil starte. Der er ikke noget krav om at du starter med ESO fra 2014. Nej du kan selv hoppe ombord i Morrowind fra 2017, Summerset fra 2018, Elsweyr fra 2019, Greymoor fra 2020, Blackwood fra 2021, High Isle fra 2022 eller bare starte med Necrom her 5. juni i 2023. Uanset hvad du vælger så kan du spille med andre uanset om de ar være med i mange år. Alle optjener XP og kan tage del oplevelsen. Hvis du ser på andre spil i samme genre hvor der kommer nyt indhold med jævne mellemrum, som f.eks. Destiny 2, så er det gamle indhold stort set værdiløst og alle spillere er klumpet sammen i ganske få områder. Dermed har ESO og de forskellige udvidelser også en bedre fordeling af spillere fordi der ikke i samme grad er et krav om at være i maks level. Den model er blevet prøvet og resultatet var, at når det kun var for veteraner så var der ingen som gad spille. Selvom det kræver noget mere arbejde at holde alle områder aktuelle for alle spillere, så er det vejen teamet har valgt at gå.

Det betyder ikke at end-game indholdet er for alle. Der findes både dungeons og trails som både kræver at du har en karakter som er i stand til at klare strabadserne samtidig med at du har erfaring med den klasse du bringer ind. Trials er det mere komplekse hvor udviklerne hver gang finder nye måder at udfordre spillerne. I Necrom trialen, Sanity’s Edge, så gælder det om at finde den rigtige vej. Det er ikke en opgave der er så ligetil. Nå ja så er der også World Events som er baseret til grupper af mindst 4 spillere. Disse hændelser opstår med intervaller i faste områder. Der findes også nogle mindre hvis du ønsker at køre solo. Disse kaldes encounters. Så selv når du er kommet igennem er der udfordringer at finde i de mange forskellige områder.

Noget af det som vi har været van til gennem de seneste år er en Year Long historie med aktiviteter fordelt ud over et år. Denne gang er det så en stor aktivitet. Rich forklarede at dette både var et ønske fra udviklerne og fra communitiet. Når der kommer en stor aktivitet så er der mulighed for at fortælle en større historie samtidig med at der kan komme meget mere indhold. Du bevæger dig rundt på Telvanni halvøen som består af en sydlig del og områderne Vvardenfell’s Egde og Ebonhart. Her møder du mange nye monstre som jeg er sikker på har noget at gøre med antallet af svampe i scenerierne. Spøg til side. Det er virkeligt store områder der er at udforske og du kommer til at bruge mere end 30 timer på at komme igennem historien. Det er eventyret hvor Leramil har hyret dig til at stoppe en konspiration mod Prince of Fate. Hvad sker der så? Ja det er det store spørgsmål. Her er udviklerne også gået en ny vej for Necrom slutter med en cliffhanger.

Hvad det er må du vente med til Necrom udkommer 5. juni. Vi kan altid gætte. Gennem årene har vi besøgt det meste af Tamriel selvom Nirn er meget større end det. Der er jo også Atmaro nord, Akavior øst. Yokuda vest, Aldmeris sydvest og Pyandonea syd. Så kan det være at historien bringer os uden for Tamriel? Det vil tiden vise.

Nu skal vi først gennem Necrom der ser fantastisk ud. Du kan glæde dig.

Tak til Bethesda og hele teamet bag for at gøre dette preview muligt.