Har du altid drømt om at blive spiludvikler og have dit eget spilselskab ? Det har jeg og det er lige præcis derfor jeg var meget spændt, da jeg skulle i gang med at spille GameDev Tycoon.
GreenHeart Games er et lille spilselskab og Game Dev Tycoon er deres første spil. Game Dev Tycoon er et simulationsspil i retningen af RollerCoasterTycoon. I RolerCoasterTycoon gælder det om at opbygge og administrere en forlystelsespark, men her handler det om at opstarte samt udvikle et spilselskab, hvor man forsøger at blive en af de største spiludviklere og udgivere på markedet.
Når spillet starter popper der en besked op på skærmen som fortæller dig, at du er blevet transporteret tilbage i tiden til starten af PC revolutionen. Du skal nu udnytte din viden om spilhistorien til at lave en af de bedste spilselskaber til dato. Man sidder nu i sin garage ene mand, med en computer og ved siden af står ens DeLorean tidsmaskine, som på grund af Copyright er gemt under et tæppe. Grundet rettigheder er det sådan hele vejen i gennem spillet, GreenHeart Games har ikke lov til at bruge de rigtige navne på de forskellige spilkonsoller og derfor opstår der en masse sjove navne. F.eks. hedder Nintendo, Nivento. Sony er Vonny, Commodore 64 hedder G64 og Apple bliver kaldt Grapple.
Størstedelen af spillet går nu med at udvikle spil. Man starter med meget få muligheder indenfor emner, genre og platforme. Herefter får hurtigt researchet i mange forskellige emner og genre, samt købt rettigheder til at udvikle spil på de forskellige platforme. Spillet er meget intenst og i starten er man altid i tids og pengenød. Hvis man ikke arbejder på et nyt spil er man i gang med at researche et nyt emne, eller et stykke nyt teknologi til ens fremtidige spilmotor. Der er en god balance i spillet mellem de to hovedopgaver, research kræver researchpoint som erhverves ved at udvikle spil. Udvikler man ikke spil har man ikke råd til at researche, på den måde får man udnyttetalle aspekter i spillet.
Spiludviklingen foregår på den måde at man vælger en titel, et emne, en genre (senere kan man vælge 2), platformen som spillet skal udgives på og til sidst hvilken spilmotor man vil bruge. Herefter går spiludviklingen i gang, som nu er inddelt i 3 stadier. I hvert stadie skal man vælge mellem 3 elementer og hvordan man vil ligge fokusset på disse, samt vælge hvilke ekstra features spillet skal indeholde såsom multiplayer, 3d grafik og mange andre. I mellem hvert stadie arbejder ens karakter på de forskellige elementer, hvor man kan bedømme hvor vellykket hvert stadie er ved antallet af bobler i 2 grupper, som er henholdsvis design og technology.
Når spiludviklingen er færdig har man samlet x antal bobler i de 2 grupper, antallet af disse stiger gradvist sammen med ens færdigheder og antallet af mennesker der arbejder på spillet. Denne udvikling er endnu en af de elementer i spillet som gør at man ikke keder sig. Spillet kan nu udgives eller smides ud. Grunden til at man har muligheden for at smide sit spil ud, er at hvis man udgiver et spil der er dårligt mister man fans. Fans er en afgørende faktor for antallet af salg. Det samme sker hvis man udgiver et spil der indeholder mange bugs, her får man dog muligheden for at vinde nogen af de fans tilbage ved at udgive en patch.
Vælger man at udgive spillet møder man det mest spændene øjeblik i hele processen, nemlig anmeldelser. Kvaliteten af ens spil bliver nu bedømt af de 4 spilmagasiner spillet indeholder, de giver dit spil karakter fra 1-10. Man holder vejret mens tallene falder på plads. Får ens spil dårlige anmeldelser mister man fans og højst sandsynligt også penge. Får ens spil tværtimod gode anmeldelser kan dette blive det gennembrud man har ventet på, der kan få en ud af garagen og over i et rigtigt hovedkvarter.
Game Dev Tycoon er et spil der handler om at komme videre og opbygge noget større. Tjener man nok penge bliver man tilbudt større og bedre arbejdsforhold, på den måde kan man hyre flere medarbejdere og til sidst ende med et kæmpe hold af talentfulde kollegaer, som arbejder hårdt for at udvikle det næste store hit.
De mange positive sider ved Game Dev Tycoon kommer desværre med et par negative. Et lille men ret irriterende problem jeg synes der er spillet, er den begrænsede plads man har at lege med når man skal finde på et nyt, fangede og ikke mindst sjovt navn til ens spil. Efter kort tid har man udviklet over 50 spil og mange af gangene føler man sig begrænset af dette.
Et andet og meget større problem er manglende feedback fra spillet. Man får aldrig at vide hvad det er man gør forkert, hele spillet er meget “lær af dine fejl” og dette kan hurtigt blive meget frustrerende, da ens fremgang i spillet afhænger af at vide hvad et godt produkt er. Jeg mangler lidt at anmeldelserne man får tilbage på ens spil er mere detaljeret og ikke bare er “Good game, 7” og “I liked it, 9”.
På grund af den manglende feedback i spillet, kræver det mange forsøg før man har styr på hvad ens publikum vil have. Derfor ender man i starten med at gå bankerot mange gange, indtil man har den nødvendige viden til at komme videre. Dog vil jeg sige at selvom man starter forfra en del gange, er spillet fyldt med forskellige muligheder og derfor har man mod på at starte forfra for at prøve igen på en anden måde.
Spillet er fyldt med muligheder og den konstante udvikling gør at man aldrig keder sig. Man skal holde hovedet koldt når man senere hen skal administrerer mange ansatte, som er fordelt på forskellige afdelinger og man har flere projekter i gang på samme tid. Jeg vil nødig spolere glæden ved at opdage hvad Game Dev Tycoon ellers har at byde på, men jeg har valgt at give spillet en flot karakter som lyder på 4 ud af 5. Dette afspejler de mange timers spændene samt varieret spilletid, man kan have med denne titel til den meget lave pris.
[box_info]Spillet kan købes på udviklernes hjemmeside: http://www.greenheartgames.com der også har leveret spillet.[/box_info]