Det har været spændende at blive præsenteret det, jeg tror bliver fremtiden for online spil. Selv virksomheder som Gartner, der lever af at spå om den teknologiske fremtid, tror først at virksomheder kommer til at anvende HTML 5 en gang sent i 2014. Jagex er længere end nogen anden jeg har set og som det sidste indlæg i denne omgang er her et par korte kommentarer fra Stephen Lord (Head of Audio),  David Osborne (Senior Narrative Designer) og Phil Mansell (Executive Producer).

Stephen Lord - Head of Audio(Jan) RuneScape 3 er baseret på HTML 5 så det ikke muligt at anvende MIDI lyd. Hvad har det skabt af udfordringer?

(Stephen) Det har både skabt udfordringer og muligheder. Nu får vi mulighed for at anvende dedikerende musik servere og kan streame musik i CD kvalitet. Det har ikke tidligere været en mulighed. Det har så krævet at vi optog en stor del af musikken igen for at få den kvalitet vi ønsker. Der er mellem 900-1000 individuelle stykker musik eller lyd. Det svarer til to og en halv dags musik hvis du ville lytte til det i sammenhæng. Der er masser af nye ting samtidig med at vi har bevaret de klassiske lyde så vi holder fast ved nogle af de nostalgiske stykker.

David Osborne - Senior Narrative Designer(Jan) Runscape 3 bevæger sig mere i retning af episoder. Er det inspireret af f.eks. The Walking Dead?

(David) Det handler i RuneScape 3 mere om prøve områder der ikke tidligere er udforsket. Derfor bliver RuneScape 3 med en meget dybere historie. Det er faktisk også HTML 5 der har gjort dette muligt. Java er ikke længere tidssvarende og der tager alt for lang tid at lave nye ting. Derfor er det en naturlig udvikling at prøve kræfter med at udgive indhold meget oftere. Som fortælleteknik er det hverken for os, eller The Walking Dead, noget stort gennembrud. Fortælling gennem episoder har bl.a. været anvendt af Dickens og masser af andre før os. Det har været et ønske længe at kunne komme med indhold hurtigere og med HTML 5 er det blevet muligt.

Phil Mansell - Executive Producer(Jan) Der er masser af muligheder i RuneScape 3. Hvordan passer det til nye spillere?

(Phil) Vi har gjort meget for at nye spillere let skal kunne komme i gang. Igen er HTML 5 væsentligt fordi det ikke kræver en teknisk kompliceret proces for at spille. Du logger på og er i gang. Samtidig har vi gjort meget ud af lektionerne for nye spillere. Bevæger du dig ind i et nyt områder så er der en NPC der hjælper dig på vej. Selvfølgelig er en den af charmen ved en MMORPG at du skal udforske og prøve dig frem. Vi lægger også meget vægt på vores velfungerende community så der altid er hjælp at hente hvis du går i stå. Her er der masser som gerne hjælper med at forklarer minispil, hvor du stiger i niveau og deltager i quests. Vi har 200 millioner registrerede brugere og mere end halvdelen har spillet RuneScape i mere end 5 år. Det er helt utrolig den opbakning vi har communitiet.

QBD(Jan) Er det også derfor i har valgt at lade spillerne forme historien i RuneScape 3?

(David) Vi mener på ingen måde at vi nødvendigvis er de bedst egnede til at tage alle beslutninger. Derfor har vi nu denne mulighed for at lade fans forme RuneScape og sikre at de deltager i at bestemme retningen. Det virkede som en naturligt næste trin og vi glæder os meget til at se hvordan det bliver modtager og hvordan det udvikler sig.

Al Kharid to Duel Arena(Jan) Crome er allerede nu HTML 5 og det findes også på flere tablets. Kan jeg spille på en tablet?

(Phil) Jan det kan du godt, selvom du nok ikke bliver begejstret for oplevelsen. Vi har designet RuneScape til at anvende mus og der er ikke ideelt til en tablet. Når RuneScape 3 er i luften fortsætter vi med at finde den bedst på at spille på en tablet. Det vi sigter efter er at have fælles RuneScape 3 servere med forskellige fronte. Det betyder at du kan spille på tværs af PC og tablet hvilket vi glæder os meget til. Lige nu er vores fokus at få RuneScape 3 i luften til sommer.

(Jan) Tusind tak for jeres tid og held og lykke med RuneScape 3.

Jeg er ikke i tvivl om at HTML 5 er fremtiden for online spil. Det er for besværligt at skulle hente “tykke” klienter for at kunne spille. Online spil skal ikke bare være gode, de skal også være lette at komme i gang med. Med det jeg har spillet er jeg sikker på at RuneScape 3 er mere end et hesthoved foran andre på området. Faktisk synes jeg at det på mange områder er bedre end f.eks. World of Warcraft.

Nedenstående video viser realtids optagelser fra HTML 5. RuneScape 3 er dit største eventyr!