Inside er den seneste titel fra de danske Playdead. Det er en smuk, underlig og meget kreativ fortælling, som bliver leveret. Playdead har vist sig super dygtige, når det kommer til nonverbal fortælling, hvor det er atmosfæren, sceneriet og handlingerne der fortæller historien. Playdead er desuden skaberne bag det anmelderroste spil Limbo. Inside kom for første gang tilbage i 2016, men har nu fundet vejen til Switch.
Denne anmeldelse er skrevet ud fra Nintendo Switch versionen, så hvis i vil have en mere dybdegående anmeldelse, så læs vores originale anmeldelse her.
Inside er et spil der fungerer rigtig godt med Switchens “Play anytime, anywhere” funktion. Spillet er ikke skabt til de store skærme – det er skabt til at fortælle historien, om en dreng, som bliver jagtet. Det føles rigtig godt, at ligge i sengen med Inside mellem hænderne. Lyset fra Switchen danner en vignette der gør, at du kun ser spillet.
Inside er en smuk fortælling, det er smukt bygget op, og super fedt skruet sammen. Der er flere elementer, hvor pulsen kan mærkes i fingrene, da intensiteten pludselig bliver høj. Der skal fart på, men du skal tænke dig godt om samtidig, da spillet er fyldt med “gåder” i form af små puslespil / hjernevridere.
Det kan godt mærkes, at skaberne bag Limbo står bag Inside – men det er overhovedet ikke et problem. Det er et minimalistisk kontrolskema, som gør de hele mere overskueligt, og gør man bruger hovedet mere end fingrene.
Det eneste jeg som sådan lige kan pege fingre af er, at den første loadingskærm er en anelse lang. Det giver egentlig mening, da spillet loader offscreen mens du spiller – og når du dør. Så snart du er forbi den første loadingskærm, kører det som smør.
Hvis du ikke har prøvet Inside, vil jeg stærkt anbefale det, da det ikke koster særlig meget, og du får næsten for meget for dine penge. Det er en fed fortælling, og smukt skruet sammen! Det er svært på den rigtige måde, og det føles godt når du kommer igennem en forhindring.